אדר – אכלת מהעץ?

אדר אכלת מן העץ

עוד בגן עדן האכילה שלנו הפכה לעניין גדול שידברו עליו שנים רבות אחרי אותו אירוע משנה עולם בדפי ההיסטוריה ועד ימינו!

תהיו גאים במי שאתם, חלק מעם ישראל, אתם חלק מההתפארות האינסופית של עם ישראל, כמו שאומר הנביא: “ישראל אשר בך אתפאר” (ישעיה מט, ג), כי כל תנועה ותזוזה שאנחנו עושים מזיזה את כל העולמות העליונים.

רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א מלמד אותנו שהקב”ה אוהב כל אחד מאיתנו הרבה מעבר לאהבה של הורה לילדיו. והזוהר הקדוש אומר, שאם היינו מבינים כמה בורא עולם אוהב אותנו היינו כל כך המומים עד שהיינו מתעלפים בו במקום. כן, עד כדי כך!

אולי גם זה יעניין אתכם:

אדר – אל תהיה זקן!

משנכנס אדר מרבים בשמחה

אדר ופורים – אתחול מחדש

אדר – עולם של מים

רבי נתן מברסלב מסביר שקליפת המן-עמלק עושה הכל כדי לגרם לנו להכחיש את הייחודיות שלנו בפרט, ושל עם ישראל בכלל. זו הסיבה שהמן היה כל כך נרגש כאשר הפיל את הפור של התכנית המרושעת שלו – להשמיד ולאבד את עם ישראל בחודש אדר. וכמו שחז”ל מלמדים אותנו, אדר הוא החודש בו נפטר משה רבינו (מסכת מגילה). משה היה האחד שחשף את הייחודיות של עם ישראל על ידי שעלה להר סיני והוריד להם את התורה, שהיא התכלית של כל הבריאה כולה. ובעזרת התורה, משה מצא זכות בעם היהודי גם בסיטואציה הכי קשה: אחרי חטא עגל הזהב הנורא.

הזוהר הקדוש אומר, שאם היינו מבינים כמה בורא עולם אוהב אותנו היינו כל כך המומים עד שהיינו מתעלפים בו במקום. כן, עד כדי כך!

הכוח העיקרי של המן היה בגלל שעם ישראל נכשלו באכילה באותה סעודת חגיגית של אחשוורוש, הסעודה שהמן הרשע ייעץ למלך לעשות ולחגוג כבר, על ידי שיכשיל אותם, את מפלתם. ולא רק, מכיוון שהיה מכשף הוא עשה כל מיני חישובים שהובילו אותו למסקנה שזה הסוף של עם ישראל ולכן בית המקדש לא ייבנה לעולם (זה היה לפני בית המקדש השני).

חז”ל מלמדים אותנו (מסכת חולין) ששמו של המן מופיע כבר בספר בראשית, כאשר הקב”ה שואל את האדם, אחרי שאכל מעץ הדעת טוב ורע: המן העץ אשר ציוויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת”? (בראשית יג, יא).

אז איך אתם אוכלים

אז איך אתם אוכלים?

אפילו היום הכוח של המן-עמלק נובע מהאכילה הלא ראויה שלנו, וזה לא אומר שמדובר רק באוכל לא כשר חלילה. כי כמו בסעודה של אחשוורוש, שהאוכל היה אומנם כיד המלך אבל כשר למהדרין, אלא שההשתתפות בסעודה שכזאת הייתה אסורה (על כך התריע מרדכי היהודי) בגישה לא טובה וללא חיבור לבורא עולם.

לכן, אחת המטרות של צום תענית אסתר היא לתקן את איך ומה שאנחנו אוכלים במהלך השנה שחלפה. זה מכין אותנו למצווה של האכילה הסעודה ביום פורים ומבטיח שנאכל בקדושה ובנימוס שמעצים את המודעות וההכרה שלנו בבורא עולם.

“ריבונו של עולם, עָזְרֵנִי וְחָנֵּנִי מֵעַתָּה שֶׁאֶזְכֶּה לְהִתְעוֹרֵר מִשְּׁנָתִי הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר גָּבְרָה עָלַי עַל יְדֵי מַעֲשַׂי הָרָעִים, וְגַם עַל יְדֵי תַאֲוַות אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, עָזְרֵנִי לְהִתְעוֹרֵר בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל וְלָשׁוּב אֵלֶיךָ בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, בִּזְרִיזוּת גָּדוֹל, וְהַצִּילֵנִי מֵעַתָּה מִכָּל מִינֵי חֲטָאִים וַעֲווֹנוֹת וּפְשָׁעִים, וֶהְיֵה עִמָּדִי תָמִיד, וְשָׁמְרֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִפְּגַם תַּאֲוַות אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וְאֶזְכֶּה שֶׁתִּהְיֶה אֲכִילָתִי תָמִיד בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה, בְּלִי שׁוּם תַּאֲוַות הַגּוּף כְּלָל, וְתִהְיֶה אֲכִילָתִי וּשְׁתִיָּתִי תָמִיד מֵאוכֶל שֶׁנִּתְבָּרֵר לְמַאֲכַל אָדָם, וְתָגֵן בַּעֲדִי וְתִשְׁמְרֵנִי וְתַצִּילֵנִי שֶׁלֹּא יָבא לְתוֹךְ פִּי שׁוּם מַאֲכָל וּמַשְׁקֶה שֶׁלֹּא נִתְבָּרֵר עֲדַיִן לְמַאֲכַל אָדָם, אֲשֶׁר יְכוֹלִין לְאַבֵּד חַס וְשָׁלוֹם אֶת הַפָּנִים דִּקְדֻשָּׁה עַל יְדֵי מַאֲכָלִים הַלָּלוּ, וְלִיפּול לְתוֹךְ שֵׁנָה חַס וְשָׁלוֹם, רַק אֶזְכֶּה לֶאֱכל בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה מַאֲכָלִים שֶׁנִּתְבָּרְרוּ, מַאֲכָלִים שֶׁהֵם בִּקְדֻשַּׁת לֶחֶם הַפָּנִים, שֶׁאֶזְכֶּה עַל יָדָם לְלֵב טוֹב לְלֵב שָׂמֵחַ, וּלְפָנִים דִּקְדֻשָּׁה וְתַצִּילֵנִי מִמַּאֲכָלִים הַמְבִיאִין רעַ אֶל הַלֵּב” (רבי נתן מברסלב, ליקוטי תפילות חלק א, ס).

מה קורה במעגל החיים שלנו לפי לוח השנה? אתם מוזמנים לגלות בקישור הזה.