מחשבות טורדניות – איך מתמודדים איתן?

מחשבות טורדניות איך מתמודדים איתן

עומס מחשבות ואפילו אלה אלה שהן ממש טורדניות ומרגישות כמו תחנת רדיו 24/7 בתוך הראש, פוגעות לנו באיכות החיים. איך מתמודדים איתן?

 עומס מחשבות, מחשבות טורדניות.

איך זה מרגיש? איך זה נשמע?

נסו לדמיין לעצמכם תחנת רדיו שפועלת בלי הפסקה 24/7, פטפטת בלתי נסבלת שלא עוצרת אפילו לשנייה אחת בין פסיק לפסיק, בלי לקחת אוויר כדי לומר את המשפט הבא ואת זה שאחריו. רצף של דיבורים פנימיים שמורכבים משטף של מחשבות שמציפות את המוח.

סימן ההיכר לכך שאתם סובלים ממחשבות טורדניות הוא – שהן חוזרות על עצמן שוב ושוב, כמו הגלגל בלונה פארק שעושה לופ, רק שזה קורה שוב ושוב בלי עצירות והעלאת כל מיני חובבי אתגרי אקסטרים, כי האקסטרים הזה, הרעש של המחשבה חוזר על עצמו מיד כשנראה שזה נגמר ותיכף עוברים למשהו אחר. אז זהו, שלא. הסרט-הגלגל הזה חוזר על עצמו.

דבר נוסף שמאפיין את המחשבות הטורדניות הוא שקשה להסיט מהן את תשומת הלב, גם אם אמרנו, מה אמרנו, צעקנו: די!!!!! – זה פשוט לא עוזר. הן שם, מדברות, מפטפטות, מנקרות בראש. צריך הרבה כוח רצון ושליטה כדי לגייס את הכוחות הפנימיים שלנו לסלק אותן.

למה הן מופיעות?

לרוב, הן מופיעות אצלנו כשאנו חווים קושי או משבר מסוים, הרגשות לא קלות עם עצמנו, אז הן נכנסות ומתנחלות לנו בראש. והן שם כדי להישאר עד שנחליט – עם הרבה כוח פנימי – שהן פשוט עפות החוצה כמו שהן באו. אבל עד אז, הן שם כדי להרוס לנו את שגרת החיים ולהטריד אותנו בכל רגע נתון של היממה. כן, מהבוקר ועד למחרת בבוקר, אם יש דבר כזה לילה באמצע כל ה-24 שעות שיש ביממה. וככל שהן שם הן הופכות קיצוניות ומאוד לא הגיוניות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

רגע בלי מחשבה? להתמודד עם מחשבות שליליות

הרגעים המתוקים נחשבים

12  טיפים לרגעים קשים

וזה לא שאנחנו לא מנסים להתמודד איתן, בהחלט כן. אנחנו מפשפשים עמוק מאוד בתוך ארגז הכלים שלנו כדי למצוא משהו שיעצור אותן ויחזיר אותנו לתפקוד, שהחל להיפגע מהרגע שהן הניחו את כף רגלן השמאלית בתוכנו והפכו לחלק מהשגרה שלנו.

רבי נתן מברסלב מלמד אותנו דרך מדהימה להתנהג עם המחשבות הטורדניות הללו, דבר שבו רוב בני האדם נגועים בו – ובעיקר בימים טרופים אלה של חוסר ודאות ונגיף הקורונה שמשתולל ומכה בעולם בכל היטב אפשרי – כלכלי, בריאותי, חברתי, בזוגיות, בשלום בית, בפרנסה, בקיום הרגשי והנפשי שלנו… ובעצם, במה לא?

סימן ההיכר לכך שאתם סובלים ממחשבות טורדניות הוא – שהן חוזרות על עצמן שוב ושוב, כמו הגלגל בלונה פארק שעושה לופ, רק שזה קורה שוב ושוב בלי עצירות והעלאת כל מיני חובבי אתגרי אקסטרים…

וכך הוא כותב במענה לבנו, רבי יצחק, באחד המכתבים ששלח לו (מתוך הספר “עלים לתרופה”):

“והנה אהובי בני, להשיבך על דבריך יש בליבי הרבה, ואיני יודע על מה אתה תופס את עצמך במאסר הרעיון כל כך, הלא כבר הודעתיך שהמחשבה בידך תמיד, וידעתי שכבר הועיל לך הרבה, ועדיין אתה מניח מחשבתך לחשוב מחשבות של שטות כאלה…”

