בית חם

בית חם
היום אנחנו לא יכולים לארח אנשים בבית, אבל הנה כמה דברים שיהפכו את הבית שלכם לבית חם ברגע שנוכל לארח שוב!

בית חם, זה החלום של כל זוג כבר מהרגע שהוא עושה את צעדיו אל מתחת לחופה. החלום לבית מלא חום ואהבה ביניהם וכאלה שיורעפו בכמויות על הדור הבא – הילדים שלהם.

חלום?

הנה הדרך להגשים אותו!

מלבד שלום בית וגידול וחינוך הילדים, קיימים מספר דברים נוספים, שכאשר מקיימים אותם – הם מסוגלים להפוך כל בית לבית חם. הכנסת אורחים היא דוגמה טובה. ההתחדשות, נדיבות הלב והדאגה לשלם הזולת הכרוכות במידת הכנסת האורחים – הן כולן מידות החיוניות לכל ההיבטים של הקמת בית חם.

עצם הידיעה כיצד לקבל אורחים וההבנה כיצד לטפל בהם על הצד הטוב ביותר עשויות להוות אמנות עדינה בעצמן, ובכל זאת, כפי שרבי נחמן מברסלב מציין – אין לטפח “אמנות” זו עד כדי כך שאנו נהפך לפקעת עצבים או עד שנרגיש שאנחנו לא מסוגלים לעשות עוד דבר.

גדולתה של מידת הכנסת האורחים, המודגמת על ידי אברהם אבינו, מוכרת היטב. התלמוד והמדרש מלאים בהוראות הנוגעות למצווה זו, וגם רבי נחמן הדגיש לא מעט את חשיבותה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

המפתח לשלום בית ועושר

יום החופה של רבי נחמן

המשימה: שלום בית

המפתח לזוגיות מאושרת

החיים מתחילים כשמתחתנים

חתונה וילדים – חיבור של שני חצאים

פעם סיפר רבי נחמן לבתו שרה על ערכה הרב של הכנסת אורחים, ועודד אותה לסגל לעצמה מידה זו.

“אם כך” היא שאלה בדאגה רבה, “האם אפשר בכלל לבן אדם לקיים את המצווה כהלכה?”

ואבא רבי נחמן השיב בנועם, “מה את חושבת? אורח בא, שימי על השולחן עוד חתיכת לחם ועוד חתיכת מפה!…” (אבניה ברזל, עמוד כא, ב).

והנה לכם הכנסת אורחים כהלכה, מבלי להיכנס ללחצים גדולים שבעטיים מבטלים לפעמים מצווה יקרה זו.

נראה שרבי נחמן הבין את הצורך בקיום מצוות הכנסת האורחים בדרך שעודד אותנו לעשות כל דבר אחר: בפשטות, מעל הכל. צריך להביא את האורח למצב שהוא ירגיש בנוח. אם תפריז בעשייה שלך, האורח עלול לפעמים להרגיש כאילו הטיל על מארחיו נטל נוסף. לשמור על הפשטות – זהו המסר של רבי נחמן במצוות הכנסת אורחים (וכמו בכל דבר בחיים), עשה כמיטב יכולתך במה שיש לך בידך. אל תפריש ואל תנסה להרשים מישהו על ידי שתרחיק לכת מעבר ליכולתך.

גדולתה של מידת הכנסת האורחים, המודגמת על ידי אברהם אבינו, מוכרת היטב. התלמוד והמדרש מלאים בהוראות הנוגעות למצווה זו, וגם רבי נחמן הדגיש לא מעט את חשיבותה.

גם רבי נתן תלמיד הרגיש כך. רבים מהחסידים היו באים לעשות את חג השבועות בברסלב במחיצתו. פעם אחת, זמן קצר לפני שבועות, ניגשה אל רבי נתן אישה שביקשה ממנו להתפלל למענה שתזכה לבנים. השיב לה רבי נתן, “בתמורה, עליך לנהוג בחסידיי מצוות הכנסת אורחים”, ואז הוסיף, “פירוש של דבר: עוד נגיסה בחלה, עוד טיפת מים במרק”! (ואילו היא הוסיפה משלה: “גם בשר ודגים!”) (רבי אליהו חיים רוזין).

רבי נתן אמר שלא הבין דבר מהספר המכונה “הספר הנשרף” שחיבר רבו – רבי נחמן, כאשר העתיק אותו מפי רבי נחמן. הדבר היחיד שזכר היה שהרבי דיבר על הגדולה שבהצעת מיטה לאורח (רבי אליהו חיים רוזין, שיח שרפי קודש א-תרצט). על פי גילוי רבי נחמן היה ה”ספר הנשרף” גדול יותר מספרו ליקוטי מוהר”ן. הספר נשרף לבקשתו של רבי נחמן בשנת תקס”ח, כאשר שכב על ערש דווי (לכן נקרא “הספר הנשרף”).

הכנסת אורחים עוד חתיכת מפה ועוד חתיכת חלה

הכנסת אורחים – עוד חתיכת מפה ועוד חתיכת חלה…

כאשר רבי נחמן שהיה בלמברג (בשנת תקס”ח), הייתה לו הזדמנות להתארח בביתו של אדם שהצטיין במידת הכנסת האורחים, והוא הפציר רבי נחמן שיאכל אצלו. אחר כך אמר הרבי, ‘קינאתי מאוד באיש ההוא. הוא ערך את שולחנו כמו “רבי עם חסידים”, אולם ההבדל היה בכך שכאשר נפרדים החסידים מרבם הם נותנים לו כסף לצדקה, ואילו האיש הזה עוד הוסיף מתת יד (צדקה) לכל הסועדים על שולחנו!’ (אבניה ברזל עמוד כו, יח).

הכנסת אורחים כוללת גם את קבלת השבת והמועדים בהארת פנים. וכך מלמד אותנו רבי נחמן: קבל את החגים ברוב שמחה ועונג. כבד אותם ככל אשר תוכל (ראו ליקוטי מוהר”ן ל, ה).

בדומה לכך, אמר רבי נחמן, שהדרך העיקרית לכבד את השבת היא במזון. אכילת שבת יקרה מאוד. היא כולה קודש, כולה אלוקות. אפילו אם אדם נוהג במשך השבוע ולהסתפק במועט ממש, עליו לכבד את השבת בסעודות דשנות, ואכילת שבת היא גם תיקון לחילול השבת ח”ו (ליקוטי מוהר”ן, רעז). ועליו לשמוח מאוד ביום השבת וללבוש ארשת חגיגית על פניו (שם ח”ב, יז).

על ידי קבלת השבת, מוסיף רבי נתן, וכיבודה בשמחה כראוי תוכל לזכות לקשר ולדבק עצמך לצדיק, ולהגיע על ידי זה לידי תשובה אמיתית (ליקוטי הלכות, שבת ז, סט).

(מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצרכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!)

 

מה עוד תורם לזוגיות והופך אותה למקום הכי יפה בחיים שלנו? אתם מוזמנים להיכנס לקישור הזה ולגלות.