אסור להיות זקן! – פרשת השבוע יתרו

גם אם אתה צעיר המשפט הזה מכוון אליך. יש זקנים שהם צעירים מאוד, ויש צעירים ביותר שהם זקנים. הזיקנה היא הסיבה העיקרית לכך שבני אדם מתייאשים מעצמם, הם כבר התרגלו לחיות כפי שהם התרגלו ואינם מאמינים בשינוי והתחדשות. במקום לשאול איך נישאר צעירים, בואו נלמד כיצד להיות צעירים.

פרשת השבוע היא פרשת יתרו. התורה פותחת את מעמד הר סיני במילים: “בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני” (שמות יט, א). חכמינו שאלו: “לא היה צריך לכתוב אלא ביום ההוא, מהו ביום הזה? שיהיו דברי תורה חדשים עליך כאילו היום ניתנו” (מדרש תנחומא ישן יג, הובא ברש”י).

אחד הנושאים החשובים ביותר שרבי נחמן הרבה לדבר עליו הוא ההתחדשות. להתחיל כל פעם מחדש. גם רבי נתן במכתביו שלוקטו בספר הנודע עלים לתרופה, מזכיר פעמים אין מספר את עניין ההתחדשות ומזהיר את בניו ותלמידיו לא להתיישן, להתייחס לדברי התורה כאל דברים חדשים שמתחדשים בכל עת. הרב החסיד רבי שמואל שפירא והרב צבי אריה ליפל זצ”ל, מזקני ברסלב בדור האחרון, היו דוגמה חיה להתחדשות כשלמדו בספר עלים לתרופה והיו אומרים: “הגיע מכתב מרבי נתן, בואו נלמד אותו”… כאילו המכתב הגיע זה עתה מהדואר.

מה רבי נחמן חידש במושג ההתחדשות? אם נתבונן נראה שהסיבה העיקרית שאדם נופל בדעתו, מתייאש ומרים ידיים היא השחיקה שנובעת כתוצאה משגרה. שחיקה ושגרה הן מילים יפות ומודרניות ל’זקנה’. אדם אומר לעצמו ‘התרגלתי’, ‘כך אני רגיל להתנהג, אין מצב שאני משנה את ההרגל שלי’, וכשהוא יודע שהוא רחוק מהדרך הנכונה והוא נדרש לשנות את ההרגלים שלו הוא מתייאש מלהתקרב להשם יתברך, ואפילו מעט עבודת השם שהוא עדיין יכול לעשות הוא מבצע אותה כ”מצוות אנשים מלומדה”, בצורה ישנונית, ללא התעוררות, ללא חיות, בלי שמחה וחשק, והכל בגלל הזקנה שקפצה עליו. הוא מחשיב את עצמו ‘זקן’. המחשבה הזאת הרסנית ורבי נחמן התבטא: “אסור להיות זקן, הן חסיד זקן, הן צדיק זקן, אסור להיות זקן”! (שיחות הר”ן, נ”א).

אולי גם זה יעניין אתכם:

אל תעצרו, כנסו לים – בשלח

תאמין. תזדרז. תזכור – בא

תאמין בעצמך! – וארא

בואו נבין את המשפט של רבי נחמן לעומק: מה הכוונה במילים: “אסור להיות זקן, אפילו צדיק זקן”. אם אסור להיות זקן, זה כולל את כולם, מה הכוונה אפילו ‘צדיק זקן’? רבי נתן מסביר את דבריו במתיקות:

כל אדם מבין שכאשר אדם התרגל ללכת בדרך שלילית, ההשלמה עם ההרגל חמורה ביותר כי הוא עלול להגיע חלילה לאובדן דרך מוחלט אם הוא לא יתעורר לחדש את דרכיו לטובה. זוהי המשמעות העיקרית של ‘תשובה’. להתחדש ולהיטיב את מעשינו. כמו בפסוק: “השיבנו השם אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם”, ההדגשה היא על ההתחדשות – “חדש ימינו”. כי עיקר התשובה למי שהתרגל לדרך לא טובה היא להתחדש לטובה.

