אדר – עולם של מים

איך אפשר לשחות במים בשמחה והנאה כמו הדגים? פשוט, להיות מודעים להשגחה הפרטית שמקיפה אותנו! קבלו את חודש אדר, המים ואותנו!

 “… כי מלאה הארץ דעה את ה’ כמים לים המכסים” (ישעיהו יא, ט).

אדר בפתח.

המזל המסמל את החודש הזה הוא דגים – בלשון רבים. אבל מה המשמעות העמוקה של המזל הזה?

רבי נתן מברסלב מסביר בבהירות המאפיינת והמתוקה שלו את הדברים כך: המים משולים לדעת, להבנה עמוקה, מכיוון שקודם שנברא העולם היו רק מים. זהו מצב קרוב מאוד לגילוי האבסולוטי שהיה קיים לפני שבורא הסתיר את עצמו כשברא את העולם, כביכול ‘צמצם’ אלוקותו לצדדים, יצר חלל פנוי וברא את העולם בתוכו. צל של דרגה נשגבה ומרוממת זו יכול להיות מונגש דרך המים אפילו היום.

זו הסיבה מדוע המים מטהרים. למרות שהחיות שינו את דרכן והטבע שלהן לפני המבול בימי נח, דבר שהיה ברור ונראה לעין בצורה בה הן התרבו (לא עם בני מינן), אולם לא כך נהגו הדגים מכיוון שהם כל הזמן נמצאים במים המטהרים, במקווה טהרה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

משנכנס אדר מרבים בשמחה

משיבת נפש – להיות בן אדם חדש

ליהנות מהנופים שלי

לילות הזהב של החורף

הבחירה בידיים שלנו

סבלנות והחיים הטובים

שינויים כן נולדים

המים משולים גם לעולם הבא. כש”מלאה הארץ דעה את ה’ כמים לים המכסים” – עיניהם של סוגים רבים של דגים נשארות לנצח פתוחות כסמל לאהבה וההשגחה הנצחית של בורא עולם עלינו ועל העולם כולו. רבי נחמן מברסלב מלמד שככל שאנחנו מסתכלים אל השמים, אל בורא העולם – אבינו שבשמים, כך ההשגחה הפרטית עוטפת אותנו יותר.

כשאנחנו מודעים להשגחה הפרטית המקיפה אותנו אנחנו כמו דגים בעולם של מים מטהרים…

אני יכולה למלא את החיים שלי בתוכן בעזרת כוח הדעת שלי. וכשאני מודעת להשגחה הפרטית שמקיפה אותי אני באמת כמו דג ששוחה לו בהנאה ובשמחה בעולם של מים.

כשאני מתמקדת בקרבת אלוקים ובידיעה שהוא מגיע לכל החלקים של מה שמרכיב אותי – המחשבה, הדיבור והמעשים של הימים שלי, אני מרגישה כל כך שמחה וכל כך מלאת חיים.

ואז זה מכה. אבא! איך אפשרתי לימים שלי לחלוף בלי לשים את הפוקוס שלי עליך, מקור הכוח שלי?

(מבוסס על ליקוטי הלכות, בשר שנתעלם מן החי יב, ה).

עוד מאמרים מעוררי השראה על מעגל החיים תמצאו כאן! ולא רק, בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה.