פרשת השבוע פרשת עקב מלאה בברכות, ובכל זאת מכילה גם פסוקים רבים של תוכחה. היא מתחילה בברכותיו של ה’ על עם ישראל וברכות לארץ הקודש ותושביה.
בפסוק הראשון של קריאת התורה מדובר על מצוות ברכת המזון, הברכה לאחר האכילה: “וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה’ אֱלֹקֶיךָ” (דברים ח, י,) מכאן לומדים חז”ל, “אם זו מצווה להודות לה’ ולברך אותו לאחר האכילה, קל וחומר שעלינו לברך לפני אכילתו!”
רבי נחמן מלמד, “עַל יְדֵי בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, נִתְוַדַּע הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם!” (ספר המידות אכילה ח”ב ג,) וזה מבוסס על מדרש המספר שאברהם אבינו היה מאכיל כל עובר ושב. וכאשר סיימו לאכול, היה מלמד אותם להודות לה’ שנתן להם את המזון.
אולי יעניין אתכם גם:
למה צריך לעבוד? – פרשת השבוע עקב
גלו את האוצרות שלכם – פרשת השבוע עקב
תורתו של רבי נחמן נועדה להראות לנו את כוחן של הברכות שלנו. בכך שאנחנו מברכים את ה’, אנו מעידים על כך שאנו מכירים בה’ ומודיעים את נוכחותו בעולם. זהו כוח עצום שניתן לכל אחד ואחת מאיתנו! יש לנו את היכולת—בזכות ההכרה שלנו באלוקים—להודיע עליו לאחרים! אנו יכולים לגרום לזה לקרות.
התוכחה שמשה רבינו נותן ליהודים היא למעשה סקירה של המעשים הלא נכונים שביצענו במהלך נדודינו במדבר. אולם, ככל שהפסוק מתקדם, אנו מוצאים שמשה מסביר שהתפילות הן תמיד פועלות, ושגם אם חטאנו חטאים חמורים, תמיד נוכל לחזור לה’. זאת משום שהקב”ה הוא אין סופי ולכן גם רחמיו וחמלתו הם אינסופיים. לכן, לא משנה כמה נמוך אנו עלולים לשקוע, ה’ יכול, ויקבל, את תפילותינו ומאמצינו לחזור אליו.