יציאת מצרים – מה החלק שלנו בסיפור?

יציאת מצרים – מה החלק שלנו בסיפור?

עשר מכות, קריעת ים סוף, ניסים ונפלאות שלא היו כדוגמתם בעולם עשה לנו הקב”ה כשהוציא אותנו ממצרים. אבל מה החלק שלנו בסיפור הזה?

המים הצלולים של הנילוס הפכו לאדומים מהדם, סמיכים ודביקים. צפרדעים מבצבצות ומקרקרת מכל פינה, נעות במהירות מסחררת. גירוד ועקצוצים, כינים מצמררות זוחלות ומתיישבות על העור. חיות בר מסתובבות ברחובות ומחפשות את הטרף הבא. שלפוחיות מבעבעות, נפיחות וכאב הייתה מנת חלקם של המצרים שלקו במכת השחין. ברד קפוא מעורב בלהבות אש רותחות מכה ללא רחם. ארבה רוחש יורד כמו ענן גדול כהה ומכסה את כל מה שנותר ממכת הברד, אוכל ולא משאיר עלה לרפואה. חושך עבה, מוחשי ומשתק. אפשר לגעת בו אבל לא לזוז מילימטר אחד קדימה. אבל ובכי בכל בית, גופות פזורות בכל מקום, זאת הייתה מכת בכורות, האחרונה מתוך עשר מכות מצרים.

ולא הרחק משם, שמחה ושירים, סוף סוף יוצאים לחופשי! כבר לא כבולים בשרשראות ברזל, כבר לא עבדים במצרים!

הים סוער מלפנים, לוחמים מצריים פראיים ומרכבות רודפים מאחור. חיות מפחידות משני הצדדים, מוקפים בחול מדברי אינסופי. האם זה הסוף?

המים מתפצלים לנגד עיניהם המשתאות, עולים מעלה ויוצרים קירות גבוהים. כל שבט עובר בשביל שנחצה בשבילו בים, שביל יבש שטיפת מים לא זולגת ממנו על העוברים בו… ניסים ונפלאות, תחושת עילאיות. חומות המים מתרסקות בקול רעש גדול על האויבים הפראיים, מטביעות אותם במצולות, בתוך מים עכורים. זהו, המצרים אינם עוד.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חד גדיא, למה כולם התערבו?

הא לחמא – בואו לאכול מלחם החוויה!

מה נשתנה? חמץ ומצה?

עשר מכות מצרים – מה הן אומרות?

“יציאת מצרים, על כל הניסים והנפלאות שעשה השם עם אבותינו ואיתנו” אומר רבי נתן, “הכל היה כדי לגלות את אלוקותו, לדעת ולהודיע שהוא השליט, הוא היוצר, הוא הבורא, ישתבח ויתעלה שמו לעד, כדי שנזכה לאמונה אמיתית שלמה”.

המטרה היחידה של כל הניסים המופלאים הללו הייתה לטעת בנו אמונה. אמונה פשוטה להאמין בבורא עולם. זה המקור, היסוד והבסיס העיקרי, עצם הסיבה והתכלית שלשמה נבראנו. להאמין בבורא עולם שהוא המלך, הוא השליט, הוא האחראי, הוא הכל והכל בידיו ובשליטתו, הוא המושך בחוטים, הוא המוביל אותנו בדרך שהוא רוצה. הכל זה רק הוא וממנו!

הים סוער מלפנים, לוחמים מצריים פראיים ומרכבות רודפים מאחור. חיות מפחידות משני הצדדים, מוקפים בחול מדברי אינסופי. האם זה הסוף?

“וזו העבודה העיקרית של האדם כל ימי חייו בעולם הזה. זו הסיבה שנשמתו ירדה לעולם הזה – כדי לזכות באמונה, להכיר את השם יתברך”, מסביר רבי נתן. לחיות איתו, להפנים את האמונה באמת ושהיא תהיה בהישג ידינו תמיד. ואיך זוכים לזה?