כנראה שלרבי יצחק בנו היו מחשבות טורדניות, שזה אחד מהיצרים הרעים הקשים שישנם, ורבי נתן מיד מזכיר לו את העצה הגדולה שנתן לנו רבי נחמן מברסלב – שאי אפשר ששתי מחשבות יהיו ביחד! לכן, במקום לחשוב על דברים לא טובים, על הבלים, על חרדות, על קשיים… הבחירה ביד האדם לחשוב מחשבות אחרות על דברים טובים ומשמחים, תמיד אפשר לחשוב על דברי תורה, דברי מוסר, דברי חיזוק, להיזכר במעשה טוב שעשינו, בחיוך שהעלינו על פניו של אדם אחר, במילה טובה שנתנו למישהו ועוד מלא דברים טובים שבוודאי עשינו בחיים.

זאת התשובה לבעלי מחשבה שלא יודעים כיצד להימלט ממחשבות רעות ומבלבלות, כאלה שגורמות לחרדות ולדכדוך, שידעו את המציאות הזו – שאי אפשר ששתי מחשבות יהיו בעת ובעונה אחת, וממילא ייקחו את המושכות בידם, ובמקום לחשוב את המחשבות שהיצר הרע רוצה שהם יחשבו, מחשבות טובות על פי התורה ועל פי הצדיקים האמיתיים.

תחשוב טוב יהיה טוב זאת לא קלישאה

תחשוב טוב יהיה טוב, זאת לא קלישאה!

הנה לנו עצה נפלאה שכל אחד מאיתנו צריך להשתמש בה בעת הצורך. שאם יש לנו בראש מחשבה ש’אוכלת’ אותנו, פשוט, להסיט את המחשבה הזו לדבר אחר ואז ממילא לא נחשוב את המחשבה הרעה, המדכאת, המייאשת וכן הלאה. כי אפשר ששתי מחשבות יהיו ביחד, ממילא המחשבה הטובה שנחשוב היא זו שתתפוס אותנו, ולא הרעה והמבלבלת והמייאשת.

אפשר לומר בלשון הלצה: במקום לחשוב על בצל שיגרום לך לבכות, תחשוב על תפוחי אדמה – איך עושים מהם פשטידה טובה. כל אחד יכול להכריח ולהרגיל את עצמו לחשוב דברים חיוביים שמשמחים אותו.

ובימים אלה, מי מאיתנו לא זקוק למחשבות חיוביות על פשטידה טובה?…

אפשר לחשוב על כל מיני דברים, למשל: איזה כיף לי, אני חי ונושם, ברוך השם, יש לי מה ללבוש, מה לאכול, בית לגור בו, מיטה לישון בה, הגוף שלי מתפקד, אני קורא את המאמר הזה ומתחזק…

“הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ לְמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה” אומר לנו רבי נחמן (ליקוטי מוהר”ן תנינא, נ). “וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד כְּלָל. וַאֲפִילּוּ אִם לִפְעָמִים מַחֲשַׁבְתּוֹ פּוֹרַחַת וּמְשׁוֹטֶטֶת בִּדְבָרִים אֲחֵרִים וְזָרִים הִיא בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר לַחֲשׁב מַה שֶּׁרָאוּי. וְהוּא מַמָּשׁ כְּמוֹ סוּס שֶׁפּוֹנֶה מִן הַדֶּרֶךְ וְסָר לְדֶרֶךְ אַחֵר שֶׁתּוֹפְסִין אוֹתוֹ בְּרִסְנוֹ וּמַחֲזִירִין אוֹתוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר. כְּמוֹ כֵן יְכוֹלִים לִתְפּס אֶת הַמַּחֲשָׁבָה בְּעַל כָּרְחוֹ לַהֲשִׁיבָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הָרָאוּי”.

תפסו את המושכות בידיים ותחזירו את הסוס הזה לדרך, אל תיתנו למחשבות לסור מהדרך, כך תזכו לשקט הנפשי המיוחל וגם לקיים דבר נוסף שרבי נחמן מלמד על הכוח האדיר שיש למחשבה: “גודל יקרת המחשבה נודע לי עתה. כי המחשבה יקרה מאוד מאוד שנעשה ממנה דברים שלמים ממש, שיש להם קיום כל הימים שיתקיימו העולמות” (ליקוטי מוהר”ן נג).

זה בידיים שלכם!

(המאמר מבוסס בחלקו מהספר “תכסיסי מלחמה” מאת הרב אליהו גודלבסקי).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.