דיכאון או שמחה? הגיע הזמן לשים את הקלפים על השולחן!

דיכאון או שמחה? הגיע הזמן לשים את הקלפים על השולחן!

הגיע הזמן לשים את הקלפים על השולחן ולשאול את עצמנו את השאלה הנוקבת והמאוד אמיתית: מה אנחנו רוצים באמת, דיכאון או שמחה?

הסיבה היחידה שבני אדם התרחקו מבורא עולם, אומר רבי נחמן, ואינם מעוניינים עוד ברוחניות, היא שאין להם יישוב הדעת. כאשר האדם מדוכא, הוא לא שולט במחשבות שלו די הצורך כדי להגיע לשלוות נפש, לכן צריך לנסות להיות בשמחה תמיד (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, י).

כאשר יש לאדם ישוב הדעת, המוח שלו יכול להתמקד ברוחניות. הוא מסוגל לסנן ולמיין את ערימות המידע שהוא נחשף אליהן, ולכן הוא נעשה רגיש למידע שיסייע לו בהשגת המטרה שלו.

ספירת כתר נקראת ‘המסדר והמיישב’ של האינטלקט. כאשר אדם מיישב את דעתו, משמע הדבר שהוא שואף לקשור את דעתו עם כתר, עם הרוחניות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

כשהשעון מצלצל בבוקר שמחה

שמחה זה כל מה שאנחנו מבקשים

שמחה, סוד ההצלחה

אחת ולתמיד: מי אמר שצריך להיות תמיד בשמחה?

בדבריו לעיל, רבי נחמן מלמד אותנו דבר מדהים. הוא טוען ששגרת היומיום שלנו נוטה באופן אוטומטי להרחיק אנשים מהרוחניות. צרכים חומריים, אפילו צרכי יסוד בלבד, נוטים להסיח את הדעת שלנו מהתרכזות ביעדים שלנו, בעיקר כאשר יעדים אלה רוחניים באופיים!

אם היינו יכולים לבחון את ההתקדמות הרוחנית היומית שלנו ולתהות על קנקנם של יעדינו, היינו מרגישים ביטחון יתר באשר לכדאיותם ומסוגלים לשאוף לדעת בצורה יעילה יותר.

כאשר האדם מדוכא, הוא לא שולט במחשבות שלו די הצורך כדי להגיע לשלוות נפש, לכן צריך לנסות להיות בשמחה תמיד!

הבעיה היא, באופן כללי, שיכולתם של אנשים להתרכז בנושאים הגדולים של החיים היא, במקרה הטוב, חלקית. אנשים הולכים שולל אחרי גודלם של הקשיים שהם נתקלים בהם. במקום להרגיש סיפוק ושלווה, הום נוטים לדיכאון – שהוא אחת הדרכים היעילות ביותר של היצר הרע למנוע מאיתנו להתרכז במטרות שלנו, וכך המעגל מזין את עצמו.

בנוסף, רבי נחמן קושר בין מצב הרוח שלנו לבין הגלות.

ביחס לגאולה, כתוב (ישעיה נה, יב): “כי בשמחה תצאו” (מן הגלות).

למה שמחה?

כי השמחה רומזת לחירות.

הדרך לסיפור מלא בחיים עוברת דרך השמחה בחלקנו

הדרך לסיפור מלא בחיים עוברת דרך השמחה בחלקנו!

שלוות נפש מביאה אותנו לשמחה שמשחררת את השכל שלנו. השמחה מחזירה לנו את היכולת לכוון את החיים שלנו אל היעד הנשגב ביותר שלנו, יעד הגאולה. הדיכאון, לעומת זאת, קשור בגלות ובשעבוד.

המשנה קובעת (אבות ד, א): “איזו עשיר? השמח בחלקו”!

הדרך לסיפור מלא בחיים עוברת דרך השמחה בחלקנו. במה שיש לנו. ו”חלק” זה איננו בהכרח הנכסים הגשמיים שיש ברשותנו ברגע מסוים. ה”חלק” הזה קשור יותר למה שבאמת חשוב לנו, לדברים המכריעים, החלק בהערכה שלנו את היותנו חיים.

ה”חלק” הזה הוא גילוי הזהות שלנו ושמחת הידיעה לשם מה באנו לעולם, הוא היכולת לחשוף ולפתח את הפוטנציאל הטמון בנו – מה שרבי נחמן מהכנה “הנקודות הטובות” שבתוכנו.

איזהו עשיר?

כל מי שיכול לראות את הטוב ולהעריך אותו! כל מי שמסוגל לקיים גישה חיובית לחיים. כמובן, קל יותר לומר מאשר לעשות, אבל אם שואפים לזה בהחלט שאפשר להשיג עונג וחיים מלאים בשמחה וסיפוק!

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמה. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.