מחלוקות הן דבר שלילי מאוד, ובחסידות ברסלב יאמרו לכם עד כמה הן צרות בצרורות. אבל הגרועה מכל היא – המחלוקת הסמויה.
כידוע לכל, פעם היו מחלוקות קשות מאוד על ברסלב מבחוץ. פשוט, לא היו מניחים להתקרב לברסלב. ומי שהיה מתקרב היו עושים לו צרות צרורות ורדיפות וכדומה, וכבר אז דיבר רבי נחמן מברסלב על כך, שמלבד הרשעים הידועים החולקים על כל היהדות ומניאים את ישראל מלעשות מצוות, מהגרוע שבגויים, דרך רשעי ההשכלה וכו’, מלבד כל אלו ישנם גם אנשים כשרים שגם הם מונעים את ישראל מלהתקרב לצדיק, ואף על פי שבכלליות הם מקרבים ליהדות ומחזקים את ישראל בקיום התורה, הרי שמצד אחר הפגם שהם גורמים הוא גרוע הרבה יותר, כמו שרבי נתן ז”ל מרחיב בהלכות בשר וחלב (הלכה ה, ע”פ דברי רבנו ז”ל בתורה “מישרא דסכינא” סימן ל) – שצריכים להתקרב דווקא לצדיק הגדול במעלה ולא יסתפק בהתקרבות לאיש כשר, באמרו ‘די לי אם אהיה כמותו וכו”, עיין שם.
ומבאר רבי נתן עניין זה על פי מאמר רבינו – שבכל מקום יש יושר גם במקום שיש עוולות וכו’, ונכנס לבאר יותר את עניין החולקים על האמת שנראה להם שעושים ביושר, ומבאר רבי נתן, שכאשר אדם הוא רשע ידוע, גנב ורוצח וכדומה, אזי זה בוודאי גרוע מאוד. אבל מצד אחד לפחות, ברור הדבר שזו עוולה שרחוקה מאוד מיושר. אבל כאשר יש אנשים שהם כשרים וצדיקים, והעוולה שלהם היא בדקות שקשה להבחין בה, אזי אף על פי שבוודאי הם טובים בהרבה ממי שהעוולה היא אצלו בגלוי, אבל זה מסוכן הרבה יותר מצד זה שאין האדם מבחין בטעותו.
ועוד מבאר שם רבי נתן ואומר, לכן צריכים להיזהר שלא להתקרב למי שלא ברור לנו בתכלית הוודאות שהוא צדיק גמור ושזכה לברר את ארבע יסודותיו בשלמות, כי כשמתקרבים לאיש כזה שלא בירר בשלמות, אז אף על פי שהוא צדיק גדול לעומתנו, אבל מחמת שלא בירר את ארבעת היסודות שלו בשלמות, אזי יש בו עדיין רע, ודווקא מחמת שהרע אצלו הוא בדקות ובמקום גבוה – לכן כשנדבק הרע הזה במתקרבים אליו, שהם במדרגה נמוכה ממנו, אין להם כוח לבררו וזה מפיל אותם הרבה יותר מסתם רע גס מגושם שבמדרגתם.
אולי גם זה יעניין אתכם:
והנה, המתנגדים שמחוץ לברסלב שעלולים להזיק במה שמרחיקים מרבינו הקדוש, ובוודאי מי שכבר התקרב לברסלב נזהר מהם, ואם רק שומע רמז שמרחקים או מזלזלים במקור חיותו הוא בורח מהם כמו מאש, וגם אם לא שומע מהם התנגדות, אחרי הכל, בהיותו חסיד ברסלב הוא אינו נוטה להתקרב ולהתבטל לכל מי שמכונה צדיק ורב באופן שיזיק לו הרע שלהם. אבל מה לעשות והס”מ הכניס את זה בתוכנו, וכאן זה כבר בכזאת דקות שצריכים נס להינצל!
הם כאן בתוכנו! הם מדברים דיבורים כביכול מרבינו, נוסעים לאומן, מחזקים כביכול על פי העצות של רבינו ועוד – אבל! הם מרחיקים מלהתקרב באמת לרבינו. לכאורה, יש מי שיאמר שזה לא נורא, אחרי הכל אנשיהם נוסעים לאומן, לומדים פה ושם איזה דיבור מהרבי וכו’, לכן אמשול משל למה הדבר דומה כדי שנבין עומק העוול.
נאמר שיש אוצר נפלא שאין כדוגמתו בכל העולם, אוצר של סגולות מלכים ורפואות נפלאות לכל מחלה, וסביב האוצר הזה ישנן הרבה חומות והסתות מכל מיני מסיתים, עד כדי כך שרבים אינם יודעים כלל מהאוצר ומעטים משיגים שישנו איזה דבר יקר שמסתתר כאן, ומחפשים אחריו עד שעוברים כמה חומות ומתגברים על שקרי המסיתים. ויש מעטים מעטים שממש מגיעים עד לפתח האוצר, וביניהם ישנו אחד שבאמת עודד אותם בדרכם לכאן ועזר להם, אך מצד שני, הוא טוען שהוא כבר זכה להיכנס לאוצר והוא יודע שהם אין באפשרותם להיכנס לאוצר (דבר שאינו אמת, כי אילו היה נכנס באמת לאוצר כבר לא היה מעז למנוע מישהו מלהיכנס אליו) ולכן הוא “עושה להם טובה” – והוא מחלק להם כל מיני דברים יפים ונחמדים ורפואות שנראות כמו מה שיש באוצר, ומי מהם שרוצה להיכנס בעצמו לאוצר הוא מונע אותו, באמרו שהוא חייב לקבל דרכו וטוען כלפיו – ‘היכן הכרת הטוב שלו’ ועוד מניפולציות רגשיות, ובזה מונע אותו מלקבל באמת את האוצרות הנפלאים הראויים לו ואת הרפואות הנפלאות הנחוצות לו ישירות מהמקור.
