חנוכה – אור של אמונה

תרבות יוון הכתיבה סדר עולמי חדש שרוצה לכבות את אור האמונה, אבל חנוכה הוא סיפור ניצחון מוחץ כנגד כל הסיכויים של עם קטן מול אימפריה ענקית!

 הערב (חמישי) נדליק בעזרת השם נר ראשון של חנוכה, זהו מעמד מרגש, בו אנו מדליקים נר כמיטב המסורת למעלה מאלפיים שנה מאז התרחש נס חנוכה לראשונה, לזכר נס פך השמן, וניצחון הרוח היהודית על תרבות יוון המתירנית.

כדי לראות את נס חנוכה באור חדש ומקורי בואו נתחקה אחר המאורעות בקצרה:

הימים ימי בית שני, ממלכת יוון מתנערת מפולחן האלילות שרווח בעולם עד לאותה תקופה וחווה מהפכה אידיאולוגית וצבאית. אלכסנדר מוקדון זוכה לעלייה מטאורית, כפי שדניאל התנבא קודם לכן, וצבא יוון בראשותו משיג עליונות צבאית במסע מלחמה חובק עולם. במקביל, במהפכה שעתידה לסחוף אחריה את כל העולם, יוון הופכת למקור ההגות, הפילוסופיה והתרבות העולמית ומכתיבה לעולם סדר יום חדש: פילוסופיה ותרבות.

רוח ההשכלה שנשבה באותה תקופה בזה לאמונה הטפלה באלילים מעשי ידי אדם, וקידשה את האמונה בחקר היקום והאדם, התרבות וההשכלה – כערך עליון. מועצות ללימודי השכלה הוקמו בכל מקום. בראש המהפכה עמדה המועצה העליונה באתונה שנקראה בשם “חכמי אתונה” שבה עסקו חכמי היוונים בחקירת עומקי רזי הבריאה ומטרתה, לצד חקירת מערכת היקום כולו: הגלקסיות, המין האנושי, עולם החי, הדומם וכן הלאה.

מסקנותיהם היוו את היסוד למהפכה תרבותית שעיצבה מחדש את התרבות האנושית, ובה במידה, הכתיבה מחדש את עקרונות האמונה והצדק. המועצה העליונה ראתה את עצמה כמי שמסקנותיה הם ה”אלוקים” ובכוחה לעצב מחדש את העולם ולהכתיב סדר יום חדש הכולל מערכת חוקים – כביכול תורה חדשה – המבוססת על החכמה הפילוסופית היוונית, שעל כל האנושות לחיות ולפעול לפיה, להאמין במה שהיא מכתיבה, וכמובן להתנגד ולכפור בכל מה שהיא כופרת. ממלכת יוון כולה על צבאה, התגייסה למטרה עליונה זו והשליטה את תכתיביה בכל מקום בו הגיעה והנחילה את תרבותה כתרבות יסוד ללא עוררין.

באותה תקופה, במקביל, היה רק עוד מקום אחד בעולם שבו עסקו החכמים בחקירת רזי היקום וסודותיה, הכוונה כמובן לחכמי ישראל. הפער בין חכמת העם היהודי לבין חכמת היוונים היה עמוק הרבה יותר מהתהום. בעוד חכמי ישראל ינקו את חכמתם מחכמת התורה שמקורה בחכמה האלוקית, וככל שמעמיקים לחקור בה מגלים יותר את האור האלוקי ומתקרבים יותר לבורא, היוונים לעומתם, ינקו את חכמתם מחקירות שכליות ללא כל קשר לקדושה ולאלוקים, והמסקנות בהתאם היו הפוכות לחלוטין.

בעוד תורת ישראל מקדשת את האמונה באל אחד, חיבור מוחלט לבורא וקיום מצוותיו, חכמי יוון בזו לאמונה וקידשו את החירות, את חופש הבחירה במובן של הפקרות – לנהוג ככל העולה על רוח בני האדם ללא ייסורי מצפון, והתכחשו לאמונה היסודית בהשגחה פרטית.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חנוכה – כל הסיבות לומר תודה!

