להסתכל לכיוון הנכון

להסתכל לכיוון הנכון

להסתכל לכיוון הנכון: איך נדע אם אנחנו אכן מסתכלים לכיוון הנכון ורואים את מה שצריך לראות? רבי נחמן נותן לנו עצה נפלאה!

“לא הביט אוון ביעקב” (במדבר כג, כא).

עכשיו, אתם בטח מרימים גבה לאור הנאמר בפסוק לעיל. האם זה אומר שהקב”ה לא שופט אותנו על מה שאנחנו עושים? האם זה אומר שהוא לא רואה מה שאנחנו עושים? והאם זה אומר שזה בסדר לעשות את הדברים שהיצר הרע לוחש לנו באוזן לעשות?

לא. ממש לא.

“…אם יוצר עין הלא יביט”? אומר דוד המלך ע”ה (תהילים צד, ט). והפסוק אומר “אוון” – שהכוונה היא לחטאים ולכן הם עדיין אסורים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

לגעת שוב בפסגה

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים בחיים

הדרך היחידה לצאת היא להיכנס פנימה

אז מה פירוש הפסוק?

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שדרכו של בורא עולם היא להתמקד בטוב שאנחנו עושים, גם אם יש דברים לא טובים במה שאנחנו עושים הוא מעלים עין מהם – “לא הביט אוון”. ואם כך, אז על אחת כמה וכמה אסור לאדם להסתכל על הזולת באור שלילי, לחפש ולמצוא דווקא את מה שלא בסדר בעניינים הרוחניים שלו. אלא, רק להתמקד בחיובי!

וזה דבר קריטי עבור כל אחד מאיתנו.

למה?

כי כשלא רואים את הטוב בעצמנו ובזולת אנחנו מתמלאים בשנאת חינם כלפי עצמנו וכל מי שאנחנו רואים בו רע ושלילי (שזה בעצם הרע והשלילי שלנו, כי הפוסל – במומו פוסל, והבורא מראה לאדם את מה שהוא צריך לתקן דרך מישהו אחר). ושנאת חינם היא הסיבה העיקרית לחורבן בית המקדש, שיבנה במהרה בימינו אמן.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שדרכו של בורא עולם היא להתמקד בטוב שאנחנו עושים, גם אם יש דברים לא טובים במה שאנחנו עושים הוא מעלים עין מהם!

נשמע כמו משימה קשה לביצוע – להיפטר מהנטייה להסתכל על אנשים בצורה לא חיובית? ובכל זאת, איך עושים את זה?

בשביל זה יש לנו את רבי נחמן, נכון? באחד משיעוריו הוא נתן לנו עצה אדירה: תתענגו על השבת! תאכלו את מה שאתם אוהבים, שתו את מה שאתם אוהבים ולבשו את הבגדים הכי יפים שלכם.

נשמע כמו הצעה-עסקה טובה שלא תתנגדו לה, נכון? אבל אתם בטח גם סקרנים לדעת: בעצם, מה הקשר בין שבת לבין הסתכלות טובה על עצמנו ועל הזולת?

השגחה.

רבי נחמן מלמד אותנו שכאשר אדם עושה מעשים טובים, הקב”ה דואג לו בהשגחה פרטית ומדויקת בשבילו, כמו שחייט תופר למישהו חליפה בהתאמה אישית. מה יקרה, הוא שואל, אם אדם יתנהג בצורה לא נכונה? אם הוא היה תחת ההשגחה הפרטית והמדויקת הוא יחווה קשיים ואי נעימות. יהיה לו קשה. כמה קשה? שהחיים שלו מתנהלים על פי הטבע, שזה פחות מההשגחה הפרטית של בורא עולם שנקראת מעל הטבע.

בורא עולם מתמקד בטוב שאנחנו עושים

בורא עולם מתמקד בטוב שאנחנו עושים…

אז למה שבת? כי זה יום שכולו מעל הטבע! יום שבו אנחנו יכולים להעלות את עצמנו למקום כל כך גבוה ועם ההשגחה של בורא עולם עלינו. השבת קדושה בעצמה, וקדושה כמו שכולם יודעים דורשת אווירה וחגיגה ראויה – אוכל טוב, שתיה טובה ובגדים יפים.

כאשר אנחנו שומרים את השבת על ידי הימנעות מל”ט מלאכות אסורות, אנו מתפנים מכל הסחות הדעת שמונעים מאיתנו להעריך את הנוכחות של הקב”ה בחיים שלנו. האוכל, השתייה ושאר הנאות שאנו נהנים מהם נועדו להעצים את האושר האמיתי שלנו ביום הזה, שהוא ההכרה וההרגשה של האכפתיות וההשגחה של בורא עולם עלינו.

ובשבת, כשיש לנו את כל הטוב שמורעף עלינו, קל לנו יותר להפנים את גישת “לא הביט אוון ביעקב” – גם כלפי עצמנו וגם כלפי הסובבים אותנו.

כי בדיוק כפי שאנחנו מבינים את מעורבותו ודאגתו של הבורא בחיינו, אנחנו מבינים את מעורבותו והדאגה שלו בחייו של מישהו אחר. אתה מתחיל להבין שכשם שהוא מתעלם מהטעיות והחטאים שלך – מתוך אהבתו אליך, הוא מתעלם גם מהטעיות והחטאים של הסובבים אותך.

ואם הוא עושה את זה, אנחנו לא נעשה את זה?

(מבוסס על דברי רבי נחמן, ליקוטי מוהר”ן חלב ב, יז).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.