תמשיכו ללמוד, זה בסדר

אל תחשבו שברגע שהפכתם ל”מביני עניין” כבר לא צריך להמשיך ללמוד מהטובים מכם, תמשיכו לבקש ולשאול, זה בסדר!…

כאשר אדם מתחיל להתעניין בתורה ובמצוות, בדרך כלל, הוא מחפש מישהו שכבר נמצא שם שייתן לו הדרכה ראשונית לפחות, איך להתחיל.

למשל, הוא צריך מישהו שילמד אותו להניח תפילין, להתפלל בסידור, לשמור שבת וכן הלאה – את הצעדים הראשונים הללו כולם עושים בתמימות “בלי לעשות חכמות”. למה? בגלל שהאדם בצעדיו הראשונים מודע לחוסר הידע שלו, ומניח אפילו לאדם הפשוט ביותר בבית כנסת שיראה לו איך מניחים תפילין ואיפה מתפללים בסידור.

את התמימות הזו צריכים להמשיך הלאה, גם אחרי שמרגישים ש”מבינים עניין” ולא להפסיק לבקש את ההדרכה של הוותיקים יותר, ובעיקר לחפש את תלמידי החכמים הגדולים ולהמשיך ללמוד מהם ולקבל הכוונה בדרך החיים היהודית.

גם זה יכול לעניין אתכם:

גלגל ההצלה של רבי נחמן

העיקר להתמיד

להתקרב בלי להתנתק

הרקע שמאחורי הדיבורים

איך זוכים להיות יהודי?

המשימה: בייגל

גם אתם גיבורים

אני? בשמחה תמיד!

ברסלב – העידן החדש

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

צריכים לקחת בחשבון, שיהודי שגדל על יסודות היהדות כבר למד בילדותו את החומש, הוא מכיר מדרשי חז”ל רבים המרכיבים את תמונת החיים היהודית, הוא ספג לקרבו מילדותו את הווי החיים היהודי, את רגשות הקודש שבשבתות ובחגים. ולא רק, אלא ספג לתוכו הרבה דברים שלא נאמרים בפה. כל זה חסר למי שרק מתקרב, לכן עליו לנסות להשלים את החסר ולהיות קשוב למה שאומרים (וגם למה שלא אומרים) אלו שינקו את המסורת מקטנות.

כל ישראל חברים

יחד עם לימוד התורה שכל מתקרב מבין שיש לו לעסוק בו, ישנה חשיבות ליצירת קשר וחיבור רעיוני ורגשי עם הציבור הלומד את התורה וחי על פיה מדורי דורות. הקשר הזה חשוב לא פחות מעצם הלימוד העיוני, משום שהוא מקביל למה שנחשב לשלב של הלימוד המעשי בשאר תחומים. לדוגמה, אם נלמד בשולחן ערוך את ההלכה – מהי הדרך הנכונה ליטול ידיים לסעודה, נבין אותה הרבה יותר טוב כאשר נראה יהודי ירא שמים נוטל ידיו בפועל. זאת דוגמה להלכה מאוד פשוטה וכמותה יש הלכות יותר מורכבות. מעבר לזה, ישנם נושאים מוסריים ורוחניים, שרק על ידי ראיית הקיום שלהם בפועל מקבלים הבנה והרגשה במה מדובר.

ישנה חשיבות ליצירת קשר וחיבור רעיוני ורגשי עם הציבור הלומד את התורה וחי על פיה מדורי דורות, וקשר זה חשוב לא פחות מהלימוד העיוני…

תטעמו את השבת

הדוגמה הקלאסית והמוכרת והממחישה נקודה זו על הצד הטוב ביותר היא – השבת. אפשר ללמוד מתוך ספר על השבת דברים רבים, אבל כאשר נתארח אצל משפחה שהשבת היא חלק בלתי נפרד מחייה במשך דורות רבים, נקבל מושג הרבה יותר עמוק וחווייתי לגבי מהות השבת. נחוש את השמחה העדינה השרויה על זקנים וילדים, נראה את האור המאיר בפני בני המשפחה היושבים סביב שולחן השבת, נבחין בזהירות שלהם בשמירה על הלכות השבת וכן הלאה. כך תרגיש נשמתנו את עומק הדברים שאי אפשר להעביר בכתב כלל.

רק טעימה של השבת עצמה תעזור לנו להבין מהי השבת באמת, דבר ששום ספר או תיאור של אדם אחר יכול להעניק לנו…

וכמו השבת, כך כל מהלך החיים היהודי שיש בו הרבה מה ללמוד ואי אפשר להעביר בכתב כלל, אלא רק לראות במו עינינו ממש, לחוש את זה באנרגיות של האנשים, להבחין ברמזים, במבטים, להרגיש את התחושות הרבות הבונות את ההוויה היהודית. כל זה נקרא בלשון חכמים “שימוש”, והוא חשוב לא פחות מהלימוד בספרים.

נציין, שאת ההתחלה עושים רוב המתקרבים בתמימות, כגון להתארח בשבת וכדומה לזה, אבל העיקר הוא בהמשך, שגם אחרי שכבר חושבים שמבינים, צריכים להתאמץ להמשיך ו”לשמש” – להיות קשובים לרוח הדברים, לחפש את קרבתם של אנשי אמת שחיים ברובד רוחני וממשיכים מסורת עמוקה של דורות.

* * *

מחפשי האמת – מדור המיועד למתקרבים הרוצים להכיר את משנתו של רבי נחמן מברסלב, והכולל בתוכו מאמרי התעוררות להליכה בתמימות בדרכי היהדות, לימוד התורה בכלל ולימוד בספרי רבי נחמן ותלמידיו בפרט, עצות ודרכים נפלאות איך ללמוד אותם, ועל ידי כל זה זוכים להרגיש את גודל המתיקות והתענוג של ההתקרבות לתורה ולצדיקים וזוכים לתיקון הנפש ולהשלמת כל החסרונות.