בלי מסכות: כמה מילים על המילה אמת

בלי מסכות: כמה מילים על המילה אמת

די למסכות, לשקרים ולזיופים, הנה כמה מילים על המידה החשובה ביותר בחיינו – אמת, מילה שהיא חותמת יותר מברזל!

חוסר האמת והיושר שהיו באותו זמן בעולם ציערו מאוד את רבי נתן. בוקר אחד הוא היה כל כך נסער, עד שהוא לא היה מסוגל להתפלל עם השמחה הרגילה שלו. הוא התפלל באדישות עד שהגיע לפסוק: “עשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם. הַשּׁומֵר אֱמֶת לְעולָם“… ומילים אלו הציתו את שאר תפילתו בהתלהבות ובשמחה.

כששאלו אותו מה כל כך מחזק בפסוק הזה, רבי נתן השיב עם משל:

לאיש עשיר אחד היה גן מפואר עם כל מיני צמחים, פרט לסוג אחד נדיר ויקר. הוא חיפש בכל מקום ולבסוף מצא זרע אחד ממין זה, אותו שתל בגינה שלו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

להשיג כל מה שאתם רוצים? כך תעשו את זה!

ממה אתה מפחד?

אפילו עכשיו

הסוג של הצמח הזה היה נדיר כי היה קשה לגדל אותו. לפני שהוא גדל, הוא היה בסכנה גדולה. השקיה יתירה או מועטה מדי תהרוג אותו, וזה עוד בלי להזכיר שהוא היה מאכל אהוב על ציפורים וחרקים. העשיר שכר שומרים שישמרו על הזרע בדריכות, שכן אפילו רגע אחד של חוסר תשומת לב עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

“הַשּׁומֵר אֱמֶת לְעולָם”… המילים שהציתו את שאר תפילתו של רבי נתן בהתלהבות ובשמחה!

“הדבר נכון גם לגבי אמת ויושר”, אומר רבי נתן. “אמת לאמיתה, לא מזויפת, ויושר אמיתי הם יקרים ונדירים. הם מקבלים כל כך מעט כבוד בעולם הזה. בורא עולם שומר ללא הרף על האמת והיושר בזהירות רבה, שהרי שמו אמת וחותמו אמת. ועליה אומר דוד המלך בפסוק: “אמת מארץ תצמח” (תהלים פה, יב)”.

השם אמת וחותמו אמת!

השם אמת וחותמו אמת!

נהוג היה בבתי הכנסת של חסידי ברסלב שמישהו היה אומר דברי תורה בין תפילת מנחה לערבית. חלקם נשארו להקשיב, בעוד שאחרים למדו לבד או הלכו לביתם.

לאחד הדוברים הללו היו מאזינים רבים שנהנו מרעיונותיו המאירים. פעם הדובר נכנס לוויכוח נלהב עם אחד המאזינים הקבועים שלו בעניין מסוים. הם לא הצליחו להגיע להסכמה וכל אחד כעס מאוד על השני. כולם היו בטוחים שהאיש הזה יפסיק להשתתף בדברי התורה היומיים, אבל הם טעו. כשנשאל מדוע הוא ממשיך להשתתף, הסביר: “אני תמיד מרוויח כל כך הרבה מהתורה שאני מקבל ממנו כל יום. מדוע המחלוקת שלנו תגרום לי לנטוש את הטוב?”

אנשים נדהמו מהמחויבות של האיש הזה לאמת ודיברו בחום על היושר שלו. ובסופו של דבר, השניים סלחו אחד לשני והפכו לחברים הכי טובים.

ככה זה כשמשתוקקים לאמת באמת!

(מבוסס על ‘מעשיות ומשלים’, ושיח שרפי קודש ו-קעה).

מאמרים מרתקים נוספים על רבי נתן תמצאו בלינק הזה!