הכל בגלל האהבה!

הכל בגלל האהבה!

בשם האהבה העצומה שלו אלינו בורא עולם היה מוכן לצמצם את עצמו כדי לאפשר לנו לחיות כאן ביחד איתו – איך הרסנו את זה?

איך בכלל יכול להיות בית המקדש?

האם החכם באדם שלמה המלך ע”ה לא אמר “כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹוקִים עַל הָאָרֶץ הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי” (מלכים א ח, כז)?

ורבי נחמן מברסלב עונה, שאהבת השם היא שגרמה לזה לקרות. מתוך אהבתו אלינו, עם ישראל היקר והאהוב שלו, הקב”ה בכבודו ובעצמו צמצם את האור והלבוש שלו כך שיוכל לשכון בבית המקדש, בתוכנו ממש כאן בעולם הזה. הדבר העצום הזה נרמז בדבריו של דוד המלך ע”ה בפסוק (תהלים צג, א): “ה’ מלך גאות, לבש לבש ה’ עוז התאזר”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שלושת השבועות – תעצמו את העיניים!

הייתי צריך להיות בחופשה

כיתרון האור מן החושך

וכך אומר רבי נחמן: “בִּצַּע אֶמְרָתוֹ (איכה ב) – בִּזַּע פּוֹרְפִירָא דִּילֵהּ, (מדרש שם). כִּי בְּוַדַּאי אֵין הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ יָכוֹל לִסְבֹּל כְּבוֹדוֹ וְגַאֲוָתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מלכים א ח): :הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ, אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה” וְכוּ’. רַק מֵחֲמַת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל צִמְצֵם וְהִלְבִּישׁ אֶת גַּאֲוָתוֹ כְּדֵי לְהַשְׁרוֹת שְׁכִינָתוֹ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ כְּדֵי לְגַלּוֹת מַלְכוּתוֹ. וְזֶה בְּחִינַת (תהלים צג): ה’ מָלָךְ גֵּאוּת לָבֵשׁ – שֶׁכִּבְיָכוֹל בִּשְׁבִיל לְגַלּוֹת מַלְכוּתוֹ הִלְבִּישׁ וְצִמְצֵם אֶת גֵּאוּת שֶׁלּוֹ, כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לִסְבֹּל קַבָּלַת עֹל מַלְכוּתוֹ עָלֵינוּ, אֲבָל כְּשֶׁיִּשְׂרָאֵל חָטְאוּ לְפָנָיו אֲזַי כִּבְיָכוֹל הֶרְאָה וְגִילָּה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֶת גַּאֲוָתוֹ וּגְאוֹנוֹ, וְלֹא רָצָה לְהַלְבִּישׁוֹ וּלְצַמְצְמוֹ עוֹד, וּמִמֵּילָא נֶחֱרַב הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כִּי לֹא הָיָה יָכוֹל לְסָבְלוֹ כנ”ל” (ליקוטי מוהר”ן חלק א, ריט).

מתוך אהבתו אלינו, עם ישראל היקר והאהוב שלו, הקב”ה בכבודו ובעצמו צמצם את האור והלבוש שלו כך שיוכל לשכון בתוכנו!

תולעת החמדנות והקנאה מוצאת את דרכה בתוכנו. במקום לאהוב זה את זה כמו שבורא עולם אוהב אותנו – התרחקנו זה מזה. עצרנו במעשים שלנו את החסדים והרחמים של בורא עולם כלפינו ושלנו אחד כלפי השני, נכשלנו לדבר בשם האחר כשהוא הושפל, ונכשלנו לא להסתכל על הכישלונות, החסרונות והפגמים של הסובבים אותנו.

שנאת חינם הביאה לחורבן הבית היפה ביותר בעולם, שיבנה במהרה בימינו אמן!

שנאת חינם הביאה לחורבן הבית היפה ביותר בעולם, שיבנה במהרה בימינו אמן!

וברגע שלא שמרנו על איפוק וריסון עצמי כלפי אחרים, לא היינו אמיצים כשהתבקשנו, לא הגברנו את הנתינה והחסד על קפיצת היד, לא הכלנו אחד את השני כשהיינו צריכים… עד שרגע הנקמה הפך לעלילה הרסנית ולמילים כואבות – אז הקב”ה גם הוא כביכול כבר לא הגביל את עצמו. ובפירוש על הפסוק (איכה ב, יז): “בִּצַּע אֶמְרָתוֹ” אומר המדרש (איכה רבתי א, א): “מְבַזַּע פּוּרְפִּירָא שֶׁלּוֹ” – “קרע את אדרתו” – הוא קרע את בגד הארגמן והמלכות שעליו. (לפי זה לומדים הקב”ה כביכול נוהג כבשר ודם וקורע את בגדי הפאר שלו ומתאבל כנתיניו).

וברגע שהכל התנפץ ונהרס, גם בית המקדש התנפץ ונחרב בלהבות הכעס והקנאה שנדלקו…

כמה יש לנו ללמוד מזה, כמה הכלה של עצמנו והסובבים איתנו מתבקשת מאיתנו כל הזמן ובמיוחד בימים אלה – דווקא בימים שבהם התגלתה בהם חוסר ההכלה אחד כלפי השני לתקן ולהכיל, לאהוב, לרסן ולגלות איפוק בשלושת השבועות וימי בין המצרים ותשעה באב – ושמתוך כל זה נזכה לעשות ולנהוג כפי שמצופה מאיתנו באמת, ושהקב”ה ילבש שוב את אדרת מלכותו כדי שנראה במהרה את התגשמות הנבואה: “וְהָיָה ה’  לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה’ אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט). אמן!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק א, ריט).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא יז בתמוז, תשעה באב ושלושת השבועות – תמצאו כאן!