דף הבית חגים ומועדים משתגעים מהניקיונות לפסח? תקראו את זה!

משתגעים מהניקיונות לפסח? תקראו את זה!

מאת: נועה שלום
image_print

משתגעים מהניקיונות לפסח? תעצרו הכל וקודם כל תקראו את זה! העצה הזאת תעזור לכם לעבור את תקופת הניקיונות והחג בשלום!

רבי נחמן היה נגד חומרות יתירות בכל דבר שאדם עסק בו – הן ברוחניות והן בגשמיות!

ואחרי שזה נאמר, אפשר להמשיך.

הניקיונות של פסח בשיאם, ליל הסדר באופק הלא רחוק וכמו בכל שנה בתקופה הזו כולם עסוקים במרץ עם הניקיונות וההכנות לקראת אחד החגים הגדולים והמשמעותיים של עם ישראל – חג הפסח, חג החירות!

חג החירות, כן?

ויחד עם כל הדבר הנפלא הזה, שבאמת כולנו אוהבים לעשות בתקופה הזו שמסמלת התחדשות, התחלה חדשה, תקופה חדשה, שפע של אור – יום ארוך יותר, רואים את השמש יותר, אפשר לשמוע את הציפורים שמצייצות מחוץ לחלון ועוד הרבה דברים שעושים לנו טוב, הרבה טוב בתקופה הזאת, אנחנו גם מנקים.

עוד כותרות בנושא:

כולנו סינדרלה

רוצים להיות יותר פרודוקטיביים? תעשו את זה!

פסח – כבר התחלתם לנקות?

“כְּבָר מְבֹאָר בְּ”לִיקּוּטֵי תִּנְיָנָא” (סִימָן מ”ד) שֶׁרַבֵּנוּ ז”ל, הִזְהִיר מְאֹד לִבְלִי לְהַחְמִיר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת בְּשׁוּם דָּבָר, כִּי ‘אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּא בִּטְרוּנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו’ (עֲבוֹדָה זָרָה ג.) וְלֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת (בְּרָכוֹת כה:) וְכוּ… אַל יִכְנֹס בְּחֻמְרוֹת שֶׁל שִׁגָּעוֹן וּשְׁטוּת וּמָרָה שְׁחוֹרוֹת” (שיחות הר”ן רלה).

“חומרות של שיגעון ושטות ומרה שחורה” – אלו המילים של רבי נחמן!

הקב”ה לא בטרוניה עם אף אחד מאיתנו והתורה לא ניתנה למלאכים אלא לנו – בני האדם, אז תעצרו, תנשמו עמוק ותקשיבו למה שרבי נחמן אומר כי זה יעשה לנו רק טוב.

“וְגַם בְּעִנְיַין הַחֻמְרוֹת יְתֵרוֹת בְּפֶסַח לֹא הָיָה מַסְכִּים כְּלָל עַל הַמַּרְבִּים לְדַקְדֵּק יוֹתֵר מִדַּאי וְנִכְנָסִים בְּמָרָה שְׁחוֹרוֹת גְּדוֹלוֹת. וְהֶאֶרִיךְ בְּשִׂיחָה זוֹ אָז, כִּי אִישׁ אֶחָד מֵאֲנָשֵׁינוּ שָׁאַל לוֹ ז”ל שְׁאֵלָה אַחַת בְּעִנְיַין אֵיזֶה חֻמְרָה בְּפֶסַח ‘אֵיךְ לְהִתְנַהֵג?’, וְאָז הִתְלוֹצֵץ מִמֶּנּוּ מְאֹד. וְהִרְבָּה לְדַבֵּר מֵעִנְיַין זֶה – שֶׁאֵין צְרִיכִין לְחַפֵּשׂ אַחַר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת וְשִׁגָּעוֹן וּבִלְבּוּלִים…”

“חומרות יתירות ושיגעון ובלבולים…” – אלו המילים של רבי נחמן!

תיהנו מכל מה שבא עם התקופה המדהימה הזו של התחדשות, שמחה, פריחה ואביביות, וגם מהניקיונות…

