יש מספיק לכולם? בואו תראו איך רבי נחמן מסביר את הפלא המדהים הזה ואיך זה קורה עם השם המיוחד שבאמצעותו מתגלה הבורא ליעקב אבינו!
תקציר לפרשה: אחרי שנמלט מביתו של לבן, יעקב אבינו נאבק במלאך של עשיו ומתמודד עם עוגמת הנפש שנגרמת לו בעקבות חטיפת בתו דינה על ידי שכם בן חמור. כמו כן, יעקב מקבל חיזוק בנבואה מיוחדת מבורא עולם. רבי נחמן מציע מספר הסברים של השם המיוחד שבאמצעותו מתגלה הבורא ליעקב.
“וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹוקים אֲנִי אֵל שַׁדַּי” (בראשית לה, יא)
ניתן להבין את השם הקדוש “שַׁדַּי” כמשמעו – יש די (יש מספיק) בכמה דרכים:
יש מספיק יראת שמים ואלוקות לכולם! כל אדם יכול לחוות את הבורא ברמה שלו. ולא רק, ידיעת הבורא של כל אחד ואחד היא במסגרת נתוני ההבנה שלו שאסור לו לחרוג מהם (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, ה: ז).
אולי גם זה יעניין אתכם:
על הסולם מטפסים שלב אחר שלב – פרשת ויצא
מי שאמר לעולמו “די!” יאמר לצרותינו “די!” (בראשית רבה יט, א) – וזה מתייחס גם לחוסר יכולתו של האדם להבין את דרכיו של הבורא כשהוא סובל (שם חלק ב, ה: ג).
יש מספיק ברכת הבורא בעולם כדי שלכל אדם תהיה פרנסה משלו. לכן, על האדם להסתפק במה שיש לו ולהאמין שהבורא נותן לו את הטוב ביותר עבורו (ראו אבות ד, א). ברכה ושמחה הם מנת חלקו של האדם השמח בחלקו (ליקוטי מוהר”ן חלק א, כג: ד).
“יש מספיק” מתייחס גם לשבת. אדם לא צריך לעבוד כל ימי חייו. הקב”ה ‘עבד’ במשך שישה ימים ואז אמר “די!”. גם העבודה שלנו צריכה להיות מוגבלת כדי שנוכל להתמקד בשבת, שהיא הסיבה העיקרית לבריאת העולם (שם, יא: ד).
אדם צריך לשמור על עצמו מפני גאווה ולשקול מה יש לו כדי להיות במקום של “מספיק” – “די”.
חז”ל מלמדים שהגאווה מובילה לניאוף ולחוסר מוסריות (סוטה ד, ב), כי מי שלעולם לא מרוצה יחפש תענוגות גשמיים מחוץ למסגרת חיי הנישואין שלו. כשאדם שומר על עצמו מפני הגאווה הוא שומר את הברית שלו, את הקדושה האישית. באופן דומה, על ידי שמירה על הברית, הקדושה האישית, הוא ניצל מגאווה וזוכה לענווה. והוא זוכה לברכות “אל שדי” – כי יש לו “מספיק” והוא מעריך את הברכות בהן התברך מפי עליון (שם, יא: ג).
כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!