מציאות אחרת: לזרוח במציאות חדשה

לפעמים צריך כמה מילים, ולפעמים צריך רק לאכול עם מזלג מעץ כדי לשנות את דרך החשיבה ולזרוח במציאות החדשה! שני סיפורים שיעשו לכם את זה!

שמונה שנים עברו מאז פטירתו של רבי נחמן, ורבי נתן תלמידו המובהק הפסיד את כל כספו.

הוא גדל בבית עם רווחה כלכלית גדולה ואפילו התחתן עם משפחה בולטת ואמידה. אבל המעבר מחיי שפע לחיי עוני באוקראינה של אותם ימים הייתה קשה מנשוא. בכל פעם שהמשפחה שלו הייתה זקוקה לכסף הוא מכר חפץ יקר נוסף מביתו. בסופו של דבר, הוא נאלץ למכור את סט כלי הכסף שלו – מצרך יקר ערך באותן שנים – ולהחליפו בסט עץ פשוט.

אולי גם זה יעניין אתכם:

להשיג כל מה שאתם רוצים? כך תעשו את זה!

ממה אתה מפחד?

אפילו עכשיו

רבי נתן סיפר כמה קשה היה לו להסתגל למציאות החדשה שלו – אכילה בסכו”ם מעץ גס כמו האיכרים המגושמים. “בהתחלה ממש לא טעמתי את האוכל שלי בגלל המרקם החדש והמוזר של הכלים. לקח לי כמה שבועות עד שהסתגלתי ויכולתי להתענג שוב על האוכל כמו תמיד”.

למרות האתגרים שרבי נתן חווה, הוא היה חרוץ באותה מידה בעבודת השם שלו כפי שהיה תמיד, גם עם כלים מעץ…

המעבר מחיי שפע לחיי עוני באוקראינה של אותם ימים הייתה קשה מנשוא. בכל פעם שהמשפחה שלו הייתה זקוקה לכסף הוא מכר חפץ יקר נוסף מביתו…

* * *

רבי מרדכי קלנסקי מקרמנצ’וג היה תופעה די חריגה בקרב חוג חסידי ברסלב – הוא היה אדם עשיר מאוד, בניגוד לחסידי ברסלב שהיו ידועים כעניים. רבי מוטיה, כפי שכולם קראו לו, תרם בנדיבות לעניים הרבים של ברסלב באומן ובסביבותיה, הוא היה מספק לאלה שחיפשו אחר חיי הרוח עצים ושק קמח, מספיק לצרכיהם המינימליים במשך כל החורף.

גם סכו"ם מעץ הוא סיבה מספיק טובה למציאות מלאה בשמש זורחת!

גם סכו”ם מעץ הוא סיבה מספיק טובה למציאות מלאה בשמש זורחת!

פעם כשרבי מוטיה היה באומן רבי לוי יצחק בנדר שם לב לכך שהוא היה נסער, בניגוד לרוב הפעמים שהקרין רוגע ושלווה על הסובבים אותו.

“מה הבעיה?” שאלה רבי לוי יצחק את מוטיה.

“בכל פעם שביקרתי באומן בעבר” השיב רבי מוטיה בצער, “נתתי עצים וקמח לכמה שיותר אנשים עניים. למרבה הצער, לאחרונה איבדתי את כל הנכסים שלי ועכשיו אני לא יכול להרשות לעצמי לתת יותר מסכום זעום כדי לעזור למשפחות היקרות שעזרתי להן בעבר”.

“אל תדאג” ניחם אותו רבי לוי יצחק, “הקב”ה נתן לך את מבחן השפע הקשה והמפורסם והצלחת בו מאוד, עברת אותו. עכשיו הוא בוחן אותך בעוני. הוא רוצה לראות אם תחזק את עצמך ותהיה שמח למרות שהנסיבות השתנו, או אם תיפול חלילה לעצבות ודיכאון. הנה ההזדמנות שלך לזרוח במציאות החדש שלך!”

רבי מוטיה נזכר אחרי כמה שנים, כשסיפר לשומעיו את דברי העידוד של רבי לוי יצחק בנדר, כמה המילים שלו עודדו אותו ואיך הן גרמו לו להרגיש.

צריך רק כמה מילים, או אפילו מילה אחת טובה, כדי לשנות את האדם מן הקצה לקצה, כדי לשנות את דרך החשיבה שלו על המציאות בה הוא נמצא ולזרוח בה. כי ברגע שזה קורה, הדברים כבר נראים אחרת.

(מבוסס על שיח שרפי קודש א-רסח, ד-תקצד).

מאמרים מרתקים נוספים על רבי נתן תמצאו בלינק הזה!