מה אתה רואה? הכל תלוי בעיני המתבונן! רבי נחמן, מי שאוהב לשים דגש על החיובי, מספר לנו את משל מנורת החסרונות כדי לתת לנו זווית ראיה מעניינת על החיים!
מתי והכין רבי נחמן מברסלב סיפר את המשל הזה, זה לא ידוע. אבל המסר שלו אדיר, במיוחד לקראת חג חנוכה הקרב ובא עלינו לטובה, כשאנחנו הולכים ומוסיפים עוד אור בחנוכייה עם כל יום שעובר.
“מעשה באחד שהלך מאביו, והיה במדינות אחרות ימים רבים אצל אחרים. ולזמן בא לאביו והתפאר בעצמו שלמד שם אמנות גדול: לעשות מנורה תלויה. וציווה להתאסף כל בעלי האמנויות הזה, והוא יראה להם חוכמתו בזה האמנות. וכן עשה אביו. וקיבץ כל בעלי האמנויות הזאת לראות גדולת הבן, מה שפעל בכל הימים האלה שהיה ביד אחרים.
אולי גם זה יעניין אתכם:
והבן הוציא מנורה אחת שעשה והייתה מגונה מאוד בעיני כולם. ואביו הלך אצלם וביקש מאתם שיגלו לו האמת. והוכרחו להודיע האמת שהיא מגונה מאוד. והבן התפאר: הלא ראיתם חכמת אמנותי. והודיע לו אביו שלא נראה יפה בעיני כולם. והשיב לו הבן אדרבא! בזה הראיתי גדולתי. כי הראיתי לכולם חסרונם. כי בזאת המנורה נמצאים החסרונות של כל אחד מבעלי האמנות הנמצאים כאן. הלא תראה, שאצל זה מגונה חתיכה זו, אבל חתיכה אחרת יפה אצלו מאוד. ואצל אחר להיפך, אדרבא זאת החתיכה שהיא מגונה אצל חברו יפה ונפלאה בעיניו, רק זאת החתיכה מגונה, וכן אצל כולם: מה שרע בעיני זה יפה בעיני חברו וכן להיפך. ועשיתי מנורה זאת מחסרונות לבדם. להראות לכולם שאין להם שלמות, ויש לכל אחד חסרון. כי מה שיפה בעיניו הוא חסרון בעיני חברו אבל באמת אני יכול לעשות כתיקונו”.
ואומר רבי נחמן: “אם היו יודעים כל החסרונות והנמנעים של הדבר, היו יודעים מהות הדבר אף שלא ראו אותו מעולם!”
אחד הדברים הראשונים שאדם לומד כשהוא מתוודע לרבי נחמן הוא – הרצון של הרבי לשים דגש על החיובי. על זה הוא כתב תורה שלמה שנקראת “תורת אזמרה” (ליקוטי מוהר”ן חלק א, רפב) בה רבי נחמן מלמד אותנו למצוא את הנקודות הטובות – לפחות אחת – בעצמנו ובאחרים. המעשה הזה שלא קיבל שם אבל מכונה לרוב בשם “המנורה” או “מנורת החסרונות” מעביר לנו מסר אדיר לחיים. יש בו הרבה פרטים, אבל אני רוצה להתמקד במה שהבן ניסה להשיג (אפשרות שאני מעלה כמובן):
מה הבן ניסה לעשות? האם הוא רצה להשוויץ? לגרום לאביו להיות גאה? להביך את בעלי המלאכה המקומיים? כל התשובות נכונות?
הבן אומר לאביו שהוא רוצה שהמנורות יבינו שיש להן חסרונות. אבל הוא אף פעם לא מספר להם. רבי נחמן מזמין אותנו להתבונן במנורה הזו. זו הנקודה הטובה הראשונה שהוא מוצא בתוכנו, כלומר שאנחנו – כמוהו, מנורות, שנועדו להאיר אור ייחודי בעולם.

רבי נחמן מלמד אותנו לשים דגש על החיובי!
ההזמנה לראות את אמנותו של הבן מזכירה את מה שקורה בסיפור “מעשה בשבעה קבצנים” של רבי נחמן. בדיוק כמו בסיפור הזה הקבצנים הנכים נראים חסרי כוח לכאורה, אבל לקורא מתגלה בסוף שהם באמת מיומנים ומלאים בהישגים אדירים. כאן מסוגל יוצר המנורה המכוערת האוניברסלית להכין את המנורה המושלמת. על פי הודאתו של היצרן עצמו – הבן, המנורה עשויה בכוונה אך ורק מפגמים וחסרונות. כלומר, זאת לא הייתה טעות לעשות מחסרונות ופגמים את המוצר המוגמר. אך יחד עם זאת, ככל שהוא חשב שהמנורה פגומה ומכוערת, כל בעל מלאכה הצליח למצוא בה משהו טוב לאהוב.
אז אם אותם בעלי מלאכה חשבו שחלקים מהמנורה אכן יפים, למה הם אמרו שהיא מכוערת? הרי אפילו חלק קטן שבה, זה שהם ראו, היה יפה?!
אנחנו עושים את זה כל הזמן. זה נקרא “טבע האדם”. המנורות הלא מושלמות שלנו מאוד טובות ויפות, למרות החסרונות. יחד עם זאת, פגם במנורה של מישהו אחר הופך את כל העניין למכוער – למרות שזה אותו פגם כמו שלנו. אבל, אומר הצדיק, היופי הוא בעיני המתבונן. אנחנו צריכים ללמוד לראות את המכוער והפגום של עצמנו, לא את זה של מישהו אחר. העובדה שרבי נחמן הצביע בפנינו על נקודה זו אומרת שאנו יכולים להיפטר ממנה. וזה עוד דבר חיובי שעומד לטובתנו.
לבסוף, זכרו שגם אם המנורה שאתם מכינים יכולה להיות מכוערת לחלוטין, האור שהיא מאירה זוהר למרחקים!
אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.