התחלת? תמשיך, עד שתמצא את הנקודה!

התחלת תמשיך עד שתמצא את הנקודה

הבעיה עם נקודות שהן כאלה קטנות ובקושי אפשר לראות אותן. האומנם? רבי נחמן עם זווית ראיה חדשה ומעניינת על הדבר הכי קטן – הנקודה!

התחלת? שואל רבי נתן, אז תמשיך! לא התחלת? זה בדיוק הזמן לעשות את זה! (ליקוטי הלכות, משא ומתן ד, טז).

זאת הגדולה של רבי נתן, שידע והכיר בצורך החיוני של ההתחזקות. אבל כל זמן שהוא מדבר על התמיכה והעידוד שאנחנו יכולים לשאוב מאחרים, הוא עובר מיד לתמיכה שאנחנו צריכים לשאוב מתוכנו אנו.

אין הבדל כלל כמה עידוד אנחנו זוכים לקבל מאחרים, הכל תלוי בכמה אכפת לנו מעצמנו. לכן, שואל רבי נתן: אחרי הכל, אם אתה לא תרחם על עצמך, מי ירחם עליך? (ליקוטי הלכות, נטילת ידיים לסעודה ו, לז).

החיזוק לא מפסיק כאן, ורבי נתן מגלה לנו גם, ששום טיפת טוב לא אבודה! אף פעם לא! שהרי חז”ל אומרים, “אם יאמר לך אדם… יגעתי ומצאתי – תאמין!” (מגילה ו, ע”ב).

אולי גם זה יעניין אתכם:

אזמרה לחגבים

המם של רבי נחמן

תמצאו את הטוב

לראות את הטוב שבי ובך

והשאלה הנשאלת היא: מדוע “להאמין”? הרי אם מצאתי – אז אני כבר יודע! לא רק מאמין! אבל זאת הנקודה: אחרי שיגעת למצוא את הטוב אתה עלול לחשוב שעדיין לא השגת אותו. אתה עלול אפילו להרגיש מרוחק עוד יותר מהמטרה שלך כפי שהיית לפני שהתחלת ביגיעות ובחיפושים. לכן, כדי להוציא מחשבות טורדות אלו מהראש שלנו לימדו אותנו חז”ל: האמן! האמן שמצאת טוב, אפילו אם אתה לא רואה אותו! (ליקוטי הלכות, ברכות הפירות ה – א, ב).

רבי נתן מדגים גם כיצד נוכל להגיע לראיית אותו טוב, ותוך כדי לגלות שיש לנו הרבה יותר טוב מכפי שחשבנו.

תארו לעצמכם את המצב הבא: כאשר מאבדים דבר חשוב, משהו נחוץ לנו מאוד, מיד נתחיל לחפש אותו. נחפש בכל מקום עד שנמצא אותו. מה שקורה לעיתים קרובות במהלך החיפוש הוא שאנחנו נתקלים בחפצים ‘אבודים’ נוספים, דברים ‘ששכחנו’ מהם ולא זכרנו שהם ברשותנו.

אין הבדל כלל כמה עידוד אנחנו זוכים לקבל מאחרים, הכל תלוי בכמה אכפת לנו מעצמנו. לכן, שואל רבי נתן: אחרי הכל, אם אתה לא תרחם על עצמך, מי ירחם עליך?

זה בדיוק העניין לגבי מי שתמיד מחפש את הנקודות הטובות שלו, ברוחניות וביהדות. במהלך החיפוש הוא ללא ספק ייתקל בחפצים יקרים ‘אבודים’ נוספים שהם שלו, שלו בלבד. להפתעתו הוא גם יגלה שיש לו בתוכו הרבה תכונות טובות קטנות שהוא ‘שכח’ מהן טרם התחיל לחפש (שם ה, ד).

לכל אחד מאיתנו יש איזו נקודה טובה שהיא ייחודית ושלו. רק שלו. באותה נקודה, אומר לנו רבי נחמן, אתה צדיק. וכזה הוא הדין לגבי לחברך. ביחס לנקודה הטוב שלו, גם הוא צדיק. כן, כל אחד מכם צדיק – בנוגע לתכונה אחרת.

והעצה הכי טובה היא גם לעשות את זה היום לא מחר

והעצה הכי טובה היא גם לעשות את זה היום, לא מחר!

העצה הנפלאה, כפי שאומר לנו רבי נחמן, היא לדבר על זה. להחליף ביניכם את הנקודות, ללמוד ממנו מהן הנקודות הטובות שלו, הדבר הייחודי שלו, וללמד אותו את זו שלך, לשתף אותך (ליקוטי מוהר”ן לד, ד). על ידי הארת הלב, שלך ושלו זוכים לרעות ואחדות כי אנחנו מסייעים זה לזה לחפש אחרי האמת (ליקוטי הלכות, נטילת ידיים לסעודה ו, מט).

ולא רק, אלא שרבי נחמן נותן לנו עצה נפלאה נוספת, כזו שתעזור לנו בחיפוש אחרי הנקודה המיוחדת לנו, שנדע שכל יום צריך להתחדש איתה, להוליד אותה מחדש, וכך הוא אומר:

כל מי שרוצה לחם על עצמו, רחמי אמת, ולחשוב על תכליתו הסופי, צריך להתחיל בכל יום מחדש כאילו זה עתה נולד! שהרי היום ההווה הוא היום החשוב באמת (כי העבר אין והעתיד מניין) – תתחיל מחדש! כי חשוב להבין שהעבר חלף ועבר, העתיד טרם אירע, ורק ההווה קיים, רק איתו אנחנו יכולים לעשות ולעבוד. היום מעולם לא היה קודם לכן, ולעולם לא יתקיים שוב. כבריאה חדשה, מספק לנו כל יום הזדמנות להתחיל מחדש!

מצאתם נקודה טובה? את הנקודה המיוחדת לכם? קחו אותה כל יום למקום חדש, עם התחלה חדשה, עם רצון חדש, עם גילוי חדש!

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצרכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.