כמה צעיר? כמה שיותר! את הסוד הנחשק להיות צעירים לנצח גילה לנו רבי נחמן. איך עושים את זה? מתחילים מחדש כמו ילדים, וכל הזמן!
“הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה” (שמות יב, ב).
רבי נחמן מברסלב דיבר לעיתים קרובות על החשיבות של ההתחדשות וההתחלה החדשה, והימנעות משאננות ושביעות רצון עצמית, ושעלינו תמיד להישאר (ובעיקר בעניין היהדות) רעננים וחיוניים. זה אולי יישמע או יראה כמשהו חריג אבל זה ממש לא, במיוחד אם אתם מתהדרים בתואר “חסיד/ת ברסלב” או כאלה המתכוונים להיות בעתיד. אנשים אומרים לא פעם, ואולי אפילו גם בצדק, שרבי נחמן דורש הרבה מהתלמידים שלו ומבקש יותר מדי מהאדם:
תלמד הרבה תורה! תשקיע הרבה זמן ומאמצים בתפילה (בכוונה וכראוי)! עשה הרבה חסד! וודא שתהיה מאוד טהור בעניין הקדושה האישית..
אז זהו, יש לי חדשות בשבילכם: אתם כן רוצים רבי כזה! כי תחשבו על זה, אתלט רוצה מאמן שרץ סיבוב אחרי סיבוב ומפתח כושר, כוח סיבולת והתמדה כדי שיוכל לבצע ברמה גבוהה את היכולות שלו מול היריב, וכמובן, ינצח אותו. זה בדיוק העניין של רבי נחמן איתנו – הוא מאמן אותנו כך שנוכל להגיע לרמה גבוהה וננצח את היריב – היצר הרע, התאוות, המידות השליליות ונעבור בהצלחה את אתגרי וניסיונות החיים. את הנוק אאוט, על פי גישה זו, לא אנחנו נקבל.
אולי גם זה יעניין אתכם:
אבל ההצעה להיות “צעיר לנצח” מצריכה עוד משהו, וזו אינפורמציה חיונית מאוד אם אתם מתכוונים להתקרב לחסידות ברסלב. כשרבי נחמן מציע הצעה, הוא תמיד משאיר רמז כיצד ליישם רעיון או הצעה זו בחיים. כלומר, כיצד לתרגל אותם. יכול להיות שהרמז לא יהיה ברור או גלוי, או כזה שאי אפשר למצוא אותו באותו שלב, אבל הוא שם. כדי ללמוד ולהתפלל הרבה (כראוי ובכוונה) אתם צריכים מוטיבציה. אנחנו, בני האדם, אוהבים דברים חדשים והתחדשות: ‘חדש! פעם ראשונה! לא משהו שהיה לפני כן!…’ כי זה עושה לנו הרבה טוב בנשמה.
וזה נכון. אבל אז אתם בוודאי שואלים, “אנחנו צריכים זווית ראיה רעננה וחדשה בכל תחום בחיים, ובעיקר על התורה והמצוות. איך עושים את זה?”
רבי נחמן מאמן אותנו כך שנוכל להגיע לרמה גבוהה וננצח את היריב – היצר הרע, התאוות, המידות השליליות ולעבור בהצלחה את אתגרי וניסיונות החיים. את הנוק אאוט לא אנחנו נקבל.
זווית ראיה רעננה תהיה על ידי שנהיה תמיד במקום של – מתחיל. ואיך המתחיל נראה? כמו ילד. עבור ילד, הכל חדש. הוא אף פעם לא ראה את הדבר לפני כן. הוא סקרן ומתעניין תמיד. כל דרך תקפה והגיונית עבורו.