אולם רבי נחמן מחדש מעבר לכך: לא רק מי שהתרגל ללכת בדרך לא טובה צריך לחדש את עצמו לטובה. גם מי ש”התרגל” ללכת בדרך טובה, כלומר גם מי ש’צדיק’ צריך להתחדש לטובה בכל יום. ‘צדיק’ שעושה את המוטל עליו כהרגל ללא חיות, זה לא טוב! זו הכוונה במילים: “אפילו ‘צדיק זקן’ אינו טוב. היצר הרע נקרא מלך ‘זקן’ וכסיל, הוא מפיל את האדם לשחיקה, לזקנה. התפקיד שלנו הוא להתחדש לטובה, בבחינת: “וקווי השם יחליפו כוח יעלו אבר כנשרים” (ישעיה מ) – להתחדש בכל יום ממש בעבודת השם, גם כשאנחנו בבחינת ‘צדיק’, כשאנחנו הולכים בדרך טובה.

אם נתבונן נראה שהסיבה העיקרית שאדם נופל בדעתו, מתייאש ומרים ידיים היא השחיקה שנובעת כתוצאה משגרה. שחיקה ושגרה הן מילים יפות ומודרניות ל’זקנה’.

רבי נתן מוסיף שמי שמחזק את עצמו להתחיל בכל פעם מחדש לעולם לא ייפול בדעתו. מה שגורם לנו לנפילה רוחנית היא חווית העבר, אנחנו סוחבים איתנו את תיק העבר, מעשינו ביום האתמול, בשעה הקודמת. אנחנו לא מאפשרים לעצמנו להתחיל מחדש. מי שמרגיל את עצמו להתחדש בכל רגע, אין לו שום אפשרות להזדקן. הוא לא ‘נשאר’ צעיר, הוא פשוט ‘נולד’ מחדש בכל רגע. זה מה שצריך לעשות, להתחדש. לא משנה כמה פעמים ניסית, לא משנה כמה פעמים לא הצלחת, תמשיך להתחדש כל פעם מחדש.

רבי נחמן העיד שעיקר מה שהוא זכה יותר מאחרים היה סוד ההתחדשות. הוא היה מתחיל כמה פעמים ביום, ולמרות שהוא נפל הוא שכח את כל מה שהיה עד עכשיו והתחיל בכל רגע מחדש, כאילו הוא נולד הרגע.

סיפור זה תמיד דבר טוב. הנה סיפור שממחיש את המושג התחדשות בשתי הקצוות:

אחד התלמידים הגדולים של רבי נחמן היה רבי שמואל אייזיק מדאשיב. הוא היה קדוש ונשגב ועבודתו את השם הייתה במסירות נפש ממש. הוא היה מתפלל בדבקות שעות ארוכות במאמץ עילאי, עד כדי כך שהיה צריך להחליף את בגדיו כי הם היו מתפוררים מהמאמץ שהשקיע בתפילה. פעם באו לרבי נתן וסיפרו לו שרבי שמואל אייזיק התבטא: “אם אקרא היום קריאת שמע כפי שקראתי אתמול, למה לי חיים?!” נענה רבי נתן ואמר: “אותו הנהיג רבנו (רבי נחמן) על חודו של חרב, אותנו לימד רבנו שאם לא עושים תשובה ביום כיפור עושים תשובה ב’שם השם’” (היום שלמחרת יום הכיפורים מכונה ‘שם השם’, כפי שמוסבר בליקוטי מוהר”ן ח”ב, סו).

