למה צריך לנסוע לרבי נחמן מאומן בראש השנה?

למה צריך לנסוע לרבי נחמן מאומן בראש השנה

למה חסידי ברסלב נוסעים בראש השנה לציונו של רבי נחמן באומן ומשאירים משפחות מאחור? שאלת השאלות שפותחת כל שנה חדשה!

שלום לכם,

ראש השנה אומנם לא ממש בפתח אבל הוא בהחלט מציץ עלינו מהאופק הלא כל כך רחוק. השאלה שלי היא, אם הרמב”ם אומר שאסור שיהיו מחיצות ומחסומים בינינו לבין בורא עולם, אז למה לנסוע לקברו של רבי נחמן בראש השנה? זה באמת מסקרן אותי.

אשמח אם תוכלו לענות לי, יאיר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

האם מישהו שומר על הדלת של חסידות ברסלב

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

למה אסור להתאבד על פי היהדות?

שלום גם לך יאיר היקר,

וואו, איזו שאלה. זו בעצם שאלת השאלות שפותחת למעשה כל שנה – למה חסידי ברסלב נוסעים בראש השנה לציונו של רבי נחמן באומן, ומשאירים משפחות מאחור? וככל שהשנים עוברות כמות הנוסעים לאומן רק גדלה יותר ויותר, ברוך השם, והשאלה הזו הופכת להיות יותר ויותר פופולארית ומסקרנת.

זו בעצם שאלת השאלות שפותחת למעשה כל שנה – למה חסידי ברסלב נוסעים בראש השנה לציונו של רבי נחמן באומן ומשאירים משפחות מאחור?

הרעיון הבסיסי הוא שכל היהודים הדתיים מסכימים שהתפילה לכל אחד או כל דבר אחר מלבד בורא עולם היא אסורה לחלוטין! כאשר יהודים נוסעים לקברו של רבי נחמן, ובעצם לכל קבר של צדיק גדול בארץ או מחוצה לה, הם ממש לא הולכים חלילה להתפלל לצדיק. אלא, נוסעים אליו משתי סיבות: א. להתפלל לבורא עולם בזכות הצדיק. ב. הם מבקשים מהצדיק שיהיה מליץ יושר, מעין עורך דין עבורנו בשמים דווקא בחג הקדוש הזה, שנקרא יום הדין – אז נחרץ הדין של כל אחד מאיתנו לגבי השנה כולה עד לראש השנה הבא.

אמירת תשליך בראש השנה בנהר שבעיירה אומן

אמירת תשליך בראש השנה בנהר שבעיירה אומן

Editorial credit: paparazzza / Shutterstock.com

Editorial credit: paparazzza / Shutterstock.com – קרדיט תמונה גדולה

 בנוסף, ניתן לבקש מהצדיק ברכה באותה צורה בה אנו מבקשים מרב חי, שכן המקורות מסבירים בבירור שהצדיקים עדיין נחשבים חיים גם אחרי המעבר שלהם מהעולם הזה לעולם הבא, כפי מאמר חז”ל: צדיקים במיתתם נקראו חיים” (ברכות יח) בכל עומק משמעותו!

זה לא אומר שאנחנו מאמינים שהברכה מגיעה ישירות מהצדיק, אלא מבינים ויודעים שהכל מאת השם, אבל אנחנו יודעים גם שצדיק גוזר והקב”ה מקיים! מדהים, נכון?

ובנוסף, רבי נחמן אמר בעודו בחיים שאת ראש השנה הוא קיבל מתנה מבורא עולם, ו”הראש השנה שלי עולה על הכל” ואף הזהיר את תלמידיו וחסידיו לעשות כרוז – “בל יעדר איש וכל מי שסר למשמעתי וקרוב אלי, יהיה בראש השנה אצלי”.

רבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן, כתב כי משיחותיו של רבי נחמן בראש השנה האחרון בחייו “הבנו שרצונו חזק” שגם אחרי פטירתו מן העולם כולם יגיעו לציונו באומן בראש השנה, “דיבר אז עימנו, והבנו ולמדנו עוד פעם את עוצם גודל החיוב להיות אצלו בראש השנה. כי אף על פי שידענו זאת מכבר, למרות זאת, מריבוי דבריו הקדושים בראש השנה האחרון לחייו ומתנועותיו הנוראות, הבנו את עוצם החיוב יותר ויותר, ואי אפשר לבאר זאת בכתב…”

מקווה שעזרתי לך להבין על קצה המזלג למה חסידי ברסלב נוסעים לרבי נחמן בראש השנה.

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.