השבוע חל חג הסוכות. ואח”כ חול המועד, ואז שמחת תורה בה קוראים את פרשת וזאת הברכה – ומיד אח”כ פרשת בראשית – תחילת התורה
סוכות זה תזכורת לענני הכבוד שהקיפו את בני ישראל. הם היו במדבר, והעננים הקיפו אותם ממזרח, ממערב, מצפון, ומדרום, מלמעלה ומלמטה – כל ששת הכיוונים. הם היו מוגנים, וזה נשא אותם כך שאם היו צריכים לעבור ממקום למקום, הם עדיין נשארו בתוך התחום של העננים. העננים יישרו את ההרים – הם לא היו צריכים לטפס על הרים, וגם לא לרדת לעמקים. העננים יישרו הכל.
ענני הכבוד, כתוב בספרים, מייצגים את הבגדים של האדם. לאדם יש גוף, ועליו מולבשים הבגדים. ענני הכבוד הם סוג של בגד, ה’ הסתיר את עם ישראל. זה שיעור בצניעות, שיעור בענווה – להכיר ולהבין שעד כמה שאני חושב שאני גדול, אני לא יכול להציג את עצמי ככה מול הציבור. אני צריך להתלבש ולכבד את עצמי.
אולי יעניין אתכם גם:
זה קורה בסוכות: איש היער מזמין אותך לבית שלו
סיפור חיים אישי – סוכות ושמחה תורה
חג סוכות וסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב
סוכות – תזכורת לעובדה שאנחנו לא חיים כאן לנצח
בסוכות אנחנו לוקחים לולב ואתרוג. המדרש אומר שזה כולל את כל סוגי היהודים – ארבעת המינים.
יש את האתרוג שיש לו גם טעם וגם ריח טוב. יש את ההדסים שיש להם ריח טוב אבל אין להם טעם. יש את כפות התמרים שזה הלולב – שיש להם פרי אבל אין להם ריח. וכמובן, יש את הערבות – שאין להן לא ריח ולא טעם.
וזה מרמז על כל סוגי היהודים, אומר המדרש. האתרוג מייצג את הצדיקים – ריח טוב וטעם טוב. הטעם מייצג תורה – הריח מייצג מעשים טובים, יכול להיות אדם שיש לו תורה אבל אין לו מעשים טובים. ויכול להיות אדם שיש לו מעשים טובים אבל אין לו תורה.
הערבות שאין להן לא מעשים טובים ולא תורה מייצגות את אלה שלצערינו אין בהם לא מעשים טובים ולא תורה.
סוכה – תזכור שאתה צריך להלביש את עצמך כי אחרת, אתה כמו עוד חיה, ולא אדם שמכבד את עצמו.
וזה שמאגדים את הלולב אם האתרוג – זה בא לחבר את כולנו יחד – הצדיקים, הרשעים וכל מי שבאמצע. אנחנו עם אחד – ותמיד צריך לזכור את זה. לא משנה אם אני חושב שאני עושה תורה ומצוות והאחר לא עושה כלום – אני לא יכול להפריד את עצמי ממנו. אני לא יכול. אני חייב לקרב אותו.
התורה מצווה אותנו בסוכות – להביא הכל ביחד. אנחנו צריכים ללמוד שאנחנו כולנו אחד. תחשוב על עצמך ועל הצורך שלך להשתפר ולא במה השני צריך להשתפר.
פרשת וזאת הברכה, היא סוף התורה. וזאת הברכה אומרת שהברכות שבאות בתורה יתקבצו עכשיו ויברכו את כל עם ישראל, זה משהו שאנחנו צריכים לצפות לו – לא רק לחשוב. בגלל זה כולם שמחים בשמיני עצרת ובשמחת תורה. בשנה שעברה, בשמחת תורה, היו צרות גדולות. השנה, בעזרת ה’, נתפלל “שמחינו כימות עיניתנו.” כפי שמשה רבינו התפלל בתהילים פרק צ’ ובכן, אם שנה שעברה שמחת תורה היה יום של סבל, מעכשיו זה יהיה יום של שמחה, של אושר, מיד אחרי זה תחול שבת בראשית, תחילת התורה. מתחילים הכל מחדש. תזכרו, עברנו עכשיו חודש של ימים טובים – חודש של תשובה, חודש של תיקון, חודש של שמחה ואושר, חגיגה. עכשיו הזמן להתחיל את החיים מחדש.
אם ירצה ה’, תהיה לנו שנה נפלאה עם ביאת המשיח, בניית בית המקדש, במהרה בימינו, אמן.