זה כלל ידוע שהחלק הגדול של ההצלחה בא עם ההתמדה, ולא סתם! רבי נחמן שם על זה דגש גדול מאוד, ותלמידו, רבי נתן, המשיך והנחיל זאת לבאים אחריו!…
כמה נפלא לאדם לדבוק בבורא עולם על ידי התמדה בלימוד התורה!
בספרי חסידות ומוסר רבים מובא שהתורה היא כולה שמותיו של הקב”ה. בספר שבחי הבעש”ט (רבי ישראל הבעל שם טוב זיע”א, סבו הגדול של רבי נחמן מברסלב), מובא בשמו שאותיות התורה הן אורות שאפשר לראות בהם מקצה העולם ועד סופו! (עיין גם בעש”ט על התורה פרשת ואתחנן).
רבים מגדולי הצדיקים השיגו את דבקותם בקב”ה על ידי לימוד התורה הקדושה, והעיקר על ידי ההתמדה בה.
גם זה יכול לעניין אתכם:
בספר שבחי הר”ן (אות ז) מסופר על התמדתו של רבי נחמן בלימוד התורה וזו לשונו:
“והיה מתמיד בלימודו מאוד ולמד ולמד הרבה מאוד ש”ס ופוסקים ותנ”ך ו”עין יעקב” וספרי הזוהר ותיקונים וכל כתבי האר”י זיכרונו לברכה, ושאר ספרים הרבה מאוד וספרי מוסר הרבה מאוד. ואמר: שכל הספרים קטנים המדברים ממוסר כולם היו בבית אביו. ולמד מכולם. גם למד הרבה “ראשית חכמה”, ואמר בפירוש שלמד את ספר “ראשית חכמה” פעמים אין מספר.
“וגודל בקיאותו בכל הספרים כפי מה שראינו בעניינו קצת, היה בלי שיעור ובפרט בספרי תנ”ך ו”עין יעקב” וכל כתבי האר”י וספרי הזוהר ותיקונים – לא נמצא דוגמתו בעולם. כי כל התורה כולה הייתה מוכנת לפניו ושגור בפיו כשולחן הערוך ממש, כדבר המונח לפני האדם לפני עיניו, שיכול לקח לעצמו מה שירצה, כן ממש היו כל הספרים הקדושים מוכנים לפני עיני שכלו הקדוש בכל עת שרצה. וקצת מזה יכולים לראות ולהבין בספריו הקדושים”.
כל התורה הייתה מוכנת לפניו ושגורה בפיו כשולחן הערוך ממש, כדבר המונח לפני האדם לפני עיניו, שיכול לקח לעצמו מה שירצה, כן היו כל הספרים הקדושים מוכנים לפני עיני שכלו הקדוש…
ובספר ימי מוהרנ”ת (תולדות חייו ופועלו של רבי נתן מברסלב, חלק ראשון אות פג), מספר איך זכה להביא אחד מהצעירים שהיו בעירו לידי התמדת התרה וזו לשונו:
“והנה, בכל השנה הזאת מכל ריבוי הדיבורים קדושים ונוראים שדיברתי עם בני הנעורים, בתחילה לא ראיתי פעולה ברוב השנה, אך באמצע הקיץ נתעורר אחד שהיה רוב דיבורי בשנה הזאת עימו ביותר, והייתי מוכיח אותו הרבה מאוד על התמדת הלימוד, כי היה ממובחרי בני הנעורים ומופלא בלימוד והעולם החזיקו אותו שמתמיד בלימודו, אבל אני השגחתי בו וראיתי שאינו לומד כלל והוכחתי אותו על זה, והודה לדברי והיה משתוקק מאוד שאכניס אותו בתוך התמדת הלימוד.
התמדה היא התרופה ליצר האדם שידוע כרע עוד מנעוריו…
“אבל יצר לב האדם רע מנעוריו והיה קשה להרגילו בהתמדה, אבל סיפרתי לו עצם נוראות גדולת רבינו, זיכרונו לברכה, את כל אשר עשה לנפשי ואיך הכניס אותי להתמיד בלימוד בכמה דרכים נפלאים, וסיפרתי לו מאשר עבר עלי בזה אצלו, זיכרונו לברכה. ואף על פי כן, לא פעלתי אצלו כל ימות החורף כי אם מעט שהתחיל ללמד יותר מבתחילה אבל לא כרצוני כראוי באמת, אבל מריבוי אמיתת הדיבורים חמים כגחלי אש שסיפרתי לו ממנו, זיכרונו לברכה, הבעירו בו, עד שבאמצע הקיץ נתעורר ליבו והתחיל להתמיד בלימודו בהתמדה גדולה ונפלאה, והיה מתמיד גדול שש שנים רצופים וגמר בהן כל הארבעה פוסקים הגדולים ובתוך כך נשתנה לטובה גם בשאר דברים…”
גם במכתביו של רבי נתן בספר עלים לתרופה (מכתב שס”ו) אנו רואים בקשתו הפשוטה מבניו שיתמידו בתורה, וזו לשונו:
“וגם תכתוב לי משלום זוגתי תחיה ומבני שיחיו, מכל אחד ואחד, כי מה שכתבת לי במכתבך מבני שיחיו, בפרט מה שבני נחמן שיחיה מתמיד בלימודו, ובני יוסף יונה שיחיה לומד גם כן יותר מקדם החיית את נפשי מאוד”.
* * *
מחפשי האמת – מדור המיועד למתקרבים הרוצים להכיר את משנתו של רבי נחמן מברסלב, והכולל בתוכו מאמרי התעוררות להליכה בתמימות בדרכי היהדות, לימוד התורה בכלל ולימוד בספרי רבי נחמן ותלמידיו בפרט, עצות ודרכים נפלאות איך ללמוד אותם, ועל ידי כל זה זוכים להרגיש את גודל המתיקות והתענוג של ההתקרבות לתורה ולצדיקים וזוכים לתיקון הנפש ולהשלמת כל החסרונות.