אלוקים לא מספיק לך?

לפעמים אנשים מחפשים דווקא במקומות הלא נכונים ומאבדים את הגישה הכי מדהימה שרבי נחמן נתן לנו לחיים!

רבי נחמן תמיד לימד את שומעיו, שעיקר תשומת הלב שלהם בתפילה צריכה להיות על המשמעות הישירה והפשוטה של המילים. אפילו תלמידיו שלמדו קבלה (שזה כידוע דבר גבוה ועמוק מאוד) נרתעו מלסטות מהמשמעות הפשוטה של התפילות במהלך התפילה עצמה, כפי שרבי נחמן לימד.

וכשנשאל פעם על ידי אחד מתלמדיו המובחרים על מה הוא צריך לכוון בתפילה כשהוא אומר את שמו של בורא עולם, רבי נחמן תהה בקול: “‘אלוקים’ לא מספיק לך?”…

אולי גם זה יעניין אתכם:

ניסים? גם אתם יכולים לעשות!

תחיו את הרגע

לחיות כאן ועכשיו

זאת הייתה הגישה של רבי נחמן לתפילה, למצוות ולחיים בכלל – לפעול בצורה ישירה ופשוטה, להתפלל ולקיים מצוות אך ורק כאמצעי לקיים את רצון השם. והכי חשוב, בפשטות ומתיקות שתיתן לנו את השמחה להמשיך עם כל הכוח לצמוח ולגדול ברוחניות שלנו. וכמובן, להתקרב לבורא עולם.

אפילו תלמידיו שלמדו קבלה נרתעו מלסטות מהמשמעות הפשוטה של התפילות במהלך התפילה עצמה!

כמה פשוט ומתוק? כמו הסיפור הזה:

על רבי נחמן מסופר שבימי ילדותו היה נוהג לקחת מטבעות גדולים ולפרוט אותם למטבעות קטנים, אחר כך היה נכנס לבית הכנסת בהצנע דרך החלון, לוקח את הספר “שערי ציון” ואומר את ה”לשם ייחוד” של עשיית מצווה (תפילה הנאמרת לפני עשיית מצווה) ואז היה לוקח מטבע אחד ומשלשל אותו לקופת הצדקה.

אחר כך חזר ועשה את עצמו כמסיח את דעתו מנתינת הצדקה, שוב אומר את ה”לשם יחוד” ושוב משלשל מטבע לקופת הצדקה. וחזר על זה והסיח את דעתו שוב ושוב עד שנתן את כל המטבעות שהיו לו לצדקה. וכל זה למה? כדי שהוא יעשה מצוות רבות. כי עבודתו של רבי נחמן, כפי שמספרים עליו, הייתה בפשיטות גמורה בלי שום חכמות כלל! (משיבת נפש יג).

ישר ופשוט, זאת הגישה של רבי נחמן!

ישר ופשוט, זאת הגישה של רבי נחמן!

“…וְכֵן הָיָה עוֹשֶׂה, וְעוֹבֵד אֶת ה’ יִתְבָּרַךְ בְּכָל מִינֵי עֲבוֹדוֹת פְּשׁוּטוֹת לְגַמְרֵי בְּלִי שׁוּם חָכְמוֹת כְּלָל, אַף עַל פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת הָיָה חָכָם גָּדוֹל וּמֻפְלָג בְּחָכְמָה מְאֹד מְאֹד גַּם בִּימֵי קַטְנוּתוֹ וּבִימֵי נְעוּרָיו (כַּאֲשֶׁר הָיָה מְפֻרְסָם לְכָל מַכִּירָיו), אַף עַל פִּי כֵן לֹא הִשְׁתַּמֵּשׁ בְּשׁוּם חָכְמָה כְּלָל בַּעֲבוֹדַת ה’, רַק הָיָה נוֹהֵג לַעֲשׂוֹת כָּל הָעֲבוֹדוֹת הַפְּשׁוּטוֹת שֶׁבָּעוֹלָם. דְּהַייְנוּ לִימּוּד הַתּוֹרָה הַרְבֵּה, מִצְווֹת מַעֲשִׂיּוֹת, וְרִיבּוּי תְּפִלּוֹת וּבַקָּשׁוֹת וְרִיבּוּי הִתְבּוֹדְדוּת מְאֹד לְדַבֵּר וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ כַּנַּ”ל וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה…” (שם).

רבי נחמן ידע את הערך של כל מצווה-מעשה, והוא אימץ את הגישה הזו גם כשגדל והפך לרבי נחמן המפורסם: להשקיע במעשים הפשוטים ולעשות כמה שיותר מהם.

כמו כן, רבי נחמן עודד את תלמידיו לשיר את כל שירי השבת “כמו שעושים יהודים פשוטים”, ולא להרגיש שזה בזבוז זמן שאפשר היה לנצל בצורה אחרת – לימוד או כל דבר אחר ‘גבוה’ יותר. “שירת כל שירי השבת חוסכת מהילדים את הריחוק מחיים יהודיים. אנחנו שרים מתוך השמחה הפשוטה של להיות יהודים!”.

(מבוסס על הנאמר ב”אור האורות”).

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !