הפשטות שבכוח הבחירה

כוח הבחירה שניתן לנו הוא הרבה יותר פשוט ממה שאנחנו חושבים. רבי נחמן הגדיר אותו במשפט קצר וקולע: “תרצה תעשה, לא תרצה לא תעשה”!…

הרבה אנשים מבקשים להבין את המושגים הנפלאים הללו – פשטות ותמימות. השיחה הבאה מדגימה אותם על הצד הטוב ביותר:

“מה טיבה של הבחירה החופשית?” שאל פעם מישהו את רבי נחמן מברסלב. השיב לו רבי נמחמן שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, “אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה”.

“רשמתי זאת”, כותב רבי נתן מברסלב, “כי הוא נצרך מאוד. כי יש הרבה בני אדם שיש להם בלבול בעניין הבחירה, שמחמת שהם מורגלים במעשיהם והם רואים את עצמם כלכודים בהרגליהם וחסרי אונים לשפר את דרכיהם, על כן תחושתם היא שאין להם בחירה כלל. אך אין זה כך! לכל אדם חופש בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה כך הוא עושה. הבן זאת!” (ליקוטי מוהר”ן ח”ב ק”י).

רוב האנשים רואים את עצמם כיצורים המשועבדים להרגליהם, תגובתם בכל מצב נתון חזויה מראש והם לא חושבים כלל על אפשרות לשינוי. אך רבי נחמן יוצא חוצץ נגד השקפה זו – אנחנו לא חייבים להיות משועבדים לדחפים וליצרים, אנחנו יכולים להגיב אחרת. אנחנו יכולים לקבל שליטה עצמית, משמעת, ויכולים לשנות לפי הצורך.

פשטות – סדרה פשוטה לחיים יפים ומאושרים

חלק א – להיות פשוט, הכי פשוט

חלק ב – דמיון מול מציאות

חלק ג – פשטות לא טפשות

חלק ד – הפשטות שבכוח הבחירה

חלק ה – למה להסתבך? תעשו!

חלק ו – ממשיכים בדרך אבא

חלק ז – אל תהיו נוקשים

חלק ח – החיים יפים ופשוטים

חלק ט – מרשם בדוק לחיים מאושרים

הדבר נכון לגבי מחשבות, לגבי דיבור ולגבי מעשים. רבי נחמן נהג לדמות שליטה עצמית זו לפרש הרוכב על גבי סוס שתעה, כל שעליו לעשות הוא לאחוז היטב במושכות כדי להשיב את סוסו לדרך הנכונה (ליקוטי מוהר”ן ח”ב נ). כל עוד אנו שומרים את פשטותם של החיים, ביכולתנו לקיים את שליטתנו על היבטים רבים של חיינו.

אנחנו לא חייבים להיות משועבדים לדחפים וליצרים, אנחנו יכולים להגיב אחרת. אנחנו יכולים לקבל שליטה עצמית, משמעת, ויכולים לשנות לפי הצורך…

את רעיון השליטה העצמית מרחיב רבי נתן ומראה כיצד אפשר ליישם אותו בעבודת השם,  כיצד להתגבר על מחשבות שאינן רצויות המתגברות על מוחו של אדם, ואף זו בעזרת עצה של “פשטות ותמימות”:

כידוע, מוחו של האדם נע בהתמדה ממחשבה למחשבה.

ישנו כלל ברזל אומר – שאי אפשר לשתי מחשבות נוגדות לתפוס בעת ובעונה אחת את השליטה על מוחו.

כוח הבחירה, בפשטות שלו, יכול להרים אותנו מעלה בקלות מעל כל ההרגלים והשעבודים לכל מיני דחפים ויצרים. איך זה יקרה? זה בידיים, ובבחירה, שלנו!…

אנחנו מודעים לכך שצריך לדחות מחשבות רעות. אולם, יש זמנים שצריך לדחות גם רעיונות שאינם רעים, לפעמים שאיפות האדם ורצונו בקדושה הם מעבר ליכולת מוחו לקלוט, בלשון המקובלים הוא מכונה “ריבוי אור”, לכן הוא חייב להתאפק ולצמצם את רהיטות מוחו. עליו להגביל את שאיפותיו ולקיים – בפשטות, בתמימות – את אותה עבודת השם שהוא מסוגל לקיים באותו רגע. ואז, עליו לקרוא אל בורא העולם ולבקש ממנו לדעת לכלכל מעשיו במידה ובגבול הנכון, כך שיובל לאורך הדרך ברמה שלו ועל ידי שיעבוד את הבורא בתמימות ובשמחה (ליקוטי הלכות, בית כנסת ה, כד).

* * *

סדרת מאמרים בנושא פשטות מעובדת מתוך הספר “לעבור את הגשר הצר” מאת הרב חיים קרמר. הספר לוקח נושאים יסודיים בתורת ברסלב ומגיש אותם בצורה פשוטה ומעשית, על פי מאמריו ושיחותיו של רבי נחמן, ומאמריהם ושיחותיהם של תלמידיו השונים עד דורנו.