שמחה – זה כל מה שאנחנו מבקשים

ימים לא קלים עוברים עלינו עם וירוס הקורונה, אבל חייבים להמשיך עם כל הכוח. וכשאומרים כוח, הכוונה היא בעיקר לכוח השמחה האמיתית! איך עושים את זה ואיך משיגים אותה?

מרכז השמחה הוא בלב, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר”ן חלק א, כד:ב).

מכל רגשותיו של האדם, השמחה היא המרנינה ביותר, אך גם החמקנית ביותר.

מי שחווה שמחה בחיי הנישואין שלו, בעבודה ובין חבריו – יתלהב להמשיך וליצור בדרך בה בחר. לעומת זאת, הדיכאון, הפכה של השמחה, הוא אויבו המושבע של האדם והמכשול הגדול ביורת בדרכו להישגים.

רבי נחמן מלמד שבכוחם של השמחה ושל האושר לשחרר את האדם מהמגבלות הקושרות אותו לעולם הגשמי. “אי אפשר להשיג יישוב הדעת אם לא משיגים תחילה שמחה” (שם חלק ב, י).

לא ייתכן שהשמחה אליה רבי נחמן מתכוון היא צחוק שטחי או קלות לב כללית בלבד. היא מוכרחה להיות שמחה אדירה הפורצת את המחסומים שהוקמו על ידי הבעיות והסיבוכים הרבים בחיים, ומגיעה אפילו עד הלב. הפסוק אומר “כי בשמחה תצאו (מן הגלות)” (ישעיה נה, יב). השמחה מאפשרת לנו להשאיר מאחור את התסכולים שלנו ולצפות לישועה של הבורא.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ארבע סיבות לשמוח

תודה לך השם

תמצאו את הרווח

מעט זה גם טוב

תמצאו את הטוב

תודו שיש בכם טוב

נקודות טובות ואזמרה

12 טיפים לרגעים קשים

גלגל ההצלה של רבי נחמן

כוחה של השמחה הוא כה גדול, עד שהוא עשוי להביא את האדם לגילוי אלוקות בתוך ליבו. רבי נחמן מלמד עוד, שבמובן מסוים, השכינה מקבילה לשמחה שבלב. המקיים את המצוות בשמחה מעלה את השכינה מגלותה (ליקוטי מוהר”ן חלק א, כד:ב). בדרך זו אדם יכול “לראות” את בוראו, שהרי שכינתו מתגלית!

אולם, הדיכאון, המכאוב המצוי ביותר אצל האדם, עומד בדרכנו. כבר ראינו כיצד הדיכאון תופח מבפנים – מהרצון להפרזה ומציפיות לא מציאותיות לשלמות. כאשר אדם חווה “יום רע”, נשחקים רגשותיו, הוא כועס ועצביו נמתחים. הוא אוטם מאליו את מוחו ואת ליבו בפני רגשות שמחה אפשריים. אפילו אם הוא יחפש בשלב זה את האושר, האושר יחמוק ממנו.

מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד!…

רבי נחמן מלמד, כי מכל דרכי עבודת השם השמחה היא הקשה ביותר להשגה, ולאחר שהושגה – קשה מאוד להתמיד בה (ראו שיחות הר”ן כ).

כאשר אדם נתקל בקשיים ומוקף בעיות כלכליות, משפחתיות או בריאותיות, נראה לפעמים כי אין מנוס מלהתייאש. אולם, דווקא ברגעים אלה על הלב להיות משכן לשמחה. כ”ראש המטה הכללי” של גוף האדם, נתונה ללב היכולת להתגבר הן על הצער והן על הדיכאון. יש ביכולתו לחיות מחדש את רוחנו ולעודד אותנו ליטול שוב את משא האחריות בחיים.

תופעה זו מתגלית במצבים רבים ביותר, לדברי רבי נחמן. כאשר האדם שמח ללא שיור, הוא יכול להתמלא חיים עד כדי ריקודים מחיאת כף.

רוח זו הוא שואב מהלב השמח (שם חלק א, י:א, ו), שהרי כאשר השמחה בשפע רוחו של האדם מתרוממת. ידיו ורגליו מקבלות מהלב מסרים חיוביים, ופועלת בהתאם. יתירה מזו, אומר לנו רבי נחמן, “לב כבד (מלא צער, קנאה וכדומה) גורם לפנים עצובות. אך לב שמח משפר את הופעתו של האדם!

בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.