דף הבית פרשת השבוע פרשת ויצא – כדי לזכות לתורה צריך תפילה

פרשת ויצא – כדי לזכות לתורה צריך תפילה

מאת: חיים קרמר
image_print

השבוע פרשת ויצא. פרשת ויצא מספרת לנו על יעקב אבינו – איך הוא עזב את באר שבע, איך הוא שהה, כפי שרש”י מסביר, 14 שנה בבית שֵׁם וָעֵבֶר כדי ללמוד תורה. הוא לא ישן נורמלי. ובדרכו הוא חלם. בחלומו הוא ראה סולם שהיה מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה.

כדי להגיע לדרגות גבוהות צריכים להיות מקורקעים

רבי נתן מסביר שיהודי צריך להיות מחובר לקרקע. לא משנה מה אתה עושה, אם אתה רוצה להגיע לשמים, אם אתה רוצה להיות אדם רוחני כמו יעקב – זה נהדר. אבל צריך להבין שצריך להיות מחובר לקרקע. צריך לדעת איך העולם הזה פועל. צריך לדעת איך להתנהל. צריך לאכול. צריך לישון. צריך לדאוג לצרכים הפיזיים.

אז יעקב אבינו חלם את החלום הזה. הוא ראה מלאכים עולים ויורדים. ואז ה’ התגלה אליו. הוא היה בן 63 באותו הזמן, ההתגלות הראשונה של ה’ הייתה בגיל 63 וצריך להבין שכולנו רוצים לראות את ה’. כולנו רוצים להתחבר לה’. אבל צריך לעבוד על זה. יעקב עבד 63 שנים כדי להתחבר לה’ – עד שהיה לו את הניסיון הראשון.

אז אם אנחנו קמים בבוקר, מתפללים, לומדים, עושים מצוות – אל תתאכזבו אם עדיין לא הייתה לכם התגלות של ה’. זה לוקח זמן זה דורש מאמץ. אבל אם עובדים על זה, זוכים לחוות את ה’. אז יעקב חווה את ה’, לבו נמלא שמחה, והוא יצא לבית לבן.

אולי יעניין אתכם גם:

לא כישלון, אתגר! – פרשת השבוע ויצא

על הסולם מטפסים שלב אחר שלב – פרשת השבוע ויצא

לרקוד עם מלאכים – פרשת השבוע ויצא

הוא עשה עסקה עם לבן: “אעבוד בשבילך שבע שנים עבור רחל, בתך הקטנה” רש”י מסביר למה יעקב חזר על עצמו כמה פעמים רחל, בתך, הקטנה, מספיק שהיה אומר רק רחל? כי לבן יכול היה לומר, אתן לך רחל אחרת מהרחוב, אז הוא אמר ”בתך” – הבת שלך. רחל הבת שלך, רחל הקטנה. אל תגיד לי ששינית שמות, וכל הדברים האלה. ובסוף, לבן בכל זאת רימה אותו.

כדי לזכות לתורה צריך דבר ראשון להתפלל

רבי נתן מביא פירוש נפלא על המפגש הזה. הוא אומר, יעקב, אנחנו יודעים שבקבלה הוא מייצג את התורה – התורה שבכתב. רחל מייצגת את התורה שבעל פה. למה? כי בתורה שבעל פה יש הרבה חוקים, ותמיד אפשר “לגזוז” את רחל – כבשה – אפשר לגזוז את הצמר שלה, אבל הוא צומח חזרה. כך גם כשאתה לומד את התורה שבעל פה, אתה תמיד יכול למצוא לימודים חדשים, חוקים חדשים, ורעיונות חדשים שצומחים מהתורה.

לאה, מצד שני, בכתה הרבה. היא לא רצתה ליפול לידי עשו. אז היא בכתה. היא מייצגת את התפילה. אז יש את יעקב, התורה שבכתב, שבה שום דבר לא ברור, רחל, שמבארת את התורה שבכתב, שהיא התורה שבעל פה, ולאה שמייצגת את התפילה.

