כמה פשוטה, ככה יפה

לפעמים, ואולי אפילו תמיד, ככל שהדבר פשוט יותר כך הוא יפה יותר. זה העניין של התפילה: כמה פשוטה ככה יפה!…

בהמשך למאמרים העוסקים במעלת וכוח התפילה, נעסוק במאמרים הבאים בעצות מעשיות הנוגעות לתפילה היומיומית.

מתי מתפללים?

רבי נחמן עודד וזירז את חסידיו להתפלל בכל יום בשעה מוקדמת ככל האפשר. וכך אמר: “לפי גודל מעלת התפילה, שיקרה מעלתה מאוד מאוד, מי יודע אם יזכה אחר כך להתפלל, על כן כל מה שיוכל להקדים עצמו ראוי לו לזרז מאד ולהקדים” (שיחות הר”נ לא).

רבינו דיבר גם לעתים קרובות על הצורך לקום ל”תיקון חצות” (סדר הקינות הנאמרות בחצות הלילה עבור חורבן בית המקדש וגלות ישראל). בדרך כלל, נהגו מאז ומקדם חסידי ברסלב שקמו בחצות להיות ערים עד אור הבוקר ולהתפלל תפילת ותיקין, בעת זריחת החמה. ובכלל התקבל מאד מנהג התפילה כותיקין בקרב חסידי ברסלב, ובכל הזדמנות מתפללים בהשכמת הבוקר.

לפתוח את היום בשעה מוקדמת, זה הרגל שיש לו יתרונות מרובים. קודם כל, זמן זה של טרם יום הוא עת רצון ומסוגל לקבלת התפילות. כמו כן, השעה המוקדמת של התפילה משאירה זמן פנוי למכביר, וכך אתה יכול להקדיש לתפילה זמן כנדרש: להגיד במתינות את כל דברי התפילה ולכוון למשמעותם. תוכל אפילו לזכות במעט זמן שקט לעצמך לצורך התבודדות, להשיח ליבך לפני הקב”ה על ענייניך הפרטיים, ללמוד מעט תורה, לקיים איזו מצווה – ועל הכל, כמה טוב “לפתוח” את היום בדברים טובים רוחניים כאלו לפני שמתחילים את “יום העבודה”.

להתעורר מאוחר זה דבר שלא מאפשר את כל אלה. לא פעם אינך מספיק אפילו “לבלוע” את תפילותיך וגם לא את כוס הקפה… וכבר הגיעה השעה לצאת אל תוך פקקי התנועה המביאים אותך בעודך לא מוכן ולא רגוע להתמודד עם יום עבודה נוסף.

אגב, אם בכוס קפה של לפני התפילה עסקינן, עלינו לדעת כי רבינו העיד על עצמו שלא נהג לשתות אפילו כוס מים לפני שהוא מתפלל את תפילת הבוקר. הוא חלק על כל הנוהגים לשתות קפה או משקה אחר לפני התפילה (שיחות הר”נ רעז), למרות קיומן של דעות ב”שולחן ערוך” המתירות זאת. בפשטות, ליבו של אדם שפל ונכנע יותר כשחסר לו. ההימנעות מאוכל ומשתייה לפני התפילה נוטעת בך רצון עז עוד יותר להאכיל את הרוחני במקום הגשמי. ברור, שאם אתה פותח את יומך בשעה מוקדמת, זאת איננה מהווה עדיין בעיה כלל.

אולי גם זה יעניין אתכם:

כוחה של תפילה

מכל מילה נברא מלאך

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

ניסים, גם אתם יכולים לעשות!

התכנית של רבי נחמן

חיים מלאים

עשה טוב, הרע כבר ייעלם

פרנסה נאמנה

סדנת ניווט – אמונה עם שלוש נקודות

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

רבינו היה זועק ומתריע בכל מיני הזדמנויות נגד אלו המאחרים להתפלל לאחר הזמן שנקבע בשולחן ערוך: “הצדיקים המאחרים להתפלל לאחר שעבר הזמן – טועים הם”, היה אומר (חיי מוהר”ן תפז).

פעם אחת נשאל רבי נתן על ידי רבי מאיר מטפליק, כיצד מעיזים אנשים לגלח בתער את זקניהם ופאותיהם ועל ידי זה לעבור כל יום חמש עבירות מן התורה?! השיב רבי נתן בשאלה: “וכיצד מעיזים יהודים שומרי תורה ומצוות להחמיץ מדי יום את השעה היעודה לקריאת שמע של שחרית, שהיא גם כן נגד ההלכה” (כוכבי אור, עמוד עה, אות יז). (ברור לחלוטין מה”שולחן ערוך” שצריך לקרוא קריאת שמע בטרם חולף רבע של היום. את תפילת שחרית מותר להתפלל עד חלוף שליש היום).

ההימנעות מאוכל ומשתייה לפני התפילה נוטעת בך רצון עז עוד יותר להאכיל את הרוחני במקום הגשמי. ברור, שאם אתה פותח את יומך בשעה מוקדמת, זאת איננה מהווה עדיין בעיה כלל…

היכן מתפללים?

ללא כל ספק, בית הכנסת הוא המקום העדיף לשמש כמקום תפילה, וחז”ל אמרו כי התפילה מתקבלת יותר בבית הכנסת. אגב, יש לנהוג זהירות יתירה לא לשוחח בבית הכנסת, ובמיוחד קיים איסור חמור לדבר דיבורי חול באמצע התפילה בבית הכנסת.

רבי נתן כותב שיש המתפללים מהר, אחרים המתפללים לאט, כל אחד על פי תחושותיו האמתיות (ליקוטי הלכות, נזקי שכנים ה, ב). בכל זאת, על האדם להתאמץ להשקיע בתפילתו כוונה רבה ככל האפשר.

להתפלל במניין – גם זה דבר בעל חשיבות עליונה. התלמוד מלמד אותנו: תפילות היחיד נדחות לפעמים, תפילות הרבים – לעולם לא (על פי תענית ח ע”א). על האדם להתפלל בשמחה ובהתלהבות עד כדי מחיאת כפיים, ולהוציא את דיבורי התפילה מפיו בנעימות ובשיר. כדברי רבינו: אני מעריך ביותר את שיטת התפילה של הבעש”ט (כלומר בדבקות בקול ובהתרגשות) (טובות זיכרונות אות ה). אך אל לו לאדם להתפלל באופן המפריע לאחרים, ואל לו להניע את ידיו או את פניו באופן שיגרום למשוך לעצמו תשומת לב מיותרת. מוטב להתפלל בפשטות, אך בכוונה רבה ככל האפשר.

יש המרגישים שמכיוון שדרך תפילתם שונה משל אחרים בבית הכנסת שלהם, טוב שיישארו בבית ויתפללו ביחידות. אולם, אין זה נכון. על האדם לעשות כל מאמץ להתפלל בבית כנסת. ואם אמנם ישנן הטרדות המפריעות לתפילתו, עליו להתפלל גם על כך בשעת ההתבודדות שלו (ענג שבת עמוד תקב).

מעולם לא ביקש הרבי מחסידיו לוותר על נוסח תפילתם שירשו מאבותיהם. לא היה כל צורך לשנות את מסורות התפילה המשפחתיות – נוסח עדות המזרח, אשכנז או ספרד (חסידי). אין זה משנה לפי איזה נוסח האדם מתפלל. וכך אמר רבינו: אין בין חסידות לנוסח התפילה ולא כלום. אפשר להיות “חסיד” ובו-בזמן להתפלל בנוסח אשכנז (שיח שרפי קדש א-צ).

לפתוח את היום בשעה מוקדמת זה הרגל שיש לו יתרונות מרובים!

כיצד מתפללים?

רבינו היה אומר: על האדם להשקיע את כל כוחותיו בעבודת השם ובתפילה. לא פעם קורה כשאדם עומד להתפלל – סובבים אותו כל מיני טרדות ובלבולים מכל הצדדים ולא מניחים לו להתפלל, והאדם משתדל ומתגבר על הכל ועומד להתפלל לפני הקב”ה – זוהי המשמעות העמוקה של מאמר דוד המלך “כי עליך הורגנו כל היום” (תהילים מד, כג). השקעת מאמצים בתפילה דומה לקידוש שם שמים ולמסירות נפש (שיחות הר”נ יב). בדומה לכך, היה אומר רבינו, צריך האדם לנסות לרכז את כל חושיו בשעת תפילה. כל עוד המתפלל מודע לקיומו של אדם אחר בסביבתו, אין כוונתו שלמה. על האדם להגיע לדרגה בתפילה לחשוב שאין שם אלא הקב”ה והוא בעצמו (ליקוטי מוהר”ן, ח”ב קג) – כך הורה הרבי, וכך נהגו חסידיו להתפלל.

סיפורי תפילה

רבי נפתלי, אחד מתלמידי רבינו הקרובים ביותר, היה נוהג להתפלל בכוונה יתירה בדבקות ובהתרגשות רבה, עד שבשעת תפילתו לא חש כלל מכל הנעשה סביבו.

מסופר, כי בעת “גזירת הנקודות” (פונקטין) הממשלה הרוסית הנהיגה גיוס חובה, שבמסגרתו יגויסו לצבאו של הצאר ילדים יהודיים למשך עשרים וחמש שנה. כנופיות קלגסים חדרו לבתים יהודיים וחיפשו מתגייסים חדשים. חיילים מושחתים היו דורשים לראות את מסמכי הזיהוי של הילד, ואז היו משמידים באכזריות את המסמכים וגוזלים את הנער מידי הוריו. אחת המשפחות הפקידה את בנה בבית רבי נפתלי שישמור עליו מעינם הרעה של הסדיסטים הגזלנים. באחד הימים הגיעו הפורעים לאומן, ופרצו אל תוך ביתו של רבי נפתלי. באותה עת רבי נפתלי התפלל תפילת מנחה. בני המשפחה חוללו רעש בכוונה תחילה כדי למשוך קהל רב לבית. רק אז, בנוכחות כל העדים הללו, שלפו את מסמכי בנם. מאוחר יותר, כאשר השלים רבי נפתלי את תפילתו, ניגשו אליו בני המשפחה לבקש ממנו מחילה על שהפריעו לתפילתו. רבי נפתלי הופתע מבקשתם, באמרו שלא שמע כלום מכל הנעשה בבית למרות שהרעש היה גדול מאוד (אבניה ברזל עמ’ עה).

פעם סיפר רבינו סיפור מופלא: הייתי בעולמות העליונים, הבחנתי שמישהו עומד ומתפלל בכוונה יתירה. ניגשתי אליו וגליתי את פניו המכוסים, וראיתי והנה זה נפתלי שלי… (אבניה ברזל עמוד עה).

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!