“ועיקר האמונה היא על ידי אמונת חכמים, כמו שכתוב: “ויאמינו בהשם ובעבדו משה”. אי אפשר להאמין בהשם אלא רק דרך האמונה בעבדו משה – שהיא אמונת חכמים, שכן גדולתו של השם היא מעל לכל תפיסה שלנו, הוא מרומם ונשגב וגבוה יותר מההבנה שלנו. לכן אי אפשר להגיע לאמונה הקדושה אלא רק דרך הצדיקים האמיתיים, שמלמדים אותנו אמונה”.

כי הצדיקים, הם אלה שנוטעים בנו את האמונה היקרה הזו.

צפרדעים מבצבצות ומקרקרת מכל פינה

צפרדעים מבצבצות ומקרקרת מכל פינה…

“וכך הוא הדבר בכל דור ודור, התקווה העיקרית לזכות בתכלית הנצחית האמיתית היא בעזרת האמונה בצדיקים האמיתיים שזכו להתחזק ולהתגבר על היצר הרע שלהם, הכניעו את התאוות שלהם ופנו לחלוטין מהשטות של היצר הרע הזה. הם בחרו בחיים האמיתיים, עבדו ועמלו למען שמו של השם עד שהם זכו למה שהם זכו לו והגיעו לידיעת השם. בכוחם הרב הם יכולים לקרב אותנו עוד ועוד להשם יתברך”.

אבל מה התנאי המקדים? מה החלק שלנו בסיפור?

“אנחנו צריכים להאמין בהם, ואסור לנו לזוז מדבריהם לא לימין ולא לשמאל, כי הם יודעים להוביל אותנו בדרך הנכונה”.

זה החלק שלנו בסיפור – לשמוע בקול הצדיקים! ללכת בעקבות העצות שלהם! לא רק כשנוח לנו וכשזה מתאים לתכניות שלנו, או כשאנחנו מבינים את ההיגיון שמאחורי עצותיהם ודבריהם, אלא תמיד! לזרוק הצידה את השכל שלנו ולעשות מה שאומרים לנו!

וכפי שמספר לא פעם רבי נתן, שכאשר הגיע לרבינו הוא זרק את כל השכל שלו הצידה והתחיל שוב מאפס. כל פיסת עצה של הרבי, כל מילת זהב שפיו הקדוש אמר, היו עוד פיסת מידע שנכנסה למוחו של רבי נתן והרכיבה את שכלו החדש.

ויש לנו גם הבטחה מרבי נחמן שאמר: כל מי שישמע לעצתי וקיים את כל מה שאני אומר, בוודאי יהיה צדיק גדול, לא משנה מה!

“והעיקר, הוא לזרוק את השכל ולעשות מה שהם (הצדיקים) אומרים”!

המשימה שלנו בעולם הזה מאוד ברורה – להאמין בבורא עולם ובצדיקים האמיתיים באמונה שלמה, ולהקשיב להם.

שהרי כך אומר רבי נתן בדבריו לבנו, אותן מילים שמופנות אלינו היום ממש: “אשרינו שזכינו לדעת מהתכלית האמיתי, שהאדם נברא להכיר את השם, ולכן כדאי לסבול את כל הסבל והצער. כי רק בגלל שאנחנו מאמינים הסבל נמתק מעלינו ואנחנו יכולים להיות שמחים. ובעיקר, בזכות שהשם ברא אותנו יהודים ואנחנו יודעים ומאמינים בצדיק האמיתי שהגיע לתכלית הנצחי. לא משנה מה יקרה, דרכו נזכה לתכלית הנצחי האמיתי”.

תשליכו את השכל ותקשיבו להם, זה כל החלק שלנו בסיפור!

רוצים ליהנות מעוד מאמרים בנושא פסח? היכנסו לקישור הזה ותיהנו!