קורונה? ככה זה בכל הדורות

לא רק בדור שלנו, אומר רבי נתן לבנו כשהשיב לו על מגיפת הכולירע שפרצה באותם הימים, “ככה זה בכל הדורות!”… מה מונח מאחורי המילים המייאשות לכאורה, ומה זה בא ללמד אותנו?

קורונה ב-2020?

הסגר?

איך זה יתכן?

ההלם, חוסר האימון והספקנות שאפיינו את תחילת המערכה פינו את מקומם למציאות הכואבת, הקורונה של 2020 היא עובדה כואבת, מגיפה שתירשם בספרי ההיסטוריה רוויית המחלות והמגיפות.

אבל בכל זאת, איך זה יתכן, עם כל הקידמה והידע העצום בתחום הרפואה, הטכנולוגיה המתקדמת והעולם המודרני וההיגייני, ועדיין, הווירוס הקטן הזה מצליח להתגבר ולשתק את כל העולם?

למעשה, יש כאן אמרה ברורה לאנושות, ישנם מצבים שבו בלית ברירה, כל ה”מומחים” רואים ובעל כרחם נאלצים להודות ולהכיר באפסיות האדם.

אז מה המשמעות של הקורונה שכבר הגיע לכאן? ולא, אין הכוונה לכללי ההרחקה, לזה יש מספיק אחראים שידאגו שתדעו מה הכללים הנדרשים בימים אלו. הכוונה שלנו היא – מה המשמעות שבתקופה מודרנית כזאת, בשיא הקידמה והידע הרפואי העצום פורצת מחלה, איך מתמודדים עם ההפתעה והסתירה הבלתי נתפסת בראש שלנו, ומה אנו אמורים להפנים מהמסר הזה?

על מנת להבין את הדברים עלינו להתחקות אחרי מאורעות קודמות, לאורם נוכל להבין את המסר של התקופה: בחיי רבי נתן מברסלב, תלמידו של רבי נחמן פרצה מגיפת הכולירע שכונתה בפי היהודים החולי-רע, תוך תקופה קצרה ביותר נפטרו יהודים יקרים רבים והפחד והבהלה קנו שביתה בלב רבים. בתוך הדאגה וחוסר האונים, האירו כמגדלור דברי החיזוק שרבי נתן הרעיף על משפחתו ושומעי לקחו במכתביו מאותה תקופה. תודה לבורא עולם שיש לנו את האפשרות להציץ במכתביו, הדברים שנכתבו לפני קרוב ל-200 שנה, רלוונטיים כאילו נכתבו בימים אלו שבהם הקורונה משתוללת ומטילה אימה בלבבות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

קורונה vs כתר

קורונה – אל תיתנו לפחד להשתלט עליכם!

אהבה – חובה במחסנית!

העוצמה שבאמפתיה

תמצאו את הרווח

מעט זה גם טוב

תמצאו את הטוב

נקודות טובות ואזמרה

12 טיפים לרגעים קשים

גלגל ההצלה של רבי נחמן

כמו היום, גם אז, התאפיינה ההתפשטות בחוסר וודאות, שמועות שונות רחשו בעניין כשחלק מטילים ספק ולועגים לאפשרות שמדובר באמת במגיפה, כפי שרבי נתן כותב במכתבו:

“כי פה יש חילוקי דעות הרבה בעניין הנשמע בקהילתכם, קצת שוחקים מזה, וקצת אומרים להיפך, על כן איני יודע מה לעשות… כי אני איני יכול לגלות דעתי בזה, מחמת שאיני יודע מה נעשה בקהילתכם באלו הימים… השם יצילכם מכל רע… ויבטל כל הגזרות קשות וישמיענו בשורות טובות” (מכתב לג, שנת תקצ”א, 1832).

מה המשמעות שבתקופה מודרנית כזאת, בשיא הקדמה והידע הרפואי העצום פורצת מחלה, איך מתמודדים עם ההפתעה והסתירה הבלתי נתפסת בראש שלנו, ומה אנו אמורים להפנים מהמסר הזה?

פחות משבוע אחר כך, כבר היה ברור לכולם שמדובר במגיפה, ובמכתבו (מכתב לד) רבי נתן כותב: “ידעתי כי בוודאי יהיה נשמע אצלכם, כי גם פה הגיעה החולאת לכמה אנשים, רחמנא לצלן (השם יצילנו)”, ומכאן ואילך רבי נתן מתייחס באופן ישיר למחלה ולמצב החדש כעובדה גמורה.

