דף הבית ברסלב ל”ג בעומר והזדמנות שנייה

ל”ג בעומר והזדמנות שנייה

מאת: עוזר ברגמן
image_print

הזדמנות שנייה. שתי מילים שמקפלות בתוכן משאלה שכל אחד מאיתנו מייחל לה פעמים רבות בחייו. אז הנה היא כאן, ביום ל”ג בעומר ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי. אל תפספסו אותה!

מסופר על רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א, שפעם התארח בביתו של אדם מסוים. הוא קם ממקומו והתכוון ללכת מהחדר הגדול לחדר הקטן, אולם פנה למסדרון הלא הנכון והגיע למרתף. “בדקו את המזוזות בבית שלכם” אמר לבעל הבית.

אחד הנוכחים התפלא לנוכח הבקשה שלו ושאל אותו: “רק בגלל שאדם טעה הוא צריך סיבה לזה? אולי זה פשוט קרה בטעות?”

“בכל מה שקשור אלי” השיב הבעל שם טוב, “אין טעויות”.

מהסיפור הקצר והמעניין הזה המסר העצום שטמון עבורנו מהדהד בקול גדול: כל מה שקורה איתנו – הכל בהשגחה הפרטית השמימית עלינו. אין שום דבר מקרי, גם לא מקרה או בטעות. הכל מכוון על ידי בורא עולם ובהשגחה הפרטית והמדויקת שלו!

אין טעויות – לא בחיים שלי, לא בחיים שלכם, ולא בחיים של אף בריה בעולם הזה. מה קורה ומתי – הכל מתוזמן בדיוק נפלא עד לפרטים הכי קטנים על ידי בורא עולם שמשגיח עלינו בכל רגע נתון.

השבוע אנו מציינים את אחד הימים המיוחדים בלוח השנה שלנו – ל”ג בעומר. אבל רגע לפני שניגע ביום הזה, נחזור כמה ימים לאחור – לפסח שני, ונבין את החיבור של ימים האלה לגבינו, בפרט ששבוע זה מקביל לספירת הוד, כאשר ל”ג בעומר הוא הוד שבהוד. וכידוע, ספירת ההוד מיוחסת לאהרן כהן גדול, אחיו של משה רבינו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ל”ג בעומר – היום של רבי שמעון בר יוחאי

נפלאות ספירת העומר בתורת רבי נחמן

אייר – סופרים ומעריכים מחדש

פסח, כידוע, הוא חג מן התורה. כשבית המקדש היה קיים (ובתפילות שיבנה במהרה בימינו אמן) כל יהודי היה משתתף בהקרבת קורבן הפסח שלו. ואם הוא פספס? הוא קיבל הזדמנות שנייה. הוא יכול היה להקריב אותו במה שנקבע בהמשך כפסח שני ביום י”ד באייר. ולמרות שהתורה מציינת שמי שלא הקריב את קורבן הפסח בלי כוונה, חז”ל מלמדים אותנו שאפילו אם עשה זאת בכוונה או בזדון – יש לו הזדמנות שנייה בפסח שני.

הזדמנות שנייה. בורא עולם נותן לנו הזדמנות שנייה לא רק בגלל משהו שנעשה בשוגג, אלא אפילו אם דחינו את ההזדמנות שניתנה לנו בכוונה או בזדון להתקרב אליו – יש לנו ממנו הזדמנות נוספת. וזו אינדיקציה נפלאה לאהבה והרחמים האינסופיים של הבורא כלפינו. וזה גם אחד השיעורים המאלפים של רבי נחמן מברסלב במשפט אחד מפורסם: אין ייאוש בעולם כלל!

אין טעויות – לא בחיים שלי, לא בחיים שלכם, ולא בחיים של אף בריה בעולם הזה. מה קורה ומתי – הכל מתוזמן בדיוק נפלא עד לפרטים הכי קטנים על ידי בורא עולם שמשגיח עלינו בכל רגע נתון!

