דף הבית ברסלב הטעם האמיתי של פסח

הטעם האמיתי של פסח

מאת: שרה ח. נחמה
הטעם האמיתי של פסח
image_print
שאלת ה”איך אפשר לזכות להביא את הפסח עצמו?!” של רבי נתן היא זו שהעניקה לנו את התבלין שעשה את הטעם האמיתי של פסח!

קשה לדמיין את העוני הקשה שסבלו אנשים רגילים באוקראינה לפני יותר ממאה שנים. קל וחומר, פסח שהיה עוד יותר קשה לעניים לקיימו. כל כך הרבה הוצאות… מאיפה אמור היה להגיע הכסף?

גם לרבי נתן מברסלב העניות לא הייתה זרה. באותה שנה לרבי נתן ובני משפחתו לא היה שום דבר ממצרכי היסוד של החג הקדוש, אפילו לא מצות! וכשרבי נתן ובני ביתו יצאו לשאוב מים מהבאר הוא התחיל לרקוד כשהוא מכריז בשמחה, “תודה לבורא עולם שיש לנו מים לחג הבא עלינו לטובה!”…

קולטים את הגדולה של הבן המיוחד הזה?

זאת רק ההתחלה. הנה הדבר הענק.

פעם אחת רבי נתן שמע חסיד אחד אומר לחברו, “פסח מגיע ועדיין אין לי את המצרכים הבסיסיים לחג שהמשפחה צריכה. איך אוכל להשיג הכל בזמן?” תהה כשהוא מלא דאגות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חד גדיא, למה כולם התערבו?

הא לחמא – בואו לאכול מלחם החוויה!

מה נשתנה? חמץ ומצה?

עשר מכות מצרים – מה הן אומרות?

הכאב של החסיד המסכן הזה היה ברור לעין כל ונגע לליבו של רבי נתן מאוד, שנכנס מהר אל תוך השיחה כדי להפחית את חששותיו ודאגותיו של החסיד, באומרו: “אל תדאג. כל מה שתצטרך לחג יהיה לך”. ואז תהה בקול, “אבל איך אפשר לזכות להביא את הפסח עצמו?!…”

רבי לוי יצחק בנדר זצ”ל הסביר, שרבי נתן התכוון לכך שזו צריכה להיות הדאגה העיקרית שלנו. המצות, הבגדים והיין יהיו בסופו של דבר. אבל כיצד נוכל להיות בטוחים שנצליח לספוג את האור הפנימי ואת המטרה הנפלאה של החג היקר הזה?

כשרבי נתן ובני ביתו יצאו לשאוב מים מהבאר, רבי נתן התחיל לרקוד כשהוא מכריז בשמחה, “תודה לבורא עולם שיש לנו מים לחג הבא עלינו לטובה!”…

סיפור מדהים דומה התרחש גם בחג הסוכות.

רבי נחמן מטולטשין עמל קשה מאוד כדי לבנות את סוכתו של רבי נתן. באותו ערב, כשישב בסוכה, אמר רבי נחמן מטולטשין: “איזו תחושה אדירה ושונה של שמחה וסיפוק יש כאשר יושבים בסוכה שאדם עובד קשה מאוד לבנות אותה”.

על דברים אלה השיב רבי נתן, “כנראה שעדיין לא ניסית את זה: הקדש יום שלם בקריאה לקב”ה: ‘בורא עולם! תן לי לטעום את הטעם האמיתי של הסוכה!’ ואז תוכל להבין אילו רגשות אדם יכול לחוות באמת בסוכה”.

את מה שצריך לפסח יהיה אבל איך אפשר לזכות להביא את הפסח עצמואת מה שצריך לפסח יהיה, אבל איך אפשר לזכות להביא את הפסח עצמו?!?…

Editorial credit: Seth Aronstam / Shutterstock.com

פעם אמר רבי נחמן מברסלב, “למה אנשים עובדים כל כך קשה כשבסוף שום דבר לא יישאר? עבדו פחות כדי שמשהו יישאר!”…

ככל שעובדים ומשקיעים בדברים הגשמיים של העולם הזה, הזמן נלקח מאיתנו אפילו מבלי שנרגיש ובסופו של דבר הכל נשאר מאחור, כאן בעולם הזה. אבל על ידי שנעבוד פחות על ובשביל הגשמיות, יהיה לנו יותר זמן למה שבאמת נשאר איתנו – ההישגים הרוחניים וקרבת השם.

וזה הדבר החשוב וזה הטעם האמיתי שפסח נותן לנו!

(מבוסס על הנאמר בספר שיח שרפי קודש ג, ואבניה ברזל).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה