אמת מארץ תצמח, זה דבר שקורה הכי טוב כשאנחנו יודעים להשתמש בסולם שרבי נחמן נתן לנו כדי לרדת מהעץ שעלינו עליו…
סיפר לי אחד מאנשי שלומנו ואמר, שהיה זמן שהוא היה “צדיק” – התרחק מענייני העולם הזה, וכל עסקי העולם היו כבדים לו, והוא נאחז אך ורק בענייני עבודת השם, לימוד תורה, התבודדות, ביטול התאוות וכו’. אולם ברבות הזמן הוא הבין שהתרחקותו מענייני העולם הזה לא באה מתוך חירות ובחירה, אלא בגלל שזה מאיים וכבד עליו, ועבודת השם שהוא דבק בה לא באה מתוך רצונות וכיסופים אלא מלחץ ומרה שחורה – בתחילה היה בטוח שהוא נותן לעבודת השם חשיבות עליונה והוא מתרחק בכל כוחו מהבלי העולם, אבל עם הזמן הוא שם לב לכך שחייו אינם חיים, כי הוא לא מרגיש שום תענוג בעבודת השם וגם ההכרחיות שכל אדם צריך להתמודד איתם מרים וקשים לו והוא מזניח חובותיו כלפי התלויים בו וכן הלאה. ועל כגון דא נאמר – “וחי בהם” ולא שימות בהם, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר”ן, תורה מ”ד בחלק ב). ובנוסף לכל, הוא גם בטוח שהוא “צדיק” וממילא מלא תרעומת על בורא עולם מדוע יש לו ייסורים ולמה לא מאיר לו בעבודת השם…
לעומת זאת, עכשיו אחרי הרבה תפילות, לימוד ובירורים הוא נמצא במצב שונה לגמרי, אומנם ענייני העולם הזה כן מעסיקים ומטרידים אותו רבות, והוא מוצא עצמו שוב ושוב נכבש תחת הגשמיות וצרכי הגוף, אבל געגועיו וכיסופיו לעבודת השם נובעים בלי הפסק, והוא חוטף בכל פעם איזה טוב מתוך ים טרדותיו. הוא מודע מאוד למצב השפל שלו, ואין רוחו נוחה כלל מהגשמיות המתגברת עליו, ועל זה הוא צועק לקב”ה ומבקש ומתחנן ושש על כל “חטיפה” שזוכה לחטוף כעל מוצא שלל רב. הוא אומנם מרגיש שמצבו מצב ביש ולכאורה לא “צדיק” כמו קודם, אך האם אכן מצבו גרוע יותר?
אולי גם זה יעניין אתכם:
עכשיו הוא חי תחת מכבש הטרדות והגשמיות, אבל יש לו ערך, געגוע, ומתיקות בכל מה שקשור ליראת שמים, ובלב ליבו הוא יודע היטב שמצבו הנוכחי טוב בהרבה משהיה, כי הוא נמצא במקום האמיתי שלו ומשם עושה את דרכו בגעגועים ויגיעות אל המקום אליו שייכת נשמתו, ומן הסתם יגיע למה שהוא צריך אם יתמיד בכיסופיו וחטיפותיו.
עכשיו הוא חי תחת מכבש הטרדות והגשמיות, אבל יש לו ערך, געגוע, ומתיקות בכל מה שקשור ליראת שמים, ובלב ליבו הוא יודע היטב שמצבו הנוכחי טוב בהרבה משהיה, כי הוא נמצא במקום האמיתי שלו…
והמסר שהוא ביקש למסור הוא – שכאשר דבקים בתמימות ברבינו הקדוש, בתורותיו, שיחותיו, מעשיותיו, עצותיו, אנשיו האמיתיים, ומעל הכל – ברוחו וכוחו, זה מה שמביא את האדם לאיזון הדק והמיוחד הנקרא “אמת”, המתגלה ברוב עבודת הלב ברצונות וכיסופים מחד, ושמחת הלב בנקודות טובות מאידך.
כשדבקים בפשיטות ובתמימות בעצות של רבי נחמן – זה מביא לאיזון הדק והמיוחד שנקרא “אמת” בחיים!…
וכאשר ירפה בעל המרה השחורה מהחכמות שלו, ויטה אוזנו היטב לדברי רבינו ותלמידיו, יבין שבאמת הוא אדם די מגושם, שעבודת השם לא כל כך מאירה לו, והמרה השחורה נובעת בגלל שהוא מנסה לאחוז במהלך שהוא מעל מדרגתו, ומחזיק בעקשנות ב”מדרגה” שהוא החליט ששייכת לו, ובזה הוא נראה כמו אחד שתופס בידו בידית של מכונית שמתחילה לנסוע ובתחילה, לפני שהיא מאיצה, הוא רץ לצדה אבל המכונית מאיצה! כל אחד יכול לתאר לעצמו איך הוא נראה אם הוא ממשיך להתעקש לאחוז בידית המכונית… כך ממש נראה מי שמנסה לרוץ מעל כוחו ולעלות מעל מדרגתו בדחיקת השעה.
אבל כאשר יתחבר לתורות ולרפואות של הרבי, הרבי יעזור לו לרדת מהעץ שהוא טיפס עליו, אבל לא על מנת להתייאש אל תוך הבלי העולם הזה, אלא על מנת להכיר את מקומו, לשמוח בנקודותיו הטובות, ומשם להתגעגע לכל המעלות הנזכרות בספרי היראים, ולהגיע לכל המדרגות שבוודאי הרבי יביא אותו אליהם בשלמות שאין כמותה. הרחמן הוא יזכנו!
אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.