כך הוא הדבר לגבי המתחיל, כל דבר או רעיון יכול להיות הכל, ויכול להוביל לכל מקום. עבור ילד, כל מילה שהמורה אומר היא קדושה (כי “המורה אמר”). למתחיל, כל מילה של המורה היא אוצר בפני עצמו שצריך להעריך, לשקול ולהרהר בה שוב ושוב. המתחיל הוא גם כמו ילד כנוע כי הוא יודע משהו מאוד מאוד חשוב שקל מאוד לשכוח: הוא לא יודע כלום! יש לו כל כך הרבה מה ללמוד, וכל הזמן.
אנחנו חושבים שראינו ושמענו הכל, אבל לא. אפילו בשגרה הכללית והמצויה שלנו, אנחנו נכשלים בהבנה שיש עוד דרכים להתבונן ולחוות באותה פעילות שאנו עושים – היום, מחר או זו שעשינו אתמול, התחדשות שמראה שעדיין לא התחלנו בכלל לראות ולהבין.
רבי נחמן אומר לנו שישנה אינסופיות של אירועים מהממים, מדהימים ומרשימים, פעולות ודברים שקורים בעולם באופן תמידי. לנו אין שמץ של מושג מה קורה באמת! לא משנה מהם התחומים או המומחיות שלנו, ספרי השכלה שרכשנו, או היכולת להסביר תהליך של אירוע – לא נוכל להתחיל או אפילו לתפוס כמה הם שזורים וארוגים עם כל דבר שקורה עכשיו, היום, או עם דברים שקרו לאורך כל השתלשלות ההיסטוריה.
העולם כל הזמן מתחדש ולנו אין לנו שמץ של מושג מה קורה באמת!
המתחיל, אינו עבד לדעות קדומות! וזה כולל להיות חופשי מכל מיני רעיונות ומושגים שכישלונות העבר דנו את האדם ככישלון עתידי תמידי, שזה מוות נפשי ללא עוררין. רבי נחמן תמיד אמר כיצד בצעירותו הוא התחיל לעבוד את השם עם כוונה עמוקה ובדבקות, אבל הפיתוי היה מוציא ממנו את הטוב ביותר והוא היה נכשל. לכן, הרבי היה נופל ומתחיל מחדש כמה פעמים בכל יום. הוא אמר לתלמידים שלו תמיד, כפי שמספר רבי נתן תלמידו, כמה התחלות היו לו בכל יום, שהוא תמיד התחיל לעבוד את השם מחדש שוב ושוב. אולם הרבי לא שמר את “ההתחלות” שלו למצבים בהם הוא נכשל. בכל פעם שהשיג דרגה חדשה של הצלחה, הוא התחיל שוב פעם מחדש כאילו לא עשה את הצעד הראשון בכלל, ותמיד היה שואל – “איך אדם יכול להיות ראוי להיות יהודי?” עד סוף ימיו הוא תמיד שיחר, ביקש והגיע לדרגה גבוהה יותר.
אל תתביישו לומר שאתם לא יודעים שום דבר. רבי נחמן אמר הרבה פעמים “עכשיו, אני לא יודע כלום. כלום, כלום, שום דבר בכלל!”, ואפילו טען ואמר “באמת שאני לא יודע שום דבר בכלל”. אחרי שלימד תורה עמוקה וגבוהה הוא התעקש שהכל נשכח ממנו לגמרי. “הלימוד שלי הוא דבר מיוחד” אמר לא פעם, “אבל הלא-יודע שלי הרבה יותר מיוחד”!
כאשר משה רבינו סירב ללכת ולהוציא את עם ישראל ממצרים כי הוא ראה שהוא לא יצליח לעשות זאת כראוי, בורא עולם אמר לו: אתה יודע שזה לא יצליח ואתה צודק, אבל אני יודע טוב יותר ממך שזה כן (על פי ליקוטי הלכות, הלכות שלוחין ה, יט). המאמצים הלא מוצלחים שלך עכשיו הופכים את הגאולה שלך ושל כלל עם ישראל לאפשרית, שתגיע במהרה בימינו אמן.
אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב במאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.