ואיך מצוות פסח שני התגלתה? זמן קצר לפני ציון שנה ליציאת מצרים, אלוקים אמר למשה רבינו לצוות את בני ישראל להקריב את קורבן הפסח. משה העביר את הציווי לעם ישראל, והעם נענה. פרט לאותם אנשים שלא יכלו מכורח נסיבות – מכיוון שהיו מבחינה הלכתית במצב של טומאה. ולמרות המצב הרוחני בו היו הם פנו למורה והמדריך הרוחני האהוב שלהם – משה רבינו, ושאלו: “למה נגרע”?… הרצון הכנה והאמיתי שלהם גילה מעלה נוספת ברחמיו וחסדיו של הבורא כלפינו. וזו תגלית שלא באה כביכול ממנו, אלא רק בגלל שאותם אנשים בחרו למצוא את הפתרון על ידי פנייה לצדיק ובקשת העצה וההכוונה שלו כדי להיות חלק מאותו תהליך מקרב – בין עם ישראל לקב”ה.

וזה נכון גם היום, לא רק אז. כי גם אנחנו רוצים קרבת אלוקים. ולמרות המגבלות והחסרונות המולדים, למרות חוסר הרגישות הרוחנית שלנו – כל אחד מאיתנו יכול לרצות קשר כזה עם בורא עולם, עד כדי כך שאנו יכולים לגלות מעלה נפלאה וחדשה במידת הרחמים והחסדים של הבורא בחיים הפרטיים שלנו. (והחסד הזה יכול להתפשט ולגעת גם באנשים אחרים, אבל זו כבר שיחה ליום אחר…). בכל אופן, אנחנו צריכים לפנות אל הצדיק ולבקש את העצה הנכונה כדי להתחבר באמת עם בורא עולם.

אין טעויות! כל ‘טעות’ מהווה הזדמנות נפלאה נוספת לצמוח ולגדול!

וזה מוביל אותנו ליום המיוחד שחל השבוע – ל”ג בעומר, יום ההילולה של הצדיק התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע”א – רשב”י, מחבר הזוהר הקדוש.

אליהו הנביא אמר, שעם ישראל יצאו מהגלות האחרונה בזכות ספר הזוהר. והשאלה נשאלת מאליה: איך ספר יכול להוציא אותנו מהגלות? לא סתם, כי כשהספר הזה מהווה מניפסט לעץ החיים ואנו לומדים בו ומבקשים מהצדיקים שמבינים אותו ללמד אותנו את המסרים והעצות שבו – הוא בהחלט יכול להוציא אותנו מהגלות! אור התשובה (החזרה לבורא עולם) מאיר וכך הדרך החוצה מהגלות הופכת לחסדים ורחמים.

ואיך זה קשור לאהרן הכהן הגדול? ובכן, אנחנו יודעים שמשה היה הצדיק הגדול. אבל איך בני ישראל במצרים ידעו את זה? מי אמר להם שהוא האדם הנכון, הגואל? אהרן, אחיו הגדול של משה רבינו. למרות שאהרן היה המנהיג היחיד והבלתי מעורר באותה תקופה במצרים עבור עם ישראל, כשמשה חזר למצרים אהרן זיהה וקיבל מיד את גדולתו ומנהיגותו של אחיו הצעיר ממנו, והוא זה שאמר לעם ישראל לנהוג כמותו. הענווה המיוחדת של אהרן העניקה לו את המעלה הגדולה אליה הגיע – ספירת ההוד.

לעולם אל תאבדו את התקווה! העצימו את הרצון להיות אנשים טובים יותר. חפשו בענווה את ההדרכה וההכוונה מהצדיקים האמיתיים. נכון, זו משימה קשה אבל ברת ביצוע, בפרט אם תשמשו בכוח האדיר שקיבלתם – התפילה. בימים אלה, של ספירת ההוד, ובעיקר ביום המיוחד של ל”ג בעומר – שהוא ההוד שבהוד, שערי הרחמים והחסדים בשמים נפתחים והתפילות שלנו מתקבלות ונענות יותר מתמיד.

אל תפספסו את ההזדמנות האדירה הזו!

(המאמר מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות גביית חוב מהיתומים ג, יח).

מאמרים נוספים ומרתקים בנושא ספירת העומר ול”ג בעומר תמצאו בקישור הזה!

מאמרים קשורים

הוספת תגובה