בסיפור זה אנו רואים התחדשות. רבי שמואל אייזיק התחדש כל הזמן, הוא הרגיש שאם הוא יקרא קריאת שמע כפי שקרא אותה אתמול ללא כל התחדשות, למה לו חיים. אולם הנהגה זו היא לקדושים ושרפי מעלה כרבי שמואל אייזיק. רבי נתן לימד אותנו את ההתחדשות לכל אחד, גם אם חלילה טעינו ונכשלנו ואפילו אם חלילה היינו אווילים ממש ופספסנו את יום כיפור, בואו נתחיל מיום למחרת כיפור. תמיד אפשר להתחדש.

עיקר התשובה למי שהתרגל לדרך לא טובה היא להתחדש לטובה!

עיקר התשובה למי שהתרגל לדרך לא טובה היא להתחדש לטובה!

ישנו ממד עמוק נוסף לרעיון שלמדנו. האר”י הקדוש מסביר: “אין שעה דומה לחברתה, מי שמתבונן בחכמת הילוך המזלות והכוכבים ושינוי מצבם ומעמדם, איך ברגע אחד הם באופן אחר, איך כל הגלקסיות משתנות מרגע לרגע, הנולד ברגע קודם, המזל שלו שונה לחלוטין ממה שקורה למי שנולד רגע אחריו, מבין מכך את עומק החכמה האלוקית, איך הוא ברא ומנהיג את העולם, שאין רגע דומה לחברו בהנהגת העולם” (עץ חיים היכל אדם קדמון, שער א ענף ה).

רבי נתן מתקדם צעד נוסף ומסביר שכל השינויים העצומים נועדו למטרה אחת בלבד – לאפשר לאדם להשתנות ולהתקרב לבורא, כפי שרבי נחמן לימד: “השם יתברך מצמצם את עצמו מאין סוף עד אין תכלית”. כלומר, הקדוש ברוך הוא מצמצם את עצמו מהתפשטות ללא גבול, מהאינסופיות, לדברים מוגבלים ומתוחמים. העולם הזה שאנו חיים בו מוגבל לעומת הבורא האינסופי. הקב”ה מצמצם את עצמו מ’אין סוף’ ל’אין תכלית’, כלומר, הבורא מצמצם את עצמו אל תוך הבריאה עד לפרטים הקטנים ביותר בהתאם לאותו דור, לכל אדם במצב הנתון שהוא נמצא באותו רגע – הכל כדי שהוא יוכל לעבוד אותו (ליקוטי מוהר”ן ח”א נד).

מכיוון שהעולמות משתנים בכל רגע והכל נועד בשביל האדם, לכן יכול להיות שלמרות שעד עכשיו לא הצלחת להשתנות – עכשיו כן תוכל להשתנות! כי בכל רגע נעשה שינוי לטובה והכל נועד כדי שאתה כן תוכל להשתנות. זה שעד עכשיו לא הצלחת לא אומר שום דבר על הרגע שאתה עומד בו עכשיו. הרגע הקודם שהיה בעולם לא רלוונטי, מה שקובע זה הרגע שאתה עומד בו כעת. תתחיל מחדש. תעשה מה שאתה יכול ברגע זה, תורה או תפילה, או מצווה. אם אין באפשרותך אחד מכל אלו, לפחות תכסוף ותשתוקק להשם ברצון להתקרב אליו. הרצון והכיסופים לקדושה יקרים יותר מן הכל.

זו הסיבה שחכמינו הדגישו את עניין ההתחדשות, ולכן היא תנאי ופתיחה לקבלת התורה ולמעמד הר סיני. אין מצב לקבל את התורה ללא ההתחדשות, וזה שייך לכל עם ישראל – לחוטא ולצדיק. אם מישהו חלילה חטא, הוא בוודאי חייב להתחדש בשביל לתקן את דרכיו ולשוב לקיים את התורה. אך גם אם הוא לומד תורה כראוי, עדיין הוא צריך להתחדש כדי שיוכל לעבוד את הבורא כאילו הוא נולד עכשיו מחדש.

(על פי ליקוטי הלכות, בשר בחלב ד א)

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.