זוגיות בין עולמית: בשביל שניים צריך ארבעה עולמות

זוגיות בין עולמית: בשביל שניים צריך ארבעה עולמות

שני בני אדם קטנים ורחוקים שלא רואים אותם מלמעלה עד שבשלב מסוים הם נפגשים. ככה פועלת הנוסחה של בורא עולם, בשביל השניים האלה צריך ארבעה עולמות!

 רבי נחמן מברסלב אהב מאוד לדבר על בורא עולם והגדולה שלו. אבל איך אפשר לדבר על כמה השם הוא גדול? זה בלתי אפשרי, הרי הקב”ה הוא אינסוף.

בכל מקרה, רבי נחמן אומר לנו שישנם ארבעה עולמות בסיסיים. העולם הזה, עולם העשייה, כולל את כל היקום, כדור הארץ וכל הכוכבים והוא התחתון מכל העולמות. הוא הבריאה החומרית שהיא כלום בהשוואה לעולמות העליונים.

העולם שאחריו, עולם היצירה, הוא עולם המלאכים. ותארו לכם, שהאצבע הקטנה של מלאך הקטן ביותר יותר גדולה מכל היקום עם כל מיליארדי שנות האור שלו!

העולם השלישי הוא עולם הבריאה, כיסא השם, כביכול.

העולם הרביעי הוא עולם האצילות, והוא הרחק מעל התפישה שלנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אהבה וחסד בחיי הנישואין

המשימה: שלום בית

לא מלקקים דבש

ארבעת העולמות מקבילים לארבע אותיות שם הוי”ה: האות י היא כנגד עולם האצילות, האות ה הראשונה היא עולם הבריאה, כיסא השם, האות ו היא עולם המלאכים, והאות ה האחרונה היא עולם הגשמי, העולם הזה.

רבי נחמן אומר שגדולת הבורא היא אינסופית, כי יש עולמות על גבי עולמות, בריאה על גבי בריאה, שהכל נברא על ידו. ומעל כל זה, יש את השם שברא את הכל. ולמרות שנראה שבורא עולם מאוד רחוק, כי העולם הזה הוא רק חלקיק קטן של הבריאה, באמת אין זה כך, הקב”ה אינו רחוק ממנו. מלכות השם היא בעיקר בעולם זה. אומנם הקב”ה מושל במלאכים ובכל העולמות, אבל מלכותו היא בעולם הזה

ספירת המלכות מייצגת את עולם העשייה, עולם הגשמי הזה. גם בעולם הזה קורים דברים נוראים ונפלאים שאי לנו שום תפישה או הבנה בהם. למשל, יש מלחמה באי בודד באוקיינוס השקט, או סופה או רעידת אדמה בעיר אפריקני לא מיושב, או ככב נופל פוגע בכוכב אחר. קורה משהו עוצמתי מאוד אבל לנו זה חסר משמעות כי זה רחוק כל כך מאיתנו.

רבי נחמן אומר שגדולת הבורא היא אינסופית, כי יש עולמות על גבי עולמות, בריאה על גבי בריאה, שהכל נברא על ידו. ומעל כל זה, יש את השם שברא את הכל.

מעוצב במיוחד בשמים!

יש גם דברים שהם קרובים אלינו ואנחנו לא יכולים לתפוש בשכלנו. למשל, שתי נקודות על פני הארץ, שני בני אדם. הם כל כך קטנים שלא רואים אותם מלמעלה. שני בני האדם הללו רחוקים מאוד אחד מהשני. אחד נמצא בעיר אחת, והשני בעיר אחרת או ביבשת אחרת. לאט לאט דברים קורים.

האנשים האלה נראים כמו פיונים במסלול מסוים עד שנפגשים. ואחרי תקופה מסוימת – הם מתאחדים.

כל זה הוא תכנית מיוחדת המעוצבת בשמים כדי להוביל אותם לחיבור ביניהם – לנישואים, לחולל יצירת דור חדש.

דברים כאלה הם כל כך רבים וכל כך מורכבים, עד שהשכל האנושי לא יכול להבין אותם. הכל מופעל על ידי בורא עולם ולכן קשה להבין אפילו במידה קטנה את גדולת הבורא.

כל זה תכנית מיוחדת המעוצבת בשמים כדי לחבר בין שניהם

כל זה תכנית מיוחדת המעוצבת בשמים כדי לחבר בין שניהם…

זה משהו שרבי נחמן מדגיש, וחייבים להסביר את זה באופן ברור. אם חייבים להילחם על הנקודה הזאת, אנחנו מוכנים, כי לא נסכן את הנכס היקר ביותר שלנו – האמונה שלנו בבורא עולם ובתורה הקדושה.

הכל בהשגחה של הקב”ה בכבודו ובעצמו!

יש מחברים מסוימים, גדולי ישראל, שחיברו ספרים וכתבו על השגחת הבורא בסגנון של פילוסופיה. הם כתבו שהקב”ה משגיח על העולם וכל מה שקורה בו, אבל נמנעים מלהדגיש שהוא משגיח על הפרטים הקטנים ביותר שקיימים.

למשל, אם רוח נושבת על העלה של אחד העצים ביער והוא נופל מהעץ, המפרשים הללו אומרים שזה נעשה על ידי מלאך הרוח. אני לא רוצה לחזור על דבריהם, אבל כן אומר שכאשר העלה הופל מהאילן – פעולה זו מושגחת, מונהגת ונצפית בידי הקב”ה בכבודו ובעצמו! הוא דאג לזה. הוא ציווה לעלה ליפול מהעץ.

אם משהו כל כך קטן הוא מעשה של בורא עולם, אז קל וחומר שמעשים גדולים יותר שמשפיעים על חיי בני אדם או חיי עם שלם, או תא משפחתי וחיבור בין שני אנשים שונים לחיי נישואים וזוגיות, או כל דבר ששייך לכל הבריאה, הם נראים, מושגים ומוחלטים בידי בורא עולם בעצמו.

וזאת הגדולה של הקב”ה!

(המאמר מבוסס על דברי המחבר מתוך הספר שיח הנשמה – משיעוריו של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל).

מה עוד תורם לזוגיות והופך אותה למקום הכי יפה בחיים שלנו? אתם מוזמנים להיכנס לקישור הזה ולגלות.