אל תיפלו בפח שלו: כך תזהו שהוא עובד עליכם

אל תיפלו בפח שלו: כך תזהו שהוא עובד עליכם

זה התענוג הכי גדול שלו: לשדוד מאיתנו כל רגע של החיים ובסוף לתפוס אותנו בכלא התעתועים שלו. הנה גלגל ההצלה שרבי נחמן שולח לנו!

התענוג הכי גדול שלנו הוא ‘לעקוץ’ אותנו בכל הזדמנות, לשדוד מאיתנו כל רגע של החיים ולהפיל אותנו בפח שלו. אל תיפלו במלכודת הזו, אומר לנו רבי נחמן, ונותן לנו את סימני ההיכר לכך:

“היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם וידו סגורה, ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, ‘מה אני אוחז?’ ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאווה. לכן הכל רצים אחריו, כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום. כמו כן ממש היצר הרע, שהוא מרמה כל העולם והכל רצים אחריו ומרמה לכל אחד עד שנדמה לכל אחד כאילו יש בידו מה הוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאוותו. ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאוותו אצלו”.

ליצר הרע אין מה להציע לך!

היצר הרע, השטן, הוא מלאך רע. תפקידו בעולם לפתות אנשים לחטוא. אומנם הזוהר הקדוש אומר שאין זה נכון לקרוא לו מלאך רע, כי למטרה זו הוא נברא. הוא מצווה על ידי בורא עולם לצאת ולערוך את הניסיונות האלה.

למה? כי אלמלא הוא הצדיקים לא היו זוכים לגן עדן, ולא היו יכולים לקבל את שכרם המלא. שכרו של הצדיק מגיע לו בזכות הצלחתו בניסיונות הללו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מצווה לא פשוטה אבל מגשימה את החלום הגדול

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

מה עושה השטן, הוא היצר הרע, כדי לפתות אדם לחטוא? רבי נחמן אומר שיצר הרע משתמש בתחבולה זו: הוא הולך בין אנשים כשהיד שלו סגורה, מראה להם אותה ואומר: “נחשו מה יש לי ביד! זה משהו מאוד נחשק! קדימה, נסו לנחש!”… האנשים מתמלאים בסקרנות ומתחילים לרוץ אחריו. הוא מראה להם משהו שנראה מפתה. הם לא מבינים אותו לגמרי, אבל הם רוצים להשביע את התאוות שלהם, לכן רודפים אחרי תחבולות השטן.

הם ממשיכים כך זמן רב. יש שנופלים עמוק יותר ויותר לתוך המלכודת של השטן. לבסוף, אחרי שנכנעים, הוא פותח את היד שלו ומראה להם: “תראו, אתם רואים מה יש לי ביד? כלום! היא ריקה! על זה רדפתם אחרי כל החיים שלכם”.

“היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם וידו סגורה, ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, ‘מה אני אוחז?’ וכולם רצים אחריו…”

רבי נחמן מדמה את זה לרדיפה אחרי קרני השמש. כשמסיטים מעט את הווילון קרני השמש נכנסות. אם החדר חשוך רואים את קרני השמש כקווים, וילדים משחקים ומנסים לתפוס אותן. כמה שהם סוגרים את הידיים על הקרניים, הם מוצאים את ידיהם ריקות. ברור, הרי זו רק אשליה.

זאת האשליה שיוצר השטן לגבי התאוות. מי שרודף אחרי התאוות שלו מתוך מחשבה שהוא ימלא אותן ויהיה שבע, הוא מגלה שזה לא נכון והשיטה הזו ממש לא עובדת.

טבע העולם הוא שמי שמתפתה ונחלש ונכנע לתחבולות של השטן, כמה דקות אחרי שהוא חוטא הוא מרגיש חרטה עמוקה. הוא מצטער ומתייסר ומבין שזה לא היה כדאי. הוא חשב שיהיה מאושר ומרוצה, אבל עכשיו הוא מבין שזה ממש לא כך, הסיפור לא היה אמיתי.

הגמרא אומרת שמי שעומד בניסיון של היצר הרע, ראוי שיעשה לו נס. יש מקרים שאנשים רואים ניסים נפלאים, ואפשר לתהות בשביל מה זכו? יש שאיש פשוט רואה ניסים גדולים מאלו שרואים צדיקים. התשובה היא, שהוא התנסה בניסיון שהציב בפניו היצר הרע, השטן, וניצח. לפעמים הוא בעצמו לא שם לב למה שעשה. לו זה נראה פשוט, אבל בפועל זה היה משמעותי מאוד לנשמה שלו, עד שזכה לנס.

אלו הם החיים האמיתיים של האדם, מלחמת החיים. אדם בא לעולם הזה לתקופה קצרה ועובר את חייו בקרבות אינסופיים. מתרחשת פה מלחמה. רבי נתן אומר שכאשר לומדים בנביא על כיבוד ארץ ישראל ומלחמת שלושים ואחד המלכים, ואחר כך עוד מלחמות שהיהודים ניצחו בהן, איננו לומדים על משהו בהיסטוריה.

זאת המטרה העיקרית שלו - לתפוס אותנו בכלא התעתועים והאשליות שלו

זאת המטרה העיקרית שלו – לתפוס אותנו בכלא התעתועים והאשליות שלו…

אדם חכם יכול לראות את עצמו בכל אחד מהקרבות הללו. המלכים הרשעים מייצגים את השטן וצבאותיו/היצר וחילותיו, שהם מלאכים רעים. היהודים מייצגים את הנשמה שיוצאת למלחמה נגד הפיתויים שלו, אשרי מי שמנצח!

ומהו כלי המלחמה הטוב ביותר לנצח במלחמה הזו?

ההתבודדות, היא המפתח לניצחון במלחמה נגד השטן וכוחות הרשע. ההתבודדות הייתה ידועה תמיד, אבל רבי נחמן גילה רובד חדש. הוא גילה שכל אחד ללא יוצא מן הכלל, כמה שהיה פשוט או אפילו רע, יכול להחזיק בכוח הזה. כוח ההתבודדות פירוש, שאתה לא חייב להיות הרמטכ”ל כדי להיכנס להיכל המלך, ואתה גם לא חייב להיות שר בכיר להיכנס ללשכת הנשיא. אתה יכול להיות טוראי פשוט ולהיכנס ישירות לכיסא השם בכל שעה. אין צורך לקבוע תור מראש, בכל זמן שאתה רוצה – קום ותתחיל לדבר עם בורא עולם והוא יקשיב לך ביחידות. תהיה לך תשומת ליבו המלאה של השם.

זה הכוח של ההתבודדות.

וזה הכוח של הכלי האדיר לנצח במלחמה היומיומית שלנו.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר מתוך הספר שיח הנשמה – משיעוריו של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.