המחשבות שלך וכוח ההתבודדות

המחשבות שלך וכוח ההתבודדות

המחשבות מציפות ומעיקות כל היום? יש לנו אתגר מדהים בשבילך שיהפוך אותך לאדם ממוקד בטכניקה פשוטה וקלה ליישום!

בבית הספר למחשבות מלמדים אותך שהדרך בה אתה חושב היא אורגנית וזורמת, שהיא נובעת מהאינטלקט, מחוויות החיים, מההרגשות והתחושות שלך.

בבית הספר הזה מלמדים אותך גם שהדרך העיקרית שבה אנו מסוגלים לשנות את המחשבות שלנו באופן עמוק היא בעזרת דיאטה קבועה של השפעה חיצונית (שטיפת מוח כמו כת, תעמולה אינטנסיבית, “חינוך” לכל החיים), או עבודה פנימית בלתי פוסקת שיכולה להיות דיכאונית ונוקשה, כזו שחונקת את החופש להיות עצמך.

בבית הספר למחשבות מלמדים אותך שקשה לשנות את המחשבות שלנו, ושרובנו אפילו גם לא צריכים לנסות.

בנוסף, תמצאו בבית הספר הזה גם לימוד שהמחשבות שלנו (במיוחד אלו שהרגשות שלנו נשלטות על ידן) משקפות את מי שאנחנו – ואכן, הן המהות הקבועה הבלתי ניתנת לשינוי שלנו. אנחנו פשוט צריכים לקבל את זה, אומרת האסכולה הזו.

אחרי הכל – הכל טוב, הכל יחסי, אף מחשבה, רעיון, דרך חשיבה או אמונה לא טובים יותר מאחרים – אנחנו בסדר כמו שאנחנו.

באמת? אז למה כל כך הרבה אנשים לא שמחים?

אולי גם זה יעניין אתכם:

התבודדות – הדרך שהאויב לא מכיר

כוחה של תפילה

מכל מילה נברא מלאך

לך תספר את זה ל…

למישהו שסובל ממחשבות אובססיביות שגורמות לו ייסורים. למישהו שהמחשבות שלו מובילות אותו כל הזמן למקום אחר במקום זה שבו היה רוצה להיות באופן אידיאלי.

או למישהו שדוחף את ההיגיון הצידה באופן עקבי לטובת שלטון רגשי כמעט מוחלט, מה שמסתכם בעליות וירידות דרמטיות בהיבטים שונים של החיים.

או למישהו שהמחשבות שלו נסגרו והוא לא מסוגל לשלוט בכעס ובזעם שלו.

או למישהו שהמחשבות שלו לא יאפשרו לו לחוות רגש שמתנגש עם ההיגיון שלו.

או למישהו שהמחשבות שלו לא יאפשרו לו לחוות הסקת מסקנה הגיונית אם היא מתנגשת עם הרגשות שלו.

האם ניסית אי פעם באופן אישי לשנות את דרך החשיבה שלך?

ואחר כך לך תספר את זה למישהו שהצליח לעבוד על עצמו ולשנות את המחשבות שלו. למישהו שמצא דרך ישנה-חדשה שבעזרתה דברים נעשים לו הגיוניים בחייו ובעולם. למישהו שהמחשבות שלו פונות לרוב לבורא עולם.

ולמישהו הזה יש באמת יותר שקט נפשי ואושר.

אני יכול להפסיק לחשוב שלילי, זה קל. עשיתי את זה אלף פעמים.

מיסטיקנים, מטפלים וגורואים לעזרה עצמית שונים כבר מזמן הכירו בעובדה שאתה לא חייב להיות עבד של המחשבות שלך, ואתה יכול לעשות בהן שינוי חיובי עם מעט מאמץ. במקרים רבים, סגנון חשיבה הוא הרגל. למרות שזה אולי נראה לך מובן מאליו ואתה מסכים שאתה יכול לשנות את המחשבות שלך, שאל את עצמך: האם אני אישית ניסיתי אי פעם לשנות את דרך החשיבה שלי?

אם ניסית טכניקות מדיטציה כאלה ואחרות, בין מהמזרח ובין מהמערב, בין אם הן דתיות  ובין אם לא – יכול להיות שניסית לשנות את המחשבות ודרך החשיבה שלך. אם עבדת עם הצהרות חיוביות (חזרה מילולית על ביטויים חיוביים) – גם כאן יש מצב שניסית לשנות את המחשבות או האמונות שלך.

לפעמים הטכניקות האלה עובדות. לרוב, הן לא. לפחות לא בטווח הארוך.

