שבועות – קבלת התורה הפרטית שלי

ברגע אחד קרה המהפך העצום של עם ישראל, מעבדים אומללים לעם הנבחר שמקבל את התורה. איך נקבל את התורה הפרטית שלנו? הנה התשובות!

אחרי שנים רבות של עבדות מלאה בייסורים ומרירות במצרים, העבדים העבריים האומללים חוגגים את ניצחון החופש מהאדונים המצריים האכזריים. וכשהם עושים את דרכם במדבר הם מגיעים להר סיני לקיים את מטרת הבריאה כולה, ושם, הנמוכים שבנמוכים ברגע אחד הופכים לעם הנבחר של בורא עולם.

משה מעביר לבני ישראל את דברי האלוקים ושואל: האם תקבלו את התורה, ולכן, תהפכו לעם הנבחר בין האומות?. התשובה שלהם הייתה – “ויענו כל העם יחדיו ויאמרו, כל אשר דיבר ה’ נעשה” (שמות יט). אחר כך, אלוקים מודיע למשה שהוא יבוא אליו בעב הענן והעם ישמע את דבריו. אלא שאז מופיע פסוק מסתורי: “ויגד משה את דברי העם אל ה’” (שם). העניין הוא, ששום שאלה לא מופיעה לפני פסוק זה או בכלל, ומה הייתה התשובה? את זה התורה לא מגלה לנו.

רבי נחמן מברסלב מסביר (ליקוטי מוהר”ן ח”א, ק”צ) מה קרה שם מאחורי הקלעים. כאשר עם ישראל השיבו – “ויענו כל העם יחדיו ויאמרו, כל אשר דיבר ה’ נעשה”, הם התכוונו לשאלה של בורא עולם. אלא, שאם בורא עולם אומר לנו בצורה ישירה ומוחלטת מה לעשות, איך נוכל לשמור על חופש הבחירה שלנו? “נעשה” זה אומר שצריך “לעשות” את זה בלי שום חכמות. את השאלה הזו מציג משה בפני בורא עולם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שבועות – תורתו היא אהבתו

לגדול ולגלות את האמונה

נפלאות ספירת העומר בתורת רבי נחמן

אייר – סופרים ומעריכים מחדש

חזקים כמו שור

תלוו שמחה

התחדשות כפולה, מתאים לכם?

יום חדש אני חדש

כבר התחלתם לנקות?

שמים את הפוקוס על היום

והבורא משיב שהוא יופיע בפני משה באופן ספציפי ויאמר את עשרת הדיברות בפניו, ואילו עם ישראל ישמעו אותן כצופים בלבד, וכך ישמרו על חופש הבחירה שלהם.

אלא שאז משה שואל את הקב”ה – “מה לגבי חופש הבחירה שלי?”. זו המשמעות של התרחשות השנייה של אותו פסוק מסתורי – “ויגד משה את דברי העם אל ה’”, כאשר השאלה והתשובה לא תועדו על ידי התורה בצורה כתובה ונגלית לעין. רבי נחמן מגלה לנו, שמשה חזר על ההתנגדות של עם ישראל, אבל הפעם זו הייתה שלו.

כאשר עם ישראל השיבו – “ויענו כל העם יחדיו ויאמרו, כל אשר דיבר ה’ נעשה”, הם התכוונו לשאלה של בורא עולם. אלא, שאם בורא עולם אומר לנו בצורה ישירה ומוחלטת מה לעשות, איך נוכל לשמור על חופש הבחירה שלנו?

ובורא עולם משיב, “ויאמר ה’ אל משה, לך אל העם וקידשתם היום ומחר” (ואז התורה תינתן לכם). הקב”ה לא ציין באופן מפורש ששלושה ימים של הכנות היו הכרחיים לקבלת התורה, משה היה צריך להבין את זה בעצמו וציווה את עם ישראל להוסיף את היום הנוסף (ראו שבת פז, ע”א, החישוב של משה). במידה ניכרת, משמעות הדבר היא שגם קבלת התורה אפשרה את חופש הבחירה של משה רבינו.

חופש הבחירה – אחד הכלים החשובים בארגז הכלים שלנו אותו קיבלנו במתנה. בואו נשתמש בו בחכמה!…  

ועכשיו, אתם בטח שואלים איך כל זה קשור אלינו? האם אנחנו צדיקים שנמצאים בדרגה בה יש לנו גם את היכולת והצורך להבין את רצונו הנסתר של בורא עולם?

רבי נתן מברסלב אומר במילה אחת: “כן”!

למרות שהתורה כבר ניתנה לנו והמצוות כבר ידועות לנו, אנחנו תמיד צריכים עצה טובה ורעיונות לקיים את המצוות על הצד הטוב ביותר. אנחנו גם צריכים למצוא את הדרך המיוחדת לנו בתוך היהדות, ואנחנו צריכים לחבר את עצמנו למורה-דרך/צדיק ראוי, נכון ואמיתי. את כל זה אנחנו צריכים לעשות בעצמנו.

רבי נתן מוסיף ואומר, שאם נתרכז בייעוד שלנו – בתכלית, נגלה את הרמזים שנמצאים לאורך כל הדרך המובילה אותנו לקבלת התורה הפרטית שלנו. אמן שנזכה.

(מבוסס על דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, הלכות ברכות השחר ה).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.