שאלה: האם יש תיקון נשמה למחלת הסרטן?

שאלה: האם יש תיקון נשמה למחלת הסרטן?

החכמה היהודית מראה לנו שיש קורלציה רוחנית למצב הבריאותי הגופני שלנו. אבל האם רבי נחמן אמר משהו על תיקון נשמה למחלת הסרטן?

שלום לכם,

יש לי שאלה, אולי היא תישמע קצת מוזר או שלא, אבל זה די מסקרן אותי לדעת: האם רבי נחמן מברסלב אמר משהו על תיקון נשמה למחלת הסרטן, או משהו דומה (שהרי המחלה הזו עדיין לא הייתה בתקופה שלו)?

אשמח לתשובה, רינה.

שלום גם לך רינה היקרה,

על פי החכמה היהודית תמיד נוכל למצוא קורלציה רוחנית למצב הבריאותי הגופני של האדם. אולם, כזו שקשורה בקו ישיר לא תמיד כל כך ברורה, והעניין הסיבתי לא תמיד מדויק לחלוטין.

רבי נחמן דיבר ולימד רבות על השגת מודעות רוחנית ותיקוני נפש. ייתכן שהוא התייחס למגוון מחלות ספציפיות עם חסידיו באותה תקופה, כולל מחלת הסרטן (שאולי לא זוהתה לעתים קרובות בשם הזה או אובחנה כראוי באוקראינה של המאה ה-18).

אולי גם זה יעניין אתכם:

עור טוב: מה מסתיר העור שלנו?

האם יש תפילה לפני המוות?

המפתח לבריאות אמיתית נמצא בפירות

רבי נחמן הבין אולי יותר מכולם שכל אדם הוא עולם, עולם שלם עם “אקלים”, “אקולוגיה”, “גיאוגרפיה” וכן הלאה. אנחנו יודעים שהוא נתן תיקונים ספציפיים לחסידים בודדים, כל אחד מהם מותאם במיוחד לתיקון הנשמה של אותו אדם. אולי הוא אכן נתן כמה תיקונים כלליים ספציפיים למחלת הסרטן שיכולים לשמש כל אחד. אבל האם הוא אכן עשה זאת? זה לא מוזכר בספרים שלו.

להבנתי, סרטן הוא השם שניתן למגוון מחלות העלולות להתרחש בחלקים או במערכות גוף שונות. באופן כללי, הוא כרוך בצמיחה פורייה וחריגה של תאים העלולים לגרום לגידול או לפגוע באופן אחר במערכות הגוף, או באיבר ששם הגידול מתפתח.

האם הגורמים המהותיים למחלה הנוראה הזו הם ויראליים? התנהגותיים (תזונתיים, למשל)? האם זה משהו חיידקי? משהו סביבתי (כימיקלים תעשייתיים)? האם זה גנטי? והאם הגורם לאופי הסרטן משתנה בהתאם למקום שבו הוא נמצא בגוף?

אולי רבי נחמן אכן נתן כמה תיקונים כלליים ספציפיים למחלת הסרטן שיכולים לשמש כל אחד. אבל האם הוא אכן עשה זאת? זה לא מוזכר בספרים שלו.

מחקרים רפואיים בנושא מצביעים על כך שיש מגוון סיבות אפשריות קיימות, אולי אפילו כמה בבת אחת. ייתכן וגורמים עצומים מעורבים קיימים כדי להראות לנו שהסיבות הרוחניות (ולכן התיקון הרוחני) עשויות לנבוע אולי גם ממספר תנאים רוחניים.

למידה על קשרי הנפש-גוף-נשמה המשקפים, וכמובן משפיעים, על חייו של האדם הם חלק בלתי נפרד מתיקון הנפש, ולתיקון הנשמה תמיד יש השפעה על הגוף. אחת הדרכים הנפלאות לעשות זאת היא בעזרת התפילה האישית, ההתבודדות כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב.

בנוסף, רינה היקרה, הנה כמה דברים שיכולים לעזור להבין את הקשר המיוחד הזה של הגוף והנשמה:

למידה: לקבלת סקירה כללית והבנה מסוימת של גוף האדם כבית לנשמה, אני ממליצה לך בחום לקרוא את ספרו רב המכר של הרב חיים קרמר – אנטומיה של הנשמה, אחד הספרים הנמכרים ביותר שמגיע לפרטי פרטים אודות נושאי הבריאות הרוחנית והגופנית, המשמעויות הנסתרות של עיצוב גופנו, ומציע תובנות לגבי חסימות רוחניות העלולות להוביל לירידה בתפקודים גופניים או למחלות, חלילה. חשוב בעת לימוד בספר הזה לזכור, כי בעוד שמצב גופנו משקף את מצבנו הנפשי, ‘אבחון כורסה’ עלול לגרום ללחץ בלתי מוצדק. אם זו פעם ראשונה מומלץ לקרוא וללמוד בו ביחד עם חברה, שותפה אמינה ואמפתית.

קשרי גוף-נשמה משקפים ומשפיעים על חייו של האדם

קשרי גוף-נשמה משקפים ומשפיעים על חייו של האדם…

השתקפות: רבי נחמן אומר שרוב האנשים לא מקדישים מספיק זמן כדי לחשוב על עצמם, על הצמיחה הרוחנית ועל עבודת השם שלהם. הוא ממליץ לנו לפנות זמן לדברים היקרים הללו, אפילו כמה דקות ביום, כי זה יכול להיות הזרז המדהים לשינוי מרחיק לכת שאנחנו כל כך מצפים לו.

התבודדות: לדבר עם בורא עולם על כל הדברים – הקטנים והגדולים, כולל העניינים הרוחניים והגשמיים שאדם מתמודד איתם בכל תחומי חייו, זה חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של חסידי ברסלב, ועם השנים מתגלה ככזה של כל אדם שבוחר ללכת בעקבות משנתו של רבי נחמן, גם אם אינו נמנה על חסידות ברסלב. זה יכול לשנות את דרך החשיבה שלך, רינה היקרה, את איך שאת מרגישה וחיה. ושלא יהיו אי הבנות – כל התפילות חשובות ויקרות, לא רק ההתבודדות! אבל ההתבודדות מעניקה עומק לכל הפעולות הרוחניות והגשמיות שאנחנו עושים. הספרים אשפוך את ליבי והנשק העדין יכולים להיות לך לעזר.

בנוסף, מומלץ מאוד ללמוד על בריאות הנפש-גוף-נשמה, ההשפעה וההשתקפות שלהם בחיים של האדם, ולהתבודד על זה. עוד משהו שרבי נחמן הציע לתלמידים שלו, ולכל הבאים אחריהם, הוא: התיקון הכללי – עשרה מזמורי תהילים ספציפיים, מתוך ספר תהילים, שהוא גילה את הכוח שלהם באמירתם ברצף כדי לעזור ולרפא אותנו משורש נשמתנו.

רבי נחמן מלמד אותנו שכל מה שקורה איתנו בחיים הוא מסר מבורא עולם עבורנו. הוא רוצה שנחזור אליו, שנבקש ממנו את התשובה. שנחפש את התשובות אצלו. יהי רצון שכולנו נזכה לפנות לבורא עולם ולבקש את התשובות לשאלות בבריאות טובה ואיתנה, אמן.

מקווה שעזרתי, חיה רבקה זבולינסקי.

מאמרים מרתקים נוספים בנושא בריאות – הגוף והנפש תמצאו בקישור הזה.