לעבוד או ללמוד – מה רבי נחמן אומר על זה?

לעבוד או ללמוד מה רבי נחמן אומר על זה

לעבוד או ללמוד – מה רבי נחמן אומר על שאלת השאלות שמעסיקה כמעט את כולם? על כוס קפה בגינה ובריזה נעימה קיבלנו את התשובה!

“זו יכולה להישמע שאלה קצת מגוחכת” אמר לי חברי היקר כשישבנו אצלי על כוס קפה בגינה. “אני לא הכי בקיא בחסידות ברסלב, אבל אני זוכר שמישהו סיפר לי, או שקראתי איפשהו, שלרבי נחמן היו כמה חנויות בעיירה בה היה גר, ליד חמיו, מהן היה מתפרנס, רק שאני לא זוכר באיזו עיירה…” הוא אמר לי כשהוא מנסה ‘לגרד’ מהזיכרון שלו איפה זה בדיוק היה.

“בכל מקרה” הוא המשיך, “לא מזמן פגשתי חסיד ברסלב שהתווכח איתי על כך שרבי נחמן אמר שהוא רוצה שנלמד כל היום ולא נעבוד. את האמת” הוא פנה אלי עם מבט רציני, “אני ממש לא חושב שזה נכון, אבל אני לא יודע. כי מה אמור לעשות חסיד ברסלב אמיתי? והאם רעיון החסידות הוא לא העובדה שלא צריך להתעמת עם היהדות ולדחוק אותה הצידה, אלא לחיות חיים של תורה ומצוות ובמקביל להתפרנס?”

אולי גם זה יעניין אתכם:

מחפשים עבודה? זה בשבילכם!

עשה ולא תעשה בפרנסה

פרנסה – מהרגליים או משמים?

בזיעת אפך תאכל לכם: להפוך את הקללה לברכה

לגמנו עוד קצת מהקפה. הבן אדם בהחלט זרק לחלל הגינה כמה שאלות מעניינות שאין אחד עלי אדמת ישראל שלא עוסק בהן.

“אני שואל אותך, המומחה, כי אני לא יודע” הוא אמר בביטחון ונחישות.

אמממ…

“קודם כל, אני בטוח שאתה מתכוון לרבי נתן מברסלב, תלמידו של רבי נחמן, שחמיו עזר לו עם העסקים, ולא רבי נחמן כפי שאמרת…”

“זהו, אמרתי שאני לא בדיוק זוכר” הוא אמר בנחרצות.

מה אמור לעשות חסיד ברסלב אמיתי? והאם רעיון החסידות הוא לא העובדה שלא צריך להתעמת עם היהדות ולדחוק אותה הצידה, אלא לחיות חיים של תורה ומצוות ובמקביל להתפרנס?”

“בכל אופן” המשכתי, “רבי נתן אכן עבד בעסקים האלה במשך זמן מסוים, אבל עם הזמן המעיט את הזמן שהיה בעסקים ואשתו תפסה פיקוד. לא שהיא אהבה את הרעיון, אדרבה, זה דווקא הכעיס אותה וגם המשפחה של רבי נתן – בעיקר חמיו, דחקו בו לקבל את משרת הרבנות שהוצעה לו כדי להתפרנס ממנה”.

“מעניין”, אמר לי חברי כשהוא לוגם מהקפה ונהנה מהבריזות של אחר-הצהריים בגינה שלי.

“אבל אז” המשכתי, “רבי נתן פנה לרבי נחמן כדי לברר מה הוא צריך לעשות. רבי נחמן אמר לו לקבל את המשרה. אבל רבי נתן מיד שאל האם זאת האמת? ורבי נחמן השיב שכן. ושוב רבי נתן שאל, האם זאת האמת לאמיתה? ואז רבי נחמן השיב שלא, האמת לאמיתה היא שאתה צריך לעבוד את השם כאדם רגיל, ולא כרב”.

לעבוד או ללמוד

רבי נחמן כותב בספרו הגדול – ליקוטי מוהר”ן, שישנם כמה “תיקונים” שמשיגים דווקא כשאדם עובד, וזה כמובן אם הדבר נעשה בכוונות הנכונות. ואחרי שזה נאמר, כל העניין של ברסלב הוא  שכל אחד מאיתנו יעזוב את העולם הזה אחרי שתיקן את כל פגמיו, זה הוא התהליך של התיקון. אז אתה מבין” פניתי לחברי, “אין תשובה אחת לשאלות האישיות של כל אדם. וכן, לימוד התורה שווה לקיום כל המצוות, לכן זה דבר שכל אדם צריך להתפלל עליו כל יום”.

“בכל אופן” אמרתי לחברי היקר, “לא תמיד אנשים נמצאים במצב שהם יכולים לעשות את זה, ואולי אלוקים קבע שיש עוד תיקונים שיש לעסוק בהם כעת. העיקר הוא, לא לבזבז את הזמן שלנו ולעשות את מה שאנחנו יכולים לעשות ולהתפלל שנזכה להשיג את השאר”.

נשמנו. נראה שדברים די הסתדרו לו.

“בכל מקרה, אל תהסס לפנות אלי, תמיד אשמח להפוך את הידיעות שלך בהירות יותר”.

הקפה עכשיו קיבל טעם אחר, טוב יותר.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.