ממה אתה מפחד?

מפחדים? הנה גלגל ההצלה של רבי נחמן: מצאו לכם זמן ומקום להירגע והסתכלו לפחד בתוך הלבן של העיניים, ותראו איזה חזקים אתם יוצאים מזה!

“המגיפה של העולם היא הפחד” (להקת המושב).

כולם נושאים על הכתפיים שלהם פחד.

מנעד הפחדים נע מהפחד מנשק גרעיני, פחד מהמוות, פחד מכישלון ועד לפחדים הקטנים בחיים, כמו לאחר לפגישה.

למה אנחנו כל כך מפחדים?

האמת היא, שאם נעצור את האדם המפחד לרגע ונשאל אותו: “תגיד, ממה אתה מפחד כל כך?”, לרוב הוא יאמר לנו שלפחדים שלו אין כל בסיס…

רבי נחמן מברסלב מסביר לנו (שיחות הר”ן פג) מה קורה לנו בתוך הלב.

רבי נחמן אומר שאנחנו מפחדים בעיקר מדבר אחד. ואנחנו כמעט בטוחים ש”הפחד העיקרי” הזה עומד “לתפוס אותנו”, לכן כל שאר הפחדים הם בסך הכל התפשטות והרחבה של הפחד העיקרי, ואנחנו נלחצים ומפחדים מהדברים הקטנים רק בגלל ההנחה שעכשיו הגיע הזמן הזה, ש’הדבר הזה’ יהרוס אותנו אחת ולתמיד!

אם מבהילים מישהו מאחור, עם ה’בווו’ המפורסם, הוא נכנס לסוג של פאניקה הרבה לפני שהמוח שלו מעבד את השאלה – אם יש בכלל סיבה לפחד. למה? כי הוא כבר מפחד מה’פחד העיקרי’, וכשמבהילים אותו הוא מניח שהפחד הזה שלו ‘תפס אותו’.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בלי יום רע אחד בחיים שלי

להתמודד עם החושך

איך היה הבוקר שלכם?

לשדרג את השלילי לחיובי

אז מה עושים?

רבי נחמן אומר שאנחנו צריכים זמן. כן, זמן איכות עם עצמנו לברר ולהבהיר ממה אנחנו מפחדים.

וזה לא קשה.

האמת היא, שאם נעצור את האדם המפחד לרגע ונשאל אותו: “תגיד, ממה אתה מפחד כל כך?”, לרוב הוא יאמר לך שלפחדים שלו אין כל בסיס…

אנחנו פשוט צריכים להירגע ולאפשר לעצמנו לדמיין מה יקרה אם הפחדים שלנו יתממשו. מה זה יגרום לנו להרגיש? למה זה יהיה כל כך נורא? אולי זה בכלל קשור למישהו אחר? ואם כך, אז מה רע כל כך בזה? וכן הלאה. בכל אופן, העיקרון הוא לא לפחד להסתכל לפחד בלבן של העיניים!

אין צורך להתחבא תסתכלו לפחד בעיניים ותבררו למה זה קורה

אין צורך לפחד, תסתכלו לפחד בעיניים ותבררו למה זה קורה…

אנחנו צריכים להמשיך לחפור עמוק ככל האפשר ולשאול את עצמנו, ‘מה כבר יהיה רע או קשה אם הפחד הזה יתגשם?’, לראות בדמיון איך הוא מתגשם ולגלות שהוא לא מפחיד בכלל.

לתרגיל המדהים הזה שרבי נחמן נתן לנו אפשר לקרוא “תרגיל סיוע עצמי” בעזרתו אנחנו מפשטים ומבררים את הסיבה שגורמת לנו לחרדות ולדאגות, ובעיקר, להתמודד איתן.

והרווח העצום מהתרגיל הזה הוא – שנבין שהפחד העיקרי שלנו, אחרי הכל, לא כזה מפחיד.

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.