“וְאָמַר שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ גַּם כֵּן כְּבָר הָיָה שָׁקוּעַ בְּעִנְיָין זֶה מְאֹד שֶׁהָיוּ עוֹלִים עַל דַּעְתּוֹ חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת מְאֹד מְאֹד. וּפַעַם אֶחָד הָיָה חוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת בְּעִנְיַין הַמַּיִם עַל פֶּסַח שֶׁחָשַׁשׁ שֶׁמָּא יֵשׁ אֵיזֶה מַשֶּׁהוּ בַּמַּיִם שֶׁשּׁוֹאֲבִין. וְאִם יָכִין לוֹ מַיִם עַל כָּל יְמֵי הַפֶּסַח כְּמוֹ שֶׁנּוֹהֲגִין קְצָת, גַּם זֶה לֹא הוּטַב בְּעֵינָיו, כִּי קָשֶׁה לִשְׁמֹר הֵיטֵב הַמַּיִם מֵעֶרֶב פֶּסַח עַל כָּל יְמֵי הַפֶּסַח. וְלֹא הוּטַב בְּעֵינָיו שׁוּם מַיִם, רַק מֵי מַעְיָן הַנּוֹבְעִים וְיוֹצְאִים וְהוֹלְכִים וּבָאִים מַיִם חֲדָשִׁים בְּכָל עֵת. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁהוּא ז”ל הָיָה יוֹשֵׁב לֹא הָיָה שׁוּם מַעְיָן כָּזֶה, וְהָיָה בְּדַעְתּוֹ לִנְסֹעַ עַל פֶּסַח לְמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ שָׁם מֵי מַעְיָן כָּזֶה, כָּל כָּךְ נִכְנַס בְּחֻמְרוֹת וּמָרָה שְׁחוֹרוֹת וְדִקְדּוּקִים יְתֵרִים. אֲבָל עַכְשָׁיו הוּא מִתְלוֹצֵץ מִזֶּה, כִּי אֵין צְרִיכִין לְחַפֵּשׂ אַחַר חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת, אֲפִילּוּ בְּפֶסַח!…”

רבי נחמן מתלוצץ על זה, על השיגעון והבלבולים האלה של החומרות היתירות. כן, אפילו בפסח! זמן שבו כל גרגיר אבק הופך להיות פושע נמלט מיד אחרי פורים. עד אז, הוא יכול היה לשכב על איזה רהיט שרצה בלי להפריע לנו. אבל ברגע שנשמעה יריית הפתיחה, המרדף אחרי כל גרגיר כזה הפך להיות אינטנסיבי ואפילו אכזרי ביותר – עם חומרי ניקוי שהופכים את הניקיון הזה למלחמה גרעינית מול כל גרגיר אבק ושותפיו שהופכים לחוליית גרגירי אבק עוינת.

אם מנקים לא מתענים!

אם מנקים לא מתענים!

“וְהֶאֱרִיךְ בְּשִׂיחָה זוֹ הַרְבֵּה אָז, כִּי עִיקַּר הָעֲבוֹדָה בֶּאֱמֶת הוּא: תְּמִימוּת וּפְשִׁיטוּת, לְהַרְבּוֹת בְּתוֹרָה וּתְפִילָּה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, בְּלִי לְחַפֵּשׂ לְחַדֵּשׁ דַּוְקָא חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת. רַק לֵילֵךְ בְּדֶרֶךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקַּדְמוֹנִים. וְלֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת. וְאָמַר אָז: שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה עָזְבוּ הָעוֹלָם חָכְמוֹת הַדִּקְדּוּק וְאֵינָם עוֹסְקִים בּוֹ כְּלָל. כִּי דִּקְדּוּק אֵין צְרִיכִין כְּלָל, כִּי אֵין צְרִיכִין לְדַקְדֵּק עַל עַצְמוֹ יוֹתֵר מִדַּאי לְבַקֵּשׁ חֻמְרוֹת יְתֵרוֹת. וְהֶאֱרִיךְ בָּזֶה עוֹד. וְאָמַר אָז שֶׁאֵין שׁוּם דָּבָר שֶׁיִּהְיֶה חִיּוּב בְּדַוְקָא וְאִם לָאו וְכוּ’. רַק אִם יוּכַל – יוּכַל וְאִם לָאו – אֹנֶס רַחֲמָנָא פַּטְרֵהּ (וּכְבָר מְבֹאָר זֹאת בְּמָקוֹם אַחֵר)”.

מסופר שפעם רבי נחמן ותלמידו רבי נתן הוזמנו לסוכה של יהודי פשוט שהיה אחד מתלמידיו. וכשרבי נתן שאל את רבינו אם הסוכה כשרה מספיק, רבי נחמן השיב לו: “יהודי עובד כל כך קשה לבנות את הסוכה שלו, ואתה שואל אם היא כשרה מספיק רק בגלל חומרות יתירות?!?” (אבניה ברזל).

מאז, רבי נתן תמיד היה אומר, “לפעמים, בגלל שאדם מתאמץ יתר על המידה לקיים מצווה בצורה הטובה ביותר, בסופו של דבר הוא לא מקיים אותה בכלל”.

כן, בגלל החומרות היתירות שמוציאות אותו מדעתו, גורמות לו לכעוס ולאבד את הדבר הטוב שבורא עולם נתן לנו במצווה הזו (שיח שרפי קודש א-תקעא)..

וגם, תחשבו על הילדים שרואים אותנו משתגעים ומאבדים את זה בתקופה הזאת, מה זה עושה להם, וגם לנו. ואל תשכחו שאף אדם, כולל החלונות, הם לא חמץ.

ניקון שפוי ושמח!

רוצים ליהנות מעוד מאמרים בנושא פסח? היכנסו לקישור הזה ותיהנו!

מאמרים קשורים

הוספת תגובה