דף הבית פרשת השבוע תוכחת אמת – פרשת דברים

תוכחת אמת – פרשת דברים

מאת: חיים קרמר
image_print

פרשת השבוע היא פרשת דברים, והשבת נקראת גם שבת ’חזון’ לפי המילים שמתחילה בה ההפטרה “חזון ישעיהו בן אמוץ”.

תוכחת משה רבינו

הפרשה מתחילה בתוכחת משה רבינו על עם ישראל. הוא דיבר איתם בערבה, מול סוף, בין פארן, בין תופל, אחד עשר יום מחורב, דיבר על כל החטאים והמרידות שעשו ישראל לפני סיני, בהר סיני, ואחרי סיני. כך מתחיל ספר דברים – ספר משנה תורה – והתוכחה קשה, אך גם מדברת על גדולתו של משה רבינו, כפי שהגמרא אומרת, “נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ” (גיטין לו, ע”ב,) – נרד הוא בושם מתוק מאוד, נתן ריח טוב מאוד – למרות החטאים שעשו בני ישראל, משה רבינו הצליח להפוך זאת לתוכחה עדינה, ידידותית ומשובחת, כך שהעם עשה תשובה, והריח הרע של החברים הפך לריח טוב.

המורכבות של התוכחה

רבינו בליקוטי מוהר”ן תורה ח’ (חלק שני), מבאר שתוכחה היא רעיון מאוד מורכב, אנשים רואים מישהו עושה משהו לא נכון, מייד הם קופצים עליו, תראו את התקשורת, הם מוכיחים אותך עשית את זה לא נכון, עשית את זה, אתה לא טוב, אתה פה, אתה שם, תראו את בית הדין הבינלאומי בהאג, הם האשימו את נתניהו ברצח! ומה עם מנהיג סוריה, אסד? או חיזבאללה? ומה עם חמאס? מה עם סודאן? יש כמה אנשים מחמאס שהם גם האשימו, נכון, רק להראות שהם לא משוחדים – השם ישמור אותנו מהאובייקטיביות הזו – אבל תוכחה, כל העולם מתאגד! תוכחה – אתה רואה את חברך עושה משהו לא נכון היי, עשית את זה לא נכון, זה לא כדאי, אל תעשה את זה! משה רבינו נתן תוכחה בצורה שהאנשים הבינו שהם עשו משהו לא נכון, והתחרטו, ואמרו שהם מצטערים, וחזרו בתשובה. כך תוכחה צריכה להיות.

איך למנות שופטים

כך מתחילה פרשת דברים, ואז משה רבינו מדבר איתם על מינוי שופטים, והוא אומר להם שכאשר ממנים שופט, הוא חייב להיות שופט אמיתי ואמיץ, לא שופט בבית המשפט העליון שמסתכל על השכנים שלו, שמסתכל על שמו הטוב, שמסתכל על תרומתו ההיסטורית לחוק ולסדר. הוא מסתכל על האמת, כך צריך להיות שופט,

אולי יענין אתכם גם:

חפשו את האמת – פרשת דברים

תוכחה של מנהיג אמיתי – פרשת השבוע דברים

הרשות השופטת: מי שם אותך לשופט? – פרשת השבוע דברים

פה אחד: הערעור נדחה – פרשת השבוע דברים שבת חזון

דין תורה אינו משהו שבו אתה מקבל את הטיעון הכי טוב, את השופט הכי טוב, את הנציג הכי טוב להציג את הטיעון שלך, זה לא מה שחוק התורה עוסק בו. חוק התורה עוסק בחיפוש האמת, וזה מה שמשה רבינו עשה – הוא חיפש את האמת. כן, היהודים חטאו! כן – ריבונו של עולם, מה נגיד לך, לא חטאנו? כמובן שחטאנו! אבל האמת היא שאנחנו לא כל כך גרועים. תראו מה עושה חיזבאללה, תראו מה עושה חמאס – ומה אנחנו עושים? אנחנו מגנים על עמנו. זה כל העניין. ואין אומה בעולם שתאפשר לאנשים כמו חמאס לחיות לידם. אבל כל הזעם מופנה כלפי ישראל, זו לא כנות. זה כל כך שקרי עד שקשה להבין כמה זה נורא.

