הרופא הגדול מכולם

איך נינצל ממפורסמים של שקר וכאלה שחושבים שהם משיחיים? רבי נחמן מברסלב התייחס לעניין הזה ברצינות ונתן גם עצות נפלאות איך להתנהג במצב כזה…

 על מפורסמים וענווה

 מה הדבר שהכי חסר לנו כעם וכאנשים פרטיים? מנהיג אמיתי כמו משה רבינו! גם היצר הרע יודע את זה ולכן כבר בזוהר הקדוש, ואחריו בספרי חסידות רבים, מובא העניין שלפני ביאת משיח יהיו הרבה משיחים ומפורסמים של שקר. זו מציאות שרבי נחמן הרבה להתייחס אליה ולתת עצות איך להינצל ואיך להתנהג בעניין זה. למרות התייחסותו הרחבה של רבי נחמן לעניין, רבים חוששים לברר נושא זה בגלל המורכבות שבו והחשש להיכשל בזלזול בצדיקים ותלמידי חכמים. חשש זה ביסודו הוא נכון מאוד כמו שיבואר בהמשך, אבל לא רק שאינו פוטר אותנו מלברר את היחס הנכון על פי דעתו קדשו של רבינו, אלא אף מכריח אותנו לכך ועל זה נסוב מאמר זה.

היחס לסוגיית המפורסמים מצריך את האדם לבירור אמיתי של מידת הענווה. כי באמת, מצד פשוטם של דברים, כאשר אדם יודע פחיתותו וגריעותו ומיעוט עבודתו וריבוי חטאיו ופגמיו ומידותיו הרעות וכן הלאה, ומכיר את עצמו שבקושי מחזיק במעט אמונה ורחוק מהקדושה מאוד, באמת איך יכול הוא להעז לחוות דעה על איזה אדם בעולם, כל שכן על מנהיגים שהם כפשוטו טובים ממנו בכל צורה שתסתכל על זה, אם בעבודת השם, אמונה וביטחון, לימוד תורה, צדקה וחסד, זיכוי הרבים, מידות טובות ועוד. וזה לכאורה הבסיס לחששם וליחסם של אלה שעל מנת שלא להיכנס בסכנה זו של לחוות דעה על גדולים מהם, מטהרים את כולם וכל מי שמפורסם לצדיק הם מקבלים זאת כפשוטו, ואוחזים שכולם טובים וצדיקים. ולמרות שעל ידי גישה זו הם מתעלמים מהתייחסותו של רבינו לנושא המפורסמים של שקר, ומשאירים תורות ושיחות שלמות כדבר מופשט ותלוש מהמציאות, אבל טענתם בצדם – ‘מי אנו שנדבר או נחשוב על מישהו וניתן ציונים? די לנו להסתכל על עצמנו ומיד אנו מתמלאים בושה וכלימה וכובשים פנינו בקרקע’.

והנה, בוודאי יש צדק בדברים אלו וצריכים אנו זהירות רבה מהגאווה והגסות, והגם שמצד אחד רבינו הקדוש לא הסתיר סוגיה זו וממילא הכריח אותנו לעמוד מולה, צריכים אנו להיזהר לא לחטוא בגאווה וגסות גמורה שלא נבוא חלילה לזלזל סתם ולהסתכל “מלמעלה” על אנשים שהם הרבה יותר טובים וגדולים מאיתנו. שכאמור, מי שיודע מצבו העצמי שאינו מחמיא כלל זו בושה וכלימה אפילו לרמוז על מישהו שאינו כשורה. ומי שעושה כן, בפרט מי שבעצמו אינו צדיק כל כך, בוודאי מכניס עצמו בסכנה עצומה לעורר עליו קטרוג נורא. ולצערנו, אכן יש בעלי תשובה רבים שלא מבינים את הסוגיה כראוי ומרשים לעצמם דברים נוראים שאי אפשר להעלות על הדעת בזלזול ברבנים וראשי קהילות ואדמו”רים, ה’ ירחם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

חופש הבחירה

אבא מתפאר בנו

שלא יטעו אתכם

הבחירה בידיים שלנו

ברסלב העידן החדש

להיות חסיד של רבי נחמן

להתקרב בלי להתנתק

לדייק במה שרבי נחמן אמר

סכנה זו של נפילה לגאווה וגסות מהסוג הגרוע והירוד ביותר ר”ל בעקבות ה”היתר” להתרחק ממפורסמים, עלולה להכניס את האדם לגדר של “לומד על מנת לקנטר”, שעליו אמרו חז”ל שנוח לו שלא נברא. וזה רמוז בסתירה הידועה על מה שאמרו חז”ל, שמצד אחד – כל הלומד תורה שלא לשמה נוח לו שלא נברא (ברכות יז.), ומצד שני – יש את רב יהודה שאמר בשם רב: לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה. והתירוץ המובא בראשונים, שיש שתי בחינות בלומד שלא לשמה: יש את זה שאינו לומד אלא על מנת לקנטר, והוא באמת נוח לו שלא נברא, ויש את זה שלומד על מנת שיכבדו אותו, ועל זה אמר רב שילמד כך עד שיגיע ללימוד לשמה.

והנה, עיקר הקצף של אלו הפוערים פיהם בלי חוק על כל מי שחשוד בעיניהם ל”מפורסם”, הוא בגלל שלפי דעתם אותו מפורסם כביכול דורש כבוד שלא מגיע לו ולימוד תורתו הוא לא לשמה בשביל כבוד, וזה מעורר אצל המתנגד בחינה שבכל מה שלומד הוא מחפש איך לנגח את המפורסם, והוא לא מרגיש שבזה הוא נכנס לגדר של לומד שלא לשמה על מנת לקנטר, ואם כן, מצבו גרוע לאין שיעור ממצבו של המפורסם, אפילו אם נאמר שבאמת הוא לומד בשביל כבוד.

אמנם רבינו אמר בחריפות שהכניס בנו אמת שלא נוכל להסתכל בפניו של מפורסם, אבל לא יתכן שזה כפשוטו שנזלזל או נתגאה על אדם אחר שפעמים רבות הוא באמת אדם שיש בו תורה, ואף הרבה תורה ויראת שמים וצדקה ומעשים וזיכוי הרבים ואנו עניים כל כך ואף פגומים. אם כן, מה היחס הנכון?

אלא התירוץ פשוט, שאדרבה, אנו באמת קטנים וחסרים מאוד ואף חולים אנושות, ודווקא את זה צריכים אנו לזכור ולא לשכוח לרגע, לכן צריכים אנו לבקש דווקא את הרופא הגדול ביותר כמובא בתורה ל’ בזו הלשון:

“כי כל מה שהוא קטן ומרוחק ביותר, צריך מלמד גדול ביותר. שיהיה אמן כזה, שיוכל להלביש שכל עליון כזה, דהיינו השגתו יתברך שמו, לקטן ומרוחק כמותו. כי כל מה שהחולה נחלה ביותר, צריך רופא גדול ביותר. על כן אין להאדם לומר: די לי אם אהיה מקורב אצל איש נכבד וירא ה’, אף שאינו מופלג במעלה, כי הלוואי שאהיה מקודם כמוהו. אל יאמר כן, כי אדרבא, כפי מה שידע אנש בנפשה גודל פחיתותו וגודל ריחוקו שנרחק מאוד מהשם יתברך, כל אחד ואחד כפי מה שיודע בנפשו. וכמו כן, כל מה שיודע בעצמו שהוא מרוחק ביותר, צריך לבקש לנפשו רופא גדול מאד מאוד, הגדול במעלה ביותר, דהיינו שיחזיר ויבקש תמיד לזכות להתקרב להרבי הגדול מאד מאוד כנ”ל. כי כל מה שהוא קטן ביותר, צריך מלמד גדול ביותר כנ”ל”. ע”כ.

ואדרבה, אם נביט על גריעותנו גם ביחס לאותו מפורסם וניבהל ונראה שהוא באמת אדם גדול במעשים כל כך הרבה יותר מאתנו, אזי עוד יותר ניזהר מלהיתפס בגדולה שלו שעל ידי זה אנו עלולים חלילה להפסיק ולחפש את הרופא הגדול ביותר, בפרט שההתקרבות אל המפורסם ממש עלולה לפגוע בתיקוננו, כי מחמת גדולתו ופרסומו אנו נוטים להתבטל אליו ולשאת עינינו אליו, וזה גורם שיאחז בנו הרע שבו שלא בירר אותו עדיין כמובא בהלכות בשר וחלב ה’ בביאור. ונביא מקצת לשונו:

“ובשביל זה צריכין ליזהר מאד מלהטעות עצמו לומר שיתקרב להקטן במעלה, כי אף על פי שגם זה הקטן במעלה גדול ממנו הרבה, אבל מאחר שעדיין לא זכה למדרגה העליונה בתכלית המעלה ולא זכה עדיין לשבר ולהמתיק אחיזת כל הקליפות בשורשן העליון, שהוא שורש אחיזת הדין שמשם כל אחיזתם, ומי שלא הגיע עדיין לזה, אפילו אם הגיע לאיזה דרגה, אבל עדיין לא שבר הקליפה שבדרגה הגבוהה יותר, בקל יותר יכול לטעות שם עד שיהפך העולה לישר, עד שיוכל לקלקל הרבה, כי כשאינו משבר הקליפה שהוא צריך לשברה אזי נותן כוח להסטרא אחרא והקליפות שבמדרגות התחתונות ויוכל להתגבר ביותר הרע של המקרבים אליו, מחמת שיונקים מהרע והקליפה שבמדרגה הגבוה מהם, שהוא הדרגה של רבם שלא זכה עדיין לברר ולהכניע הקליפה והסטרא אחרא הנאחזת שם”. ע”כ.

היחס לסוגיית המפרסמים מצריך בירור אמיתי, ולזה רבי נחמן נותן לנו כלים…

כשנבין ונפנים היטב שכך הם פני הדברים, אז נסתכל על מנהיגי ומפורסמי הדור בכבוד, ואדרבה, נזכור היטב שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזלזל בשום אדם וכל שכן באדם שיש בו תורה ומעשים טובים. כי על פי האמת, אין לנו שום סיבה לגאווה, ואדרבה, אנו מרגישים את גריעתנו ואנו ממש מתביישים מאותו מנהיג ומפורסם, ולא נעז לומר או לרמז דבר בגנותו ח”ו, כי ממש פחד לזלזל ביהודי וכל שכן איש המנהיג ציבור ומזכה אותם לתורה ולחיות כיהודים, כמובא שיחה מרבינו – שמנהיגים של דורו אפילו שאינו באמת רק זה שמחזיקים אנשיהם ביהדות זה דבר גדול מאוד, ובפרט שמי אנחנו ומה פנינו כלל, והלא הוא באמת כל כך הרבה יותר מלא בטוב ובמעשים מאתנו.

אבל דווקא בגלל זה אנו כביכול ממש פוחדים “להילכד” בגדולתו ובהילה של ה”פרסום” שסביבו. כי מה לעשות, אין לנו שום ברירה, כי דווקא בגלל שאנו כל כך חולים אנו מוכרחים לקרב את עצמנו דווקא לצדיק הגדול המעלה ביותר ורק אליו, כי ניסיונות הרפואה על ידי הרופא הקטן ממנו אף שהוא גדול במעלה קרוב לוודאי שרק יזיקו, כמובא בליקוטי הלכות הנ”ל, ולכן אני מבקש מחילה בשיא הדרך ארץ מכל רב ומנהיג, אבל אני רוצה דווקא לקבל רפואתי אצל רבי נחמן ותלמידו רבי נתן.

לכן, זאת יש בוודאי לתקן אצלנו, שלא ישתמע לעולם מאתנו גנות שום רב ומנהיג אפילו ברמז, רק נכבד אותם בכבוד המגיע להם מצד תורתם והיותם מייצגים את התורה ומחזיקים אותה, וסתם כמו שצריכים לכבד כל יהודי וכל שכן יהודי שיש בו מעשים וכו’, רק נזכיר לעצמנו ולשומעי לקחנו שאנו כה מסכנים וחולים שאין לנו את האפשרות להתקרב אליהם ולהסתפק בהתקרבות לאנשים נכבדים כמותם, אלא מוכרחים אנו דווקא שתהיה רפואתנו על ידי רבינו ותלמידו הנאמן.

רפואה שלמה!

להשקפה והחכמה היהודית יש עוד הרבה דברים נפלאים לגלות לנו! כנסו לקישור הזה ותיהנו!