עובדים בצוותא – הלב והריאות

כדי לשרוד בעולם הזה צריך להיות באחדות, בצוותא. הלב והריאות, האיברים החיוניים ביותר שלנו, פועלים כך מרגע היווצרותם. יש לנו מה ללמוד מהם!

כדי לשרוד בעולם הזה, צריך חמצן.

הוא נחוץ לדם, לרקמות ובעצם, לכל תא בגופנו. אנחנו שואפים את החמצן אל תוך הריאות שלנו, המשתמשות בגז חיוני זה לטיהור דמנו. דם זה, ה”מחומצן” ומרוענן זורם אל הלב המזרים אותו אל שאר חלקי הגוף.

גם הלב וגם הריאות ממלאים תפקידים חיוניים לחיינו ברמה הגשמית, והדבר לא פחות נכון גם ברמה הרוחנית. בדיוק כפי שמבחינה פיזית הם בנויים כך שיתפקדו בצוותא, כך גם מבחינה רוחנית הם תלויים זה בזה. עיוננו בתפקוד המערכת המחזורית מתחיל בתיאור פיזיולוגי של איברים אלה.

הריאות – מהוות שני איברים נפרדים הבנויים מגושי רקמות ספוגיות והממוקמים בבית החזה. הריאה השמאלית קטנה מהימנית (כדי להותיר מקום ללב המונח בנטייה שמאלה, בין שתי הריאות). כל ריאה מחולקת לחלקים: לימנים ישנם שלושה חלקים – שלוש אונות, ואילו לשמאלית – רק שתי אונות. הריאות שואפות אוויר טרי כדי להביא חמצן למערכת כולה, בעוד הן מסירות את דו תחמוצת הפחמן, גז פסולת הנפלט מהמערכת. דרכי הנשימה מחבורות לקנה, המחובר בעצמו למערכת צינוריות ענפה אשר באמצעותה מועבר החמצן אל תוך הריאות. שם קולט הדם את החמצן ומעביר אותו ללב, וממנו לשאר הגוף.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אתגר 148 לחיים שמחים יותר

כשהטחול צוחק

צליל טיפולי

דם חם

תנשמו אוויר נקי

12 טיפים לרגעים קשים

מקור האנרגיה החיובית

הלב – ממקום כך שרובו נמצא שמאלה למרכז בית החזה. גודלו כגודל אגרוף קמוץ של אדם, ולמעשה הוא שריר הבנוי מארבעה חדרים עם מערכת כלי דם ושסתומים המתואמים ביניהם, באופן שהדם יוזרם מהלב אל שאר אבירי הגוף.

ארבעת חדרי הלב מחולקים לשני סוגים: העליות משמשות כשקיקי צבירה המתמלאים בדם קודם שמתאפשר לו לזרום לשני החדרים התחתונים. משם, נשאב הדם מן הלב בחוצה. העלייה השמאלית קולטת דרך ורידים גדולים את הדם שהתחמצן בריאות, והוא מעובר מהעלייה השמאלית לחדר השמאלי, משם הוא מוזרם לכל חלקי הגוף.

גם הלב וגם הריאות ממלאים תפקידים חיוניים לחיינו ברמה הגשמית, והדבר לא פחות נכון גם ברמה הרוחנית. בדיוק כפי שמבחינה פיזית הם בנויים כך שיתפקדו בצוותא, כך גם מבחינה רוחנית הם תלויים זה בזה!…

לאחר סיום מלאכתו – הבאת החמצן לכל איברים הגוף – חוזר הדם, הנושא עתה דו תחמוצת הפחמן, דרך ורידים אחרים לעלייה הימנית, המעבירה אותו לחדר הימני. מחדר זה נשאב הדם לריאות דרך עורק מיוחד, שם מוסרת ממנו הפסולת, דו תחמוצת הפחמן, והוא מתמלא בחמצן חדש. שוב חוזרם הדם לעלייה השמאלית של הלב – והמחזור מתחיל מבראשית.

מעניין לשים לב, באופן כללי, לפעילותם המשולבת של הלב והריאות. הזוהר הקדוש מתאר את הלב כ”חם” – שריר בתנועה מתמדת הקולט דם “חם” ויגע, ומחזיר אותו מטוהר ורענן לכל חלקי הגוף. הריאות שואפות את האוויר הטרי והצונן אשר “מצנן” את “חום” הלב. הדבר מתרחש באמצעות “פרפור” אונות הריאות המשמשות כ”מאווררים” ה”מצננים” את הלב.

מהצמד הזה אפשר ללמוד המון, גם אם אנחנו לא רואים אותם בצורה גלויה!…

מרכבת השכינה

הזוהר הקדוש מדבר על ארבעת פרצופי החיות שחזון יחזקאל (מעשה המרכבה): אריה, שור, נשר ואדם. פרצופים אלה מקבילים למוח, ללב, לריאות ולכוח החשיבה, בהתאמה. המוח, הלב והריאות מקבילים גם לחכמה, בינה ודעת – שלוש הספירות העליונות במערך עשר הספירות המייצגות את המוחין.

פרצוף במרכבהתפקודספירה / מיקום
אריהמוחחכמה / ימין
שורלבבינה / שמאל
נשרריאותדעת/ שמאת
אדםחשיבה 

האריה/מוח מקביל לחכמה, הנמצאת בצד ימין של המערך. שור/לב מקבל לבינה, הנמצאת בצד שמאל, כפי שמצאנו בפסוק (יחזקאל א, י): “ופני שור מהשמאול (שמאל)”, יש לציין שהלב ממוקם שמאלה למרכז הגוף. הנשר מייצג את הריאות, המקבילות לדעת, מיזוג חכמה ובינה, מה שמתאים לכנפי הנשר, חלקי הריאות “המפרפרים” (ראו תיקוני זוהר תיקון כא, דף סג, א). דעת היא “שביל האמצע” המשלב את הכוחות המנוגדים של חכמה ובינה – ימין ושמאל. כך גם הריאות – הממוקמות הן בצד ימין והן בצד שמאל של הגוף.

כאשר האדם מתמסר לחיי רוח, כל הכוחות השונים הללו מתאחדים להוות ממנו ‘מרכבה לשכינה’. וכידוע, לכל דבר גשמי יש מקבילה רוחנית. בכל רגע של החיים אדם חופשי לבחור בדרך בה יתקדם (או לכל הפחות, האופן בו יצעד לאורך שביל נתון). כל כמה שהם דינמיים, כישרון קיום החיים של הלב והריאות מכיל בתוכו גם פוטנציאל לחטוא.

שלמותו של האדם מושגת כאשר הוא לקוח את גורלו בידיו, מתאמץ להיות מרכבה לשכינה, ומקרב את עצמו כמה שיותר לאלוקיו!

עוד מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא משפחה ובריאות תמצאו במדור בריאות הגוף והנפש!