בלי להסתבך: ככה תעשו את זה הכי פשוט

חכמים אומרים, למה לסבך את החיים אם לכתחילה הם פשוטים… למה אנחנו אוהבים לסבך את החיים אם גדולים וטובים מאיתנו אומרים לנו לעצור ולחשב מסלול מחדש?

החכמה הגדולה ביותר היא לא להיות חכם בכלל – מלמד אותנו רבי נחמן מברסלב בשמונה מילים את אחד העיקרים היסודיים של משנתו.

אנחנו חיים בעולם של קיצוניות. חוסר מוסריות קיצוני ואלימות קיצונית. ציניות קיצונית ובורות קיצונית. פחד קיצוני וחוסר תקווה קיצוני. ולפעמים נראה שהתרופה היחידה לשליליות עוצמתית כזו היא סגפנות ומשמעת קיצונית וחומרות מיותרות שרק מסבכות את החיים עוד יותר.

עצרו! זה לא נכון!

רבי נחמן מברסלב מגלה לנו במשנתו המדהימה, שעל מנת להילחם בשליליות הקיצונית בעולם עלינו להתחיל דווקא ממקום של שמחה. כך פותחת הפשטות את דלת השמחה בפנינו. ותשאירו בחוץ את כל החומרות שמקיזות את השמחה מתוכנו לכל עבר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

זאת הדרך לזכות ברחמים ובחסדים של בורא עולם?

שמחה, זה כל מה שאנחנו מבקשים

תודה לך השם

מלבד פשטות וטהרה, אומר רבי נחמן, צריך להבין שאין צורך לחפש שיטות נוקשות וחומרות יתירות ולקבל אותן על עצמך. לחשוב שכך צריך לעשות זה התעתוע הכי גדול של היצר הרע. זה אחד האמצעים שלו להרתיע אותך מלעבוד את הבורא, מסכם רבי נחמן במשפט אחד את דרכו הערמומית של היצר הרע.

אבל מה הן חומרות יתירות?

רבי נחמן מעודד אותנו ללכת בעקבות ההלכה. למרות שהוא מכוון אותנו לבחירת מצווה אחת שיקרה ומיוחדת לנו ולקיים אותה על הצד הטוב ביותר – הן בקיום שלה והן בכל בלימוד עליה, בדרך כלל אין צורך ליפות יותר ממה שהתבקשנו.

תרשמו לכם כלל חשוב: אם חומרות חורגות מעל ומעבר להלכה (ובמיוחד אם הן גורמות לך לדיכאון או חרדה ורדיפה עצמית) יש מצב שהן בהחלט מיותרות ולא ראויות. כלומר, זה הזמן לחשב מסלול מחדש.

רבי נחמן מברסלב מגלה לנו במשנתו המדהימה, שעל מנת להילחם בשליליות הקיצונית בעולם עלינו להתחיל דווקא ממקום של שמחה. מדהים, נכון?

ועוד אחד: אם אחרי שהתבוננת והרהרת בצורה כנה בעניין, אתה מוצא את עצמך מתרגל איזו חומרה שתוביל אותך להרגשת עליונות והתנשאות על אחרים, כי את הכל אתה עושה על מנת שאחרים יעריצו את ‘הדרך הרוחנית’ שבחרת, אז שוב, זה הזמן לחשב מסלול מחדש. הקדש זמן להתבוננות – בהתבודדות, כדי שתצעד על המסלול הנכון לך. ענווה אמיתית כוללת את ההבנה שחלק שהשיטה בה בחרת לא מתאימה לך, וחבל על כל האנרגיות שתבזבז ובסוף תגלה שאתה נמצא עמוק בתוך העצבות, חלילה.

חסיד יקר בשם רבי דב מטשערין הגיע פעם לרבי נחמן וגולל בפניו את ההרגשה הקשה שהוא מרגיש בגלל הקושי שלו לקום לתיקון חצות, דבר שהשפיע עליו מאוד. רבי נחמן אמר לרבי דב שעליו להתעורר לתיקון חצות כמה שעות מאוחר יותר משאר החסידים (אך עדיין בטווח הזמן הראוי לתפילה זו) ולאפשר לעצמו לקבל את המנוחה שהוא כל כך צריך.

הימנעו מהתחכמויות

“וזה כלל גדול ויסוד ועיקר בעבודת השם – להיות תם וישר וכו’, לעבד אותו יתברך בתמימות, בלי שום חכמות וחקירות כלל כלל לא. גם מחכמות שיש בעבודת השם בעצמו צריך להרחיק מאוד. כי כל אלו החכמות של העולם, שיש להנכנסין ומתחילין קצת בעבודת השם, אינם חכמות כלל והם רק דמיונות ושטותים ובלבולים גדולים. ואלו החכמות מפילין מאוד את האדם מעבודת השם, דהיינו מה שחושב וחוקר ומדקדק ביותר אם הוא יוצא כראוי במה שעושה. כי בשר ודם אי אפשר לו שיצא ידי חובתו בשלמות, ‘ואין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא’ וכו’ (עבודה זרה ג), ו’לא ניתנה תורה למלאכי שרת’ (קידושין נ), ועל אלו המדקדקים ומחמירים בחומרות יתרות, עליהם נאמר (ויקרא יח): “וחי בהם” ולא שימות בהם, כי אין להם שום חיות כלל ותמיד הם במרה שחורה, מחמת שנדמה להם שאינם יוצאים ידי חובתם בהמצוות שעושין, ואין להם שום חיות משום מצווה מחמת הדקדוקים והמרה שחרות שלהם (והוא (רבי נחמן) בעצמו אינו מחמיר שום חמרא כלל).

“ובאמת, אחר כל החכמות, אפילו מי שיודע חכמות באמת, אחר כל החכמות צריך להשליך כל החכמות ולעבוד את ה’ בתמימות בפשיטות גמור בלי שום חכמות. וזו היא החכמה הגדולה שבכל החכמות, לבלי להיות חכם כלל. כי באמת אין חכם בעולם כלל, ‘ואין חכמה ואין תבונה נגדו יתברך (משלי כא) והעיקר הוא כי ‘רחמנא לבא בעי’ – הרחמן רוצה את הלב (סנהדרין קו: זהר תצא דף רפא ב)”.

במילים אחרות, הימנעו מלהתחכם בצמיחה הרוחנית והאישית שלכם בעבודת השם, או בכל דבר שתעשו בחיים, כי זה יכול להוביל לחומרות יתירות, אובססיביות וספקות. הקב”ה יודע שאתם אנושיים והוא לא מצפה מאף אחד להיות מושלם. הוא רוצה שנהיה אנחנו, אתה תהיה מי שאתה, עצמך, כמו שהוא ברא אותך, ורק רוצה שתעשה את הכי טוב שאתה יכול לעשות. הוא אוהב אותך אהבה גדולה, כל כך גדולה עד שהיא לבד יכולה לעמוד חזקה ואיתנה מול כל הפגמים והחסרונות שלך.

מרגישים שאתם הולכים לאיבוד? זה הזמן לחשב מסלול!

מרגישים שאתם הולכים לאיבוד? זה הזמן לחשב מסלול!

הכר את עצמך!

אם השמחה היא מצרך חיוני לעבודת השם, אז אתה צריך להבין איזה סוג של רוחניות סוללת את הדרך לשמחה. באופן טבעי, אנשים נוקשים או קפדניים עשויים לרצות לנסות להוסיף עוד שירה וריקודים לצמיחה האישית והרוחנית שלהם. אנשים שרגילים להיכנע לדחיינות ולרצונות חומריים עשויים למצוא שמחה עמוקה יותר ולהגיע למקום של משמעת עצמית.

המפתח הוא להכיר את עצמך ולהקדיש זמן בכל יום, אפילו 5 או 10 דקות, כדי להעריך ולבחון היכן אתה אוחז בנקודה זו. הזכר לעצמך את החוזקות שלך והיכן אתה יכול לעמוד בלקבל על עצמך לשפר ולתקן משהו מסוים, אבל מבלי לרדוף או להלקות את עצמך אם לא הצלחת או פספסת. (אחד היתרונות הרבים של זה הוא שזה גורם לך להיות הרבה יותר סובלני וסלחן כלפי עצמך וכלפי אחרים).

תהליך זה יכול להיות חלק מההתבודדות (התפילה האישית) שלך, בה אתה מדבר עם בורא עולם במילים שלך בכל יום. או שאפשר להקדיש כמה דקות לפני ההתבודדות כדי להרהר היכן אתה עכשיו והיכן אתה רוצה להיות בהמשך. ההתבודדות בהחלט יכולה לעזור לך להגיע לשם.

אבל אני רוצה להשתפר

אם יש לך דחף להעצים את העשייה הרוחנית שלך, אולי כדאי להתחיל קודם כל עם התפילה. שקול להעצים את המחויבות שלך להתבודדות, לפתוח את הלב שלך בתפילה היא מטרה פשוטה אך מטעה, אבל היא אחת הנעלות והגבוהות ביותר שיכולות להיות בינך ובין בורא עולם. הכל קשור למערכת היחסים שלך איתו, אך גם לא פחות למערכת היחסים שלך עם עצמך.

אפשר לנסות להתרכז יותר כשאתה מתפלל מתוך טקסט כתוב, כמו הסידור או התהילים. שיפור איכות התפילה הוא סוג השיפור שבדרך כלל לא יגרום לך ליפול לדיכאון או לחרדה ורדיפה עצמית. להתפלל מכל הלב זה לא חומרה, זה דבר הכרחי ורצוי!

היצר הרע מכיר בעובדה שהתפילה היא דבר חיוני וחשוב לאדם, עד כדי כך שהוא ינסה אפילו להפוך את התפילה לדבר הכי בעייתי ומחמיר. לשם הוא רוצה להוביל אותך. אחת הטכניקות שלו היא לגרום לאדם לחשוש שאולי הוא לא התרכז או כיוון מספיק בתפילה, וספק גדול אם בורא עולם שומע אותך. זה הטריק הכי גדול שלו. אל תאמין לו. ואם בכל זאת נפלת במלכודת שלו, נסה מחר שוב ושחרר את זה.

זאת הדרך לעשות את זה הכי פשוט. בלי להסתבך.

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.