המתנגדים שמחוץ לברסלב שעלולים להזיק במה שמרחיקים מרבינו הקדוש, ובוודאי מי שכבר התקרב לברסלב נזהר מהם, ואם רק שומע רמז שמרחקים או מזלזלים במקור חיותו הוא בורח מהם כמו מאש…
ומעתה נחשב: המסיתים שמחוץ לחומות בוודאי רשעים הם, שרוצים למנוע אותך מכל וכל מלגעת במקור החיים. אבל זה שכבר נמצא אתך במקום ששם אפשר להיכנס לחדר האוצרות ולקבל שם כל טוב נצחי! והוא מונע אותך מזה בטענה שאינך מסוגל, ונותן לך במקום זה עצותיו שגם אם הן נחמדות ויפות ואף עוזרות לפי שעה, מה הן נחשבות כנגד עצם הרפואות של הרבי כפי שמקבלים אותן כאשר עוסקים בתורתו ועצותיו במקורן וכלשונן, ובהתקשרות עם נשמת המנביע אותן בכל עת לכל נשמה ונשמה כפי תיקונה. וכאשר הוא טוען שרק אצלו תוכל לקבל תיקון, שהגיגיו הנחמדים הם התיקון של הדור, ואומר לאנשיו שהם לא יכולים להבין ליקוטי מוהר”ן או ליקוטי הלכות ולהוציא מהם עצות לנפשם רק צריכים ללמוד ספריו בלבד, וזאת עושה בעמדו בהיכלו של הרבי הגדול – איך אפשר לסבול זאת?!?
יותר גרועים מהמסיתים שמחוץ לחומות הם אלה שבתוך החומות…
לכן נדגיש לכל מקורב ומחפש תיקון לנפשו, שרבי נחמן אמר בפירוש שכל אדם יכול למצוא את עצמו בספריו, וכאשר אמרו לו אנשים מסוימים שהוא אומר תורות גבוהות מדי, אמר שמי שלא מוצא עצמו בתורותיו הוא אפיקורוס, והחזיק אחריו מורנו רבי נתן וחוזר על דבריו שוב ושוב בספר עלים לתרופה, שדברי רבינו חיים וקיימים לעד ושייכים לכולם בכל מצב ואביא לשונו מאחד המכתבים בלבד (חיי שרה תקצ”ה):
“כי באלה חפצו (של הרבי), כי כל ישעו וכל חפצו וכל מגמתו שתזכו ללכת עם דבריו, היינו לקיימם כפשוטם ולהבין דבר מתוך דבר, ולמצוא לעצמו עצות בכל יום ובכל עת בכל מה שעובר על האדם בכל עת וזמן, ביום ובלילה, בשכבו ובקומו ובלכתו בדרך, בימי נעוריו ובימי בחרותו ובימי זקנותו, מתחילתו ועד סופו, הן בינו לבין עצמו, הן בהנהגתו עם ביתו ואשתו ובניו ובהנהגתו עם בני אדם הקרובים והרחוקים, האוהבים והשונאים, חס ושלום, וכו’ וכו’, אין דבר ואין עניין שלא נוכל להוציא ולמצוא לעצמנו עצות נכונות ודרכים ישרים בכל דבר איך שהוא, בבחינת בירידה, חס ושלום, ובחינת עלייה בכל מיני דרגות ועניינים שהאדם עומד בהם, ומי שמבין קצת בזה – מבין, ומי שאינו מבין או אפילו המבין קצת, כשמגיע לעניין שאינו מבין צריך להאמין תמיד שבוודאי נמצאים אלו העניינים שעוברים עליו ועל כל העולם, וכל מה ששומע בני אדם מדברים, בוודאי הכל נמצא בתורתו ומעשיותיו ושיחותיו הקדושות, ועל ידי האמונה יזכה למצוא גם כן לפי שכלו ומדרגתו, כי מאוד מאוד עמקו מחשבותיו והכל יכולים להחיות עצמן על ידם בחיי עולם לנצח נצחים, אשרינו שזכינו לזה”.
כמו שאני נוהג לציין, הייתי צריך להדגיש כל מילה במכתב אלא שאז לא היינו שמים לב להדגשות… לכן כדאי מאוד לקרוא את הציטוט הזה שוב ושוב בהדגשת כל מילה, ומזה נבין עד כמה חבל למנוע מיהודים את כל הטוב הנפלא שיש לרבי לתת להם. חזקו ויאמץ לבבכם כל חסידי ברסלב, האמינו בעצמכם, למדו את הספרים חפשו את העצות ואת רוח הקודש של הצדיק – זו תרופה וודאית ובדוקה, מקור עצם הישועות, בבחינת “למדתי ספרי רבינו – ונושעתי”!
אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב במאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.