השאלה שאנחנו שואלים היא, אתם רוצים שהשופטים יהיו כנים? אתם רוצים שהם יעניקו צדק אמיתי? מהי האמת? איך נוכל להכיר את האמת? רבי נתן מבאר את זה. והוא אומר, אדם הראשון, כשהוא היה לבד, לא חטא. אבל ה’ ברא את אשתו, חוה. וכשהיו שניים, יש שתי דעות, יש שתי גישות, יש שתי רעיונות – לא כל דבר חופף. אז כשיש שניים, הם נהפכו לרבים כפי שרש”י מבאר על הפסוק בקהלת, פרק ז’. “הֵמָּה בִּקְּשׁוּ חֶשְׁבּוֹנוֹת רַבִּים” – הם חיפשו חשבונות רבים. למה הם חיפשו? הרי יש רק אמת אחת. כשיש לך שניים, יש אפשרות לשקר. וכשיש יותר משניים, השקר גדל.

בית משפט – להבדיל דין תורה הוא דין אמת

איך נוכל לדעת מהי האמת?

שואל רבי נתן  איך נוכל אי פעם לגלות את האמת? תחשבו על זה. יש היום שמונה מיליארד אנשים בעולם. זאת אומרת שיש הרבה מאוד דעות ורעיונות ועל הכל, על הכל, 99.99% מהדעות הם שקריות, נכון? יש רק אמת אחת. אמת יכולה להיות רק אחת, נכון? אז איך נוכל אי פעם לגלות את האמת עם כל השקר הזה שסובב אותנו – איך?

עונה רבי נתן, העובדה היא, שאם הכל מסביבכם הוא שקר, תתעוררו ותתעשתו יום אחד, תאמרו, זה לא יכול להיות אמת. זה לא יכול להיות כנות. ולכן, אני אחפש מהי האמת. ואם תחפשו את זה, תוכלו גם לראות את זה. כל השקר יתפרק, ותראו את האמת של מה שבאמת נכון ומה שבאמת לא נכון. וזה באמת מה שאנחנו מקווים בימים אלו.

כך נוכל לבוא לגאולה

תוכחה נוספת אנחנו רואים מהפטרת הפרשה, שבת חזון תמיד יוצאת לפני תשעה באב. וישעיהו הנביא, (שעליו הפטרה מדברת) מדבר גם על תוכחה. הוא מדבר על היהודים, הבעיות שהם גרמו בחטאיהם, מה זה גרם וכו’. אבל בסוף, הקב”ה אומר בנבואה, אני אסלק את כל הפסולת, אני אסלק את כל החלודה. “אָשִׁיבָה שׁוֹפְטֶיךָ כְּבָרִאשׁוֹנָה” – אני אחזיר את השופטים שלך כמו בהתחלה שהם היו משה רבינו, שמואל הנביא, דוד המלך. שאז היה דין אמת – אני אחזיר אותה. איך נוכל להחזיר אותה? איך נוכל לחזור לאמת? הפסוק אומר, “צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה” (ישעיהו א, כז,) – ציון תיגאל בצדק.

לא כמו השופטים בבית המשפט העליון בישראל, ולמען האמת, גם לא בבית המשפט העליון של ארצות הברית. השופטים האלה לא כנים. כל כוונתם היא לעקור את התורה. להשמיד את התורה. להשמיד את יהדות התורה. כי הם עוקבים אחר חוקי הגויים. זה מה שהחוק הוא – זה מה שהם מקיימים. אז הם הולכים נגד התורה. הם יתפרקו, ומה שהם פסקו לא יתקיים, לא יעמוד. זה ייהרס. “וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה” ואלה שרוצים לחזור לציון, יחזרו בצדקה. על ידי כך שאנחנו נותנים צדקה, במיוחד בימים אלו לפני תשעה באב, אנחנו אלה שבונים את ציון. אנחנו אלה שבונים את הארץ. אנחנו אלה שבונים את היהדות. ואנחנו אלה שנראה שמשיח יבוא בזמן הקרוב. אנחנו מקווים מאוד, אפילו לפני תשעה באב הזה, אמן ואמן.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה