דף הבית פרשת השבוע איך גם אני יכול לחזור בתשובה? – פרשת יתרו

איך גם אני יכול לחזור בתשובה? – פרשת יתרו

מאת: מערכת Breslov.co.il
image_print

איך גם רשע גמור יכול לחזור בתשובה לה’? – טעימה מהפרשה משיעוריו של רבי צבי אריה רוזנפלד זצ”ל

הגמרא עוסקת במקרה המרתק של יתרו, חמיו של משה רבנו. יתרו היה גר צדק, והתקרב ליהדות. ניתן לומר שהוא היה כמו האפיפיור של זמנו. הוא חי במדיין ובילה זמן ניכר גם במצרים, שם שימש כפקיד בכיר בממשל. יתרו היה אחד משלושת היועצים הבכירים של פרעה מלך מצרים.

שכרו של יתרו: פרשה בתורה הנקראת על שמו

למרות עברו, זכה יתרו להשיא את בתו למשה רבנו. אפילו יותר מכך, הוא זכה לכך שאחת מפרשות התורה תיקרא על שמו. ודווקא הפרשה העוסקת במתן תורה – מעמד הר סיני. כאשר עם ישראל קיבל את התורה, הפרשה לא נקראה על שם משה רבנו אלא על שם יתרו.

הזוהר הקדוש מסביר שכאשר יתרו התגייר ועזב את עבודת האלילים כדי לחזור בתשובה ולהתקרב לה’, היה בכך קידוש ה’ עצום. בשל כך, זכו כל בני ישראל לקבל את התורה.

כוח ההשפעה על אחרים: מצווה גדולה

רבי נחמן מדגיש נקודה זו: אם זכית לראות אדם הרחוק מהדת, מישהו השקוע ברוע ובאורח חיים מוטעה, ואתה מתאמץ להשפיע עליו ולהחזירו אל הדת, הרי שאתה מקיים מצווה בעלת ערך עצום. זהו קידוש ה’ במדרגה הגבוהה ביותר, הבאת קדושה לשמו יתברך. אין דבר המסב נחת רוח לשמים יותר מאשר להחזיר את הרחוקים אל ה’. הדבר דומה לילד שאבד במשך שנים ולבסוף שב לבית אביו.

אולי יעניין אתכם גם:

הסוד להצלחה בעבודת השם – פרשת יתרו

פרשת יתרו – מסירות נפש למען האמת

הפלא הגדול בעולם – פרשת השבוע יתרו

המשימה שלי: להחזיר את עצמי

כעת, חשוב על רעיון מעודד זה. מה אם מישהו אומר: “אני צריך למצוא רשע אמיתי ולגרום לו לחזור בתשובה, אבל איך אמצא אחד כזה? איך אפנה אליו? הוא בכלל לא ירצה לדבר איתי.”

רבי נחמן נותן תשובה פשוטה. למה לך לחפש רשע בחוץ, כשאתה בעצמך מכיר היטב את הפגמים שלך? ייתכן שתחשוב: “אני גרוע מרוב האנשים כי אני יודע את חולשותיי.” אם כך, יש לך רשע ממש בביתך – אתה עצמך. הנה ההזדמנות שלך לתת לה’ את מה שהוא באמת רוצה: אותך.
קח לך זמן לשוחח עם עצמך. הרהר ואמור: “חשבתי שה’ לא רוצה אותי כי אני כל כך רע. חטאתי עד כדי כך שה’ ודאי השליך אותי.” אך כעת אתה מבין את האמת: אתה אחד האוצרות היקרים ביותר בעולם, כי שובך אל ה’ מביא את הקדושה הגדולה ביותר. מצאת את האוצר ממש בביתך – את עצמך.

מן החושך אל האור: כוח התשובה

אולי אתה רואה את עצמך כחשוך, מוכתם, או אפילו כרשע. אך דווקא “הכתם השחור” הזה הוא הדבר היקר ביותר שקיים, כי הוא יכול להפוך לאבן חן היפה ביותר אם רק תחזור אל ה’ ותאמר: “ה’, אני חוזר. אני כאן – קח אותי.”

להפתעתך, ה’ יגיב בזרועות פתוחות: “ברוך הבא. בא אליי, שכח מהעבר. הכול נמחק ונמחל.” אל תתעכב על החטאים שעשית בעבר. פשוט תפנה אפילו במעט – רבע סיבוב, תשעים מעלות – ותחזור לה’. אתה תתקבל מיד.

שינויו של יתרו: מן התהום אל הפסגה

זהו תמצית הזכות לשוב מן השאול – מהמקומות הרחוקים ביותר עלי אדמות. יתרו, חותנו של משה רבנו, ראה את האמת ובא אל עם ישראל. הוא זכה להפוך לחותנו של משה רבנו.

התורה מספרת לנו שיתרו בא למעמד הר סיני, והניסוח הוא “וַיִּחַדְּ יתרו” – יתרו שמח בכל מה שה’ עשה לבני ישראל. הוא שמע על מה שה’ עשה למצרים ושמח. אולם, הגמרא מציעה שני פירושים שונים לביטוי זה בשמם של האמוראים רב ושמואל,

רב אומר שהמילה “חד” פירושה “חדות”, כלומר, יתרו ביצע מעשה של מסירות נפש. בגילו המתקדם, הוא נטל סכין חדה ועבר את תהליך ברית המילה כחלק מהגיור. זו הייתה הקרבה עצומה ועדות לגדולתו של יתרו.

שמואל מציע פירוש נוסף, הוא אומר ש“חד” מתייחס לכאב חד ועמוק. כאשר יתרו שמע על חורבנה של מצרים, הוא חש צער עמוק. למרות שכבר היה יהודי, בעברו הרי היה גוי, ובתוך תוכו עדיין נותר בו חיבור כלשהו לנכרים.

רגישות כלפי גרים: לקח לחיים

הגמרא מלמדת אותנו לקח חשוב: לעולם אל תבזה גוי בפני גר, גם אם הוא צאצא של גרים. עד עשרה דורות, ייתכן שלגר תהיה עדיין הזדהות מסוימת עם הנוכרים. יש להיזהר בדבריך בקרבת גר.

כאן עולה שאלה רצינית. כיצד יכול היה יתרו, צדיק כה גדול ובעל מסירות נפש כה רבה, לחוש צער על חורבן מצרים? הרי התורה אומרת: “מְשַׂנְאֶיךָ ה’ אֶשְׂנָא” – ה’, שונא את אויביך. אם יתרו הפך ליהודי, האם לא היה עליו לתעב את המצרים שהתעללו בו ובעמו?

הבנת הקונפליקט הפנימי של יתרו

התשובה טמונה בכנות גיורו. הגמרא מסבירה שגר יש לקבל רק אם הוא כנה, אך יש לבחון אותו. אם אדם מתגייר כאשר היהודים נרדפים, מושפלים ונמצאים בתחתית – זהו סימן לכנותו. אולם, אם מישהו מתגייר כשהיהודים משגשגים וחזקים, כמו בימי שלמה המלך, כוונותיו עלולות להיות מוטלות בספק.

יתרו התגייר מתוך מחשבה שבני ישראל עדיין משועבדים ונרדפים במצרים. הוא חשב שהם בתחתית, דבר שהוכיח את כנות גיורו. אך כשהגיע וראה שבני ישראל עזבו את מצרים בעושרם, והואיל ומצרים נחרבה, עלתה בו תהייה: האם גיורו נתפס כטהור באמת, או שמא השתנו הנסיבות והשפיעו עליו?

צערו של יתרו לא נבע, חלילה, מהזדהות עם המצרים, ולא מחוסר אהבה לעם ישראל. דאגתו הייתה האם גיורו ייראה טהור. אך למעשה, יתרו היה גר צדק אמיתי שהביא קידוש ה’ עצום לשמים ולעם ישראל.

אולי אתה רואה את עצמך כמוכתם, או אפילו כרשע. אך דווקא “הכתם השחור” הזה הוא הדבר היקר ביותר שקיים, כי הוא יכול להפוך לאבן חן היפה ביותר אם רק תחזור אל ה’ ותאמר: “ה’, אני חוזר. אני כאן – קח אותי.”

הלקח האולטימטיבי: לעולם אל תתייאש מעצמך

כאשר בני ישראל עמדו בהר סיני כדי לקבל את התורה, היא לא יכלה להינתן למרות קדושתו של משה רבנו וכל העם – עד שהגיע יתרו. הגעתו, ושמיעתו (“וישמע יתרו”), וקבלתו את ה’, יצרו קידוש ה’ כה עצום, עד שהיה בכך כדי להוריד את התורה לעולם.

מכאן לומד כל יהודי מסר מהותי: לעולם אל תתייאש תחושת שפל ודיכאון היא החטא הגדול ביותר. רבי נחמן מתאר זאת כעקיצת הנחש הקדמון. הכשה פיזית היא קטלנית, אך הנחש הרוחני מחדיר רגשות של עצבות וייאוש, היכולים להיות קטלניים לנשמה.
שום יהודי אינו רשאי להרגיש עצוב, גם אם חטא את החטאים החמורים ביותר. ה’ תמיד מקבל את השב – ומעריך את תשובתו יותר ממעשיו של הצדיק הגדול ביותר. ובכל מצב אפשר לחזור בתשובה

מאמרים קשורים

הוספת תגובה