המסר של חנוכה נמצא בחנוכייה

המסר של חנוכה נמצא בחנוכייה

בחג החנוכה כל אחד מאיתנו מקבל מסר אישי וישיר מחזק ומעודד מבורא עולם: למרות שאתה מרגיש רחוק ולא ראוי לאור שלי, דע שאני בכל זאת מאיר אותו עליך!

בכל שנה, כשחנוכה כבר נמצא מעבר לפינה, עולים לי בראש זיכרונות נעימים מהרגעים הנפלאים מהביחד המשפחתי סביב החנוכייה והנרות הזעירים שדלקו על אדן החלון, כשברקע שירת “מעוז צור” ומגש גדול של לביבות לאטקס וקינוח טעים עם רסק תפוחים.

כך חולפות להן השנים ועוד חנוכה עובר. אבל האם החוויות והזיכרונות המיוחדים הללו הם רק טקס נוסטלגי, או שמא משהו שגדל ומתעצם משנה לשנה והופך למעמד מרגש ומשמעותי בחיים שלנו?

אולי גם זה יעניין אתכם:

סוד הסביבון

הדלקתי נרות חנוכה, מה עכשיו?

חנוכה – להאיר את הלילה

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

ההלכות של הדלקת נרות חנוכה מאגדות בתוכן כמה ניגודים מעניינים. מצד אחד, האריז”ל הקדוש מלמד אותנו שאור מדהים יורד לעולם כשאנו מדליקים את החנוכייה. ומצד שני, אנחנו צריכים להדליק את הנרות כאשר החנוכייה נמצאת מתחת לעשרה טפחים, מקום כל כך נמוך שהשכינה הקדושה לא מגיעה לשם. בניגוד לנרות שבת שאותם מצווה להדליק וליהנות מאורם גם יחד, על נרות חנוכה מותר לנו רק להביט עליהם מרחוק, לכן אנחנו משתמשים בנר השמש כדי שלא נשתמש באור של החנוכייה.

רבי נתן מברסלב מסביר שמהותו של אור חג החנוכה כל כך גבוה ומרוחק מהעולם הזה, עד שאנחנו אפילו לא ראויים לו אלא רק יכולים להתפעל ממנו מרחוק. אבל העובדה שהאור הזה יכול לרדת אל עולמנו השפל, באמצע שבוע העבודה ואל הבתים שלנו, היא פשוט מופלאה. כל חנוכה בורא עולם שולח לנו מסר אישי מחזק ומעודד: למרות שאנחנו מרגישים רחוקים ממנו ואולי עדיין לא ראויים לאור שלו, הוא בכל זאת מאיר אותו עלינו!

העובדה שהאור הזה יכול לרדת אל עולמנו השפל, באמצע שבוע העבודה ואל הבתים שלנו, היא פשוט מופלאה!

עיקר מצוות ההדלקה היא נר אחד לכל בית. למה? כי מספיק לכל משפחה להסתכל על האור של הנר הזה ולהרהר בנס הגדול שקרה בימים ההם ובעזרת השם בזמן הזה. אולם אדם שמרגיש ריחוק מהבורא, בגלל החטאים והעבירות שעשה, אולי לא ירגיש שהוא ראוי שהאור הגדול הזה יאיר כל הדרך מלמעלה עד למקום הנמוך בו הוא נמצא. לכן חז”ל מלמדים שדרך טובה להדליק (מהדרין) היא שכל יחיד ידליק את הנר שלו.

בדרך זו כל אחד ואחת מאיתנו מבין שככל שאנו מתקדמים יותר, כך עלינו להיות מאושרים יותר כשהקב”ה מאיר את אורו עלינו. כי אם אנחנו באמת כל כך רחוקים ולמרות הכל הקב”ה לא נטש אותנו, אז תארו לעצמכם כמה גדולה אהבתו אלינו וכמה אנחנו צריכים להיות שמחים ומאושרים עכשיו!

מספיק שכל משפחה תסתכל על האור ותהרהר בנס הגדול הזה!

מספיק שכל משפחה תסתכל על האור ותהרהר בנס הגדול הזה!

אבל הדרך הכי טובה להדליק (מהדרין מן המהדרין) היא שכל יחיד ידליק את הנר שלו ויוסיף בכל לילה נר נוסף.

במהלך כל יום ויום בחיינו הקב”ה עושה מעשי חסד רבים ומופלאים עם כל אחד מאיתנו. הקב”ה ברא אותנו והוא יוביל למטרה הסופית של הבריאה – הגאולה הסופית שלנו. אבל אנחנו צריכים לדעת שהתהליך הזה כבר התחיל ושכל יום הוא מקרב אותנו בדרך ניסית, צעד אחר צעד, למטרה הנעלה הזו.

ובזמן שאנחנו מתבוננים בלהבות הזעירות של נרות חנוכה הקדוש, ראוי שנזכיר לעצמנו, ונשמח ונתחזק באמונה שלנו, כי למרות שאנחנו אולי רחוקים המסע הביתה כבר בעיצומו!

(המאמר מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות שילוח הקן ד).

יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ובנוסף, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו