אנשים טועים לחשוב שהקב”ה רק מחכה שניפול ונחטא ואז מיד הוא יכה בנו. טעות. יום כיפור בא ללמד אותנו כמה אהבה יש לקב”ה אלינו!
רעיון החטא והמחילה, מעלה על השולחן את שאלת תפקידו של בורא עולם בעניין ההענשה שלנו כשאנו חוטאים.
אנשים טועים לחשוב שהקב”ה רק מחכה שניפול ונחטא, ואז מיד הוא יכה בנו בקור רוח כפועלת תגמול על הנפילה שלנו עם עונש מידי. בגלל הלך חשיבה מוטעה זה, שהוא שגוי מיסודו, יום הכיפורים עבור לא מעט אנשים הוא יום נורא ולא נעים שמסתכם בקצת יותר מתהליך מכני של הגנה עצמית, אם אפשר לכנות זאת כך, עם עבודת היום.
רבי נחמן מברסלב מסביר (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, תורה ס”ו) את הענישה שלנו בדומה למישהו שמנסה לאלף סוס פרא על ידי שמכה בו באגרופו, אבל הוא רק פוגע בעצמו. כאשר הקב”ה מעניש אותנו, כך מלמד רבי נחמן, העונש לא מסתיים רק בזה שכואב לנו אלא גם בעובדה שהקב”ה בעצמו כואב יחד איתנו.
אולי גם זה יעניין אתכם:
הכל בראש: דפוס החשיבה שלי בעשרת ימי תשובה
עסקים עם אלוקים – הדיל הכי טוב שתעשה היום
הקב”ה חיבר את שמו הגדול לשמנו. המדרש (ילקוט שמעוני פרק יז) מסביר שהקב”ה אמר, שאם הוא ישאיר את עם ישראל כפי שהוא, הוא יתבולל. לכן העדיף לעשות פעולה גדולה ועצומה – לקשר את שמו הגדול לשמנו וכך נוכל לשרוד.
כל אחד מאיתנו, אם כן, הוא חלק אלוק ממעל, חלק מהשכינה הקדושה, וזה בא לידי ביטוי גם בשם שלנו כעם שהוא אחד משמותיו של בורא עולם – ישראל.
אחרי חטא עגל הזהב, משה עלה לשמים והתחנן בפני בורא עולם שיסלח לעם ישראל. הוא ביקש שיסלח לנו למען שמו הגדול המזוהה עם שמנו (ראו שמות לב). ולא רק, הוא טען כי על ידי ענישת עם ישראל הקב”ה יפגע כביכול בעצמו. לכן אנו אומרים לאורך כל יום הכיפורים “אני (אלוקים) סלחתי על פי דבריך (משה)”.
כל אחד מאיתנו הוא חלק אלוק ממעל, חלק מהשכינה הקדושה, וזה בא לידי ביטוי גם בשם שלנו כעם שהוא אחד משמותיו של בורא עולם – ישראל.
לאורך כל ספרו – ליקוטי מוהר”ן – רבי נחמן מראה כל הזמן כיצד דברים שאנו חושבים ומקבלים אותם כעונש, נעשים למעשה מתוך אהבה כדי להביא אותנו לתשובה ותיקון. למשל, רבי נחמן מדגים לא פעם עד כמה הבושה או ביזיון שאנו חווים – שזה למעשה עונש מזווית הראיה שלנו, בעצם הם עזרה גדולה לכפר על חטאים שרק בצורה זו אפשר לכפר עליהם. ולא רק, אם לא הגבנו באותו רגע גם בתוכנו פנימה, זכינו שתהיה לנו עת רצון בשמים ונוכל לברך ולהתברך!
רבי נתן אמר פעם, “כל העניין של הרבי הוא ראש השנה, שלי הוא יום כיפור” (שיח שרפי קודש א-תרסב). וגם, סמוך לפטירתו מן העולם רבי נתן היה מודע למשימה שלו וחזר שוב ושוב על המילים “חנון המרבה לסלוח”! כלומר, יש תקווה לכולם – הקב”ה יסלח! בורא עולם מעניק סליחה ומחילה לפושעים אפילו ללא סיבה מוצדקת מצד הדין.
“חנון המרבה לסלוח”! יש תקווה לכולם – הקב”ה יסלח!
רבי נתן לימד אותנו שהקב”ה הוא אל רחום! ביום כיפור הוא מחכה שנבין את הרמזים שהוא שולח אלינו כל הזמן. וכפי שגילה לנו משה רבינו, הקב”ה לא רוצה לפגוע בעצמו. הוא אוהב אותנו אהבת עולם, אהבה ללא תנאים, לכן גם סלח לנו כדברי משה.
זהו יום שבו נוכל לממש את האהבה הגדולה שיש לקב”ה כלפינו, ומהצד שלנו – להצטער על כל הדברים שהפרידו בנינו עד עצם היום הזה, כאלה שהיוו כמסך מבדיל בינינו לבין הבורא.
יהי רצון שנזכה למודעות אמיתית לחסימות והמסכים הללו ושנזכה למחילה וכפרה אמיתית, אמן!
מאמרים נוספים ומרתקים בנושא יום כיפור ועשרת הימים הנוראים תמצאו כאן!