במכתב שנכתב לאחר שבוע (מכתב לח) רבי נתן כותב לבנו: “ראה בני, וחכם, מה שעובר על האדם בימי חיי הבלו, והכל לטובה. בני, ראה גם ראה, הבל העולם הבל הבלים, הבל הבלים. ואם קהלת אמר שבעה הבלים, ראוי לנו לומר אלפי אלפים ורבי רבבות הבלים. ראה, בני, מה שעובר על האדם בימי חייו, וככה וככה עברו על ימי אבותינו, כמובא בספרים, כמה מיני דבר וחרב, רחמנא לצלן, עברו בכל הדורות, לפעמים במדינה זאת ולפעמים במדינה זאת, והכל בשביל הניסיון והבחירה”.

הנה הסתכלות מפתיעה, לכאורה רבי נתן רוצה להרגיע ולחזק את הבן שלו, אך נראה שבמקום לעודד אותו הוא משחיר את התמונה ומציג מצב עגום – “ככה זה בכל הדורות”! מה מונח מאחורי המילים המייאשות לכאורה, מה התועלת בכך?

נראה שרבי נתן רוצה להבהיר לבנו את התובנה החשובה – ‘יש תכלית לבריאה, אל תתפלא אם מתרחש לפתע משהו שמפתיע אותך ולא מסתדר לך עם התוכניות הרגילות’. כלומר, כאשר מתרחש שינוי קיצוני בחיי השגרה, בפרט כאשר מדובר בצרה שמעיקה עלינו, ישנה נטייה להתנער מעשייה, בגלל חוסר ההבנה ואי השלמה עם המצב הנתון. בדומה למה שקרה בימים הראשונים, כאשר ההלם והתדהמה דחקו את ההבנה שיש כאן מגיפה והיא באה בשליחות הבורא ושיש לנו תפקיד להתמודד עם זה. לכן רבי נתן מדגיש לבנו ובעצם לכולנו: לא אנחנו מנהלים את העולם, יש בורא ויש תכלית לבריאה, המצב הזה הוא מציאות כואבת וגם בעבר היו התרחשויות מצערות וכואבות, אל תתפלא אם זה מה שקורה עכשיו, כי הכל מאת הבורא והכל לטובה.

הכל לטובה – לא תמיד אנחנו מבינים איך, אבל אפשר להתנחם בידיעה שהכל חלק מתהליך מתוכנן בבריאה עליו משגיח בורא עולם…

אמנם לא תמיד אנו מבינים את הטובה, וודאי גם שאנו מצווים להתפלל לבורא שנזכה לטוב שאין בו כאב וצער, אבל ההדגשה העיקרית שרבי נתן מנסה להבהיר לבנו היא: ‘אל תופתע מהתופעה הזו, זה חלק מתהליך מתוכנן בבריאה, זה חלק ממה שנגזר עלינו להתמודד בימים אלה, עם הפחד והצער וחוסר הוודאות’. ולכן רבי נתן מציין במכתבו: “וככה וככה עברו על ימי אבותינו וכו’ עברו בכל הדורות”, שנוכל להפנים שיש הנהגה כזאת ולא נהיה בהלם “איך יתכן בימינו שהקורונה הגיעה לכאן?”, אז הנה רבי נתן מרגיע אותנו ומחזיר אותנו אל המציאות: כן, יש דבר כזה, ואנו אמורים לדעת שיש לזה סיבה, כדבריו: “ולעתים במדינה זאת ולעתים במדינה זאת”, ויש לכך סיבה, “והכל למען הבחירה”, רק הקב”ה יודע ושוקל הכל בפלס וכל דבר נגזר מאופן מדוקדק.

אז מה באמת התכלית מכל זה?

רבי נתן עצמו ממשיך וכותב: “למען השם, למען השם, שנתחזק ונעתיר לה’ שיהיה הכל לטובה, בבחינת יראת ה’ לחיים ולא למות, היינו שעל ידי כל מה שעובר, נזכה להתקרב יותר להשם יתברך ולזכור בהתכלית האמת שהכל הבל הבלים, הבל נדף”.

אז הפנמנו? כן, ב-2020 יש קורונה שכל העולם המתקדם עם הידע הרפואי העצום, הטכנולוגיה המתקדמת, הכל מתגמד מול הווירוס הקטן הזה. בעצם נקווה שאכן הפנמנו, יש בורא לעולם, וכשהוא קובע למען הניסיון והבחירה מה יקרה, אז זה קורה. פשוט!

אז הנה ההזדמנות לחדש את הזיכרון שידענו מכבר, “הכל הבל הבלים, הבל נדף”, באנו לכאן לעולם למטרה מסוימת, כל המתרחש נועד להזכיר לנו את המטרה האמיתית שלנו, והלוואי שעם דברי החיזוק של רבי נתן נעבור בע”ה את הימים הקשים האלו בחיזוק האמונה ובבריאות איתנה.

למאמרים נוספים בעניין ודברי חיזוק נוספים מרבי נתן לחץ כאן.