מרגיש קטן בחנוכה

תספרו אותם – שמונה ימים של תודה!

המתנה של אלוקים בחנוכה

חנוכה והבית שלי

חנוכה ושפת הבריאה

הדלקתי נרות חנוכה, מה עכשיו?

חנוכה – להאיר את הלילה

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

חנוכה – לילות הזהב של החורף

הסיפור של חנוכה

חנוכה – הנרות של רבי נחמן

מה הביא אותם למסקנות האלו? לא כיווני חקירה ללא כל מחויבות קודמות היא שהובילה אותם להגיע למסקנות שונות מחכמי ישראל, כלל וכלל לא. להיפך, דווקא העובדה שחקירתם הפילוסופית הייתה ללא מחויבות לאמונה באל אחד, לכן היה ברור שחקירות אלו יובילו אותם למסקנות שהינן תוצאה ברורה של יצרים אפלים, תאוות בשרים וכדומה, שיאפשרו להם לחיות חיי מתירנות ואבדן חיי נצח.

רבי נתן מברסלב מגלה, שכאשר האדם מנותק מהקדושה אין סיכוי שהוא יגיע למסקנה הסותרת את תשוקותיו האפלים ביותר. אין סיכוי שאדם שלא מקדש את עצמו ומשתדל לשעבד את תאוותיו לרצון הבורא, יחקור ברזי הבריאה ויגיע לחכמה שאינה נובעת מתשוקות הגוף. לכן, היוונים שלא חיפשו את האור האלוקי נסחפו אחר תאוותם, ובמקום לגלות חכמה אמיתית הנסתרת בבריאה, כפי שגילו חכמי ישראל, הם נסחפו בהבליהם ובתאוותיהם המגושמות והפכו אותם לעקרונות ולאידיאלים. ככל שהעמיקו לחקור ברזי הבריאה כך הלכו והתרחקו מהבורא ושקעו במתירנות והפכו אותה לערך עליון, אותו הנחילו אחריהם לעולם ולתרבות המערבית שאת תוצאותיה אנו רואים בימינו אנו.

בעוד חכמי ישראל ינקו את חכמתם מחכמת התורה שמקורה בחכמה האלוקית, וככל שמעמיקים לחקור בה מגלים יותר את האור האלוקי ומתקרבים יותר לבורא, היוונים לעומתם, ינקו את חכמתם מחקירות שכליות ללא כל קשר לקדושה ולאלוקים, והמסקנות בהתאם היו הפוכות לחלוטין…

האם לאנושות בימינו יש סיפוק? האם יש למישהו ספק שעקרונות הצדק והמשפט מסולפים ברובם? האם ראוי שהאנושות תיראה כפי שהיא נראית? האם המוסר האנושי הוא כפי שצריך להיות? ממש לא, אך זו בדיוק התרבות שיוון הנחילה לעולם כולו, לעומת חכמי ישראל שהעניקו לעולם את החכמה האלוקית ואת עקרונות הצדק, את המוסר והיושר האמיתיים.

זו הסיבה שחכמי יוון וצבאה קידשו מלחמה בעם היהודי. הניצחון שלהם מול אומות העולם, שסגדו לפולחן אלילות חסרת היגיון, לא סיפקה אותם כמובן. דווקא העם היהודי ששאב את מורשתו מהתורה ומהחכמה האינסופית של הבורא והיווה מגדלור שמזכיר לעולם כולו שיש בורא וכולם מחויבים אליו, היווה את האיום האמיתי על התפשטות חכמת יוון. מכיוון שתורת ישראל, המבוססת על החכמה האלוקית, חושפת את השקר והסתירה הפנימיים בין חיפוש אחר רזי הבריאה וסגידה להווה ולתאוות הגוף.

לכן, כשהם ראו שהעם היהודי לא מיישר קו עם כל העולם ונושא בגאון את מורשתו, הם ידעו שכל עוד העם היהודי לא ייכנע לתכתיבים המגיעים מהמועצה היוונית העליונה, כל עוד העם היהודי מהווה מגדלור לעולם ומזכיר לו את מטרת הבריאה האמיתית, אין שום סיכוי להנחיל לעולם את התרבות היוונית כעובדה מוחלטת. העם היהודי היווה עבורם בעיה חמורה. שוב המצפון היהודי המפורסם… אין סיכוי שהם יצליחו במזימתם, לכן קידשו מלחמת חורמה ובמסע ארוך וכואב רדפו אחרי העם היהודי.

עם ישראל מגדלור שמזכיר לעולם את מטרת הבריאה

שום פילוסופיה לא תשנה את אמת התורה, עם ישראל הוא מגדול שמזכיר לעולם את מטרת הבריאה האמיתית!

וכשראו שיש עדיין יהודים עקשנים, הם החלו להפעיל שיטות אכזריות. כן, אותם דוגלי חופש חירות ושוויון כל זמן שלא נשמעים אליהם – מתגלים באכזריותם בקנה מידה בלתי נתפס. חירות? כל עוד אתה דוגל בשיטתם. חופש בחירה? רק אם זה לא סותר את המטרה שלהם – פריקת עול מוחלטת. ברגע שאתה פועל באופן עצמאי בניגוד למסקנתם, הם רודפים באכזריות אין קץ עד חורמה.

די להתבונן במצוות שהיוונים אסרו לקיים: שבת, ברית מילה וקידוש החודש, כדי להבין מה הפריע להם באמונה היהודית. נסביר לדוגמה את מצוות השבת: כל עוד העם היהודי מעיד על ברית בינו ובין הבורא, שהבורא הוא שברא הכל יש מאין והוא מנהיג את העולם, וקבע ששישה ימים נעבוד ובשביעי נשבות כעדות לכך, כל עוד הברית הזאת נשמרת זה צועק היפך מטבע ומקריות שהיוונים כה דגלו בה ובחסותה התכחשו לקיומו של הבורא, כיצד יאפשרו אם כן לשמור שבת שמביאה למסקנה הפוכה משלהם?

מובן, אם כן, למה גלות יוון נחשבת בתורת ישראל לחושך, כמובא במדרש שהפסוק “וחושך על פני תהום” – מרמז על גלות יוון. הם ניסו להסתיר את האור האלוקי וליצור חושך והסתרה מוחלטת כאילו העולם ללא מנהיג, חלילה. בעוד למעשה המקור לאור העולם הוא הבורא, כמו שכתוב: “ה’ אורי וישעי”, הקב”ה הוא האור של העולם. לכן, כאשר החשמונאים מסרו את נפשם והתייצבו מול היוונים וניצחו אותם, הם זכו לנס ומצאו פך שמן טהור שהיה בו רק כדי להדליק יום אחד בלבד ונעשה נס והוא דלק שמונה ימים, זה מרמז על כך שהאור האלוקי הוא נצחי ואינו תלוי בחוקי הטבע להם סגדו חכמי יוון.

נרות החנוכה, שהם זכר לנס שהשמן הספיק לשמונה ימים, הם גם עדות לכך שאנו מאמינים שהכל בהשגחה ישירה מהבורא והוא מעל חוקי הטבע והגורם להם, היפך החושך שהיוונים ניסו לכפות עלינו.

יהי רצון שהקב”ה יזכה אותנו לניסים כפי שהיו בימים ההם בזמן הזה, ונזכה לראות את הכהן הגדול מדליק את המנורה בבית המקדש במהרה בימינו אמן.

חנוכה שמח!

(מקורות: על פי ליקוטי הלכות, שבת ו, ביאור המאמר “סבי דבי אתונא”, ספר חנוכה עם רבי נחמן מברסלב בהוצאת מכון נחלת צבי ועוד).

יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפיםהקליקו כאן ותיהנו!