לאכזבתם העמוקה של רבים, מדיטציה בעזרת טכניקות המתיימרות ללמד מודעות או אושר – אליהן אל תתקרב. חלק מהאנשים שמתרגלים את הטכניקות הללו עלולים להרגיש יותר מדוכאים, חרדים ועצבניים יותר ממה שהיו לפני שעשו אותן. איכשהו הם הופכים רגישים יותר פחות סובלניים לעליות והירידות של החיים.

ולמרות הפופולריות שלהן, הצהרות כלליות, כמו לומר שאני בסדר בדיוק כמו שאני שוב ושוב, לא בהכרח יגרמו לך להיות בסדר בעיני אחרים או בעיני עצמך. הפרטים המעורפלים מדי והאמת עשויה להיות מוטלת בספק. אבל למרב המזל, זאת לא הדרך היחידה לשנות את דרך החשיבה שלנו.

לפעמים הטכניקות האלה עובדות. לרוב, הן לא. לפחות לא בטווח הארוך

לפעמים הטכניקות האלה עובדות. לרוב, הן לא. לפחות לא בטווח הארוך…

התבודדות: מדיטציית הדיבור, תפילה מדיטטיבית

מדיטציה – המשך או הרחבת מחשבה, הרהור, התבוננות ו/או התבוננות פנימית רוחנית.

אחד הכלים המרכזיים המשמשים במסורת הרוחנית היהודית שיכול להשפיע עמוקות על דרך החשיבה שלנו הוא חלק חשוב בדרכנו היהודית מאז ומעולם, והוא כבר נלמד בפירוט רב על ידי רבי נחמן מברסלב: ההתבודדות, או התפילה המדיטטיבית, שהיא כבר מזמן חלק מהמורשת הרוחנית שלנו.

ידוע שאדם הראשון דיבר עם בורא עולם. אנחנו יודעים גם שאברהם אבינו, יצחק ויעקב – האבות הקדושים, עשו את זה. משה רבינו שהה 40 יום בהתבודדות על ראש הר סיני, ולא פעם אחת אלא שלוש פעמים!

מכיוון שזו מדיטציית תפילה הכוללת דיבור של האמיתות הפנימיות שלנו בקול רם, אפשר לקרוא להתבודדות גם מדיטציית דיבור.

בעוד שמדיטציות אחרות מדגישות את השגת האושר דרך השגת מודעות, הפיכה לחלק מהאין או פשוט “ישיבה עם” האין, ההתבודדות מדגישה את השגת הצמיחה האישית באמצעות עם החיבור עם הבורא. וזה חיבור שכבר קיים עמוק בתוכך!

אתה יכול לעשות התבודדות גם אם אתה לא מאמין. אפילו אנשים שמרגישים ספק ואינם בטוחים במה הם באמת מאמינים בקשר לבורא עולם, יכולים לעשות התבודדות. מדיטציית דיבור זו יכולה להתחיל בחיפוש אחר אותו ניצוץ אלוקי פנימי, או שהיא יכולה להתחיל בצורה פשוטה יותר עם שאלה או תחינה.

ללכת ולדבר בחוץ, בטבע, זו בחירה טובה למדיטציית תפילה. אפשר להיות עם עיניים עצומות או פקוחות. אפשר ללכת, לשבת או לשכב. למרות שזה רעיון טוב להתחיל עם כמה נשימות מרגיעות, ביטוי מילולי של מה שיש לך בלב הוא הפעילות המדיטטיבית העיקרית של ההתבודדות.

אתה יכול להתחיל בלבקש מבורא עולם לעזור לך “לפתוח את הפה שלי”, או “לפתוח את ליבי”. בעצם, למה שלא תשאל בקול רם עד שתרגיש שאתה מתחיל להיפתח? גם זה רעיון. ואיך תדע שאתה מוכן? כשתהיה לך תחושה שאתה מוכן באמת לגשת ולדבר ברמה עמוקה יותר של אמת מאשר אי פעם על כל העניינים שבליבך.

ביטוי מילולי של המחשבות והרגשות העמוקים ביותר שלך, מוציא אותם מהתחום הבלתי מוחשי אל התחום שבו החומר והבלתי מוחשי נפגשים. אתה מתחיל לשנות את המסלולים שהמחשבות שלך לוקחות בדרך כלל וליהנות מטריטוריה חדשה ונקיה בתוכך. וכשהפנים שלך מתפנה מכל הרעשים ודברים מיותרים את המתחיל להקשיב לקול הדומם והקטן הזה, הקול של בורא עולם שנותן לך את התשובות לשאלות שלך. כי זה אתה ובורא עולם – המטפלים, פותרי הבעיות ומשני החיים המשותפים. שניכם ביחד בתוך התהליך האדיר הזה.

רבי נחמן מעודד אותנו לדבר עם בורא עולם כמו שאנחנו מדברים עם החבר הכי טוב שלנו. אז מה עוצר אותך? לך על זה!

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב במאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.