יעקב רצה את רחל קודם. הוא ידע שהוא יקבל את לאה. למה הוא רצה את רחל קודם? כי הוא הרגיש שלתורה, אין משמעות אם אני לא מסוגל ללמוד בלי ביאור התורה.

אבל לה’ היו תוכניות אחרות. ה’ לימד אותו שאי אפשר להשיג את רחל, אי אפשר לשלוט בתורה שבעל פה, בלי לקחת קודם את לאה – תפילה. אתה לומד משהו, מתפלל לה’ שתבין אותו נכון. מתפלל לה’ שתוכל לממש את התורה. ואז תהיה לך באמת תורה.

לבן ניסה להרוס את עם ישראל בכך שחשב שיעקב ירצה את רחל קודם, כדי שיעקב לעולם לא יעריך את כוח התפילה. ורבי נתן אומר שזה לא עובד ככה, כל יום, תתפלל לה’. כל יום, תעשה התבודדות, כמו שרבי נחמן מלמד. תתפלל לה’ בתפילה פרטית משלך. תתפלל לה’ שתוכל להבין את ערך התורה, שתוכל להבין את גדלות התורה, שתוכל להבין את המסר של התורה. כשאתה מתפלל כך, אז תוכל להבין את מהות התורה.

אז יעקב התחתן עם רחל ולאה, כי אי אפשר אחת בלי השנייה. אי אפשר להבין את התורה שבעל פה בלי תפילה, ואי אפשר באמת להבין את ערך התפילה עד שרואים את הפירות בתורה שבעל פה. יעקב מייצג את ההבנה של ערך התורה והתפילה.

כדי לזכות בתורה צריך תפילה

כשרודפים אחרי הצדיקים נשארים בסוף בלי כלום

בסוף הפרשה, אנחנו רואים שיעקב עשה כל מה שעשה כדי להשיג את עושרו, וברח מלבן. לבן רדף אחריו וניסה לקחת ממנו כל מה שהיה יכול. אבל כשהוא השיג את יעקב, ה’ התגלה אליו – אפילו ללבן ה’ התגלה. והוא אמר לו: “אל תדבר עם יעקב – לא טוב ולא רע. אל תגיד שום דבר.”

אז לבן ניגש רק עם טענה אחת: “למה גנבת את האלילים שלי?” יעקב אבינו ענה לו: “זה לא מה שקרה. הייתי צריך ללכת הביתה. הגיע הזמן ללכת הביתה.” והם נפרדו כידידים.

המדרש מסביר שבסוף, “ויעקב הלך לדרכו,” ולבן חזר לביתו. לבן שלח את בתו רחל לשמש כרועת צאן. למה? למה לא שלח את משרתיו? כי לא היו לו. לא היה לו כלום. הוא היה עני בחומר, והוא היה עני ברוח. לא נשאר לו כלום, ללבן. יעקב הגיע והביא לו ברכה. יעקב הביא ללבן כל כך הרבה ברכה, עד שלבן הפך לעשיר מאוד. אבל מה קרה כשבחר לרדוף אחרי יעקב? בזמן שהיה רחוק מביתו, רודף אחרי יעקב, גנבים באו וגנבו ממנו את הכול. הוא איבד את כל מה שהיה לו.

זה מלמד אותנו שכאשר רודפים אחרי הרוחניות כדי להרוס אותה, התוצאה הסופית היא להישאר בלי כלום. גם אם יש לך רכוש, הוא לא שווה הרבה. העיקר הוא שליעקב הייתה הרוחניות, ולכן היה לו גם את החומר.

שה’ יברך אותנו שנכיר בעליונות של התורה, בעליונות של התפילה, כמה הן חזקות, וכמה הן יכולות להביא אותנו להכיר את ה’. ובעזרת זה נוכל לנצח את כל העמים החומריים שמנסים להשמיד את עם ישראל, ונזכה לראות את בוא המשיח, את בניית בית המקדש, אמן ואמן.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה