חג שבועות של רבי נתן במצרים

חג שבועות של רבי נתן במצרים
אחת הנקודות במסע המפורסם של רבי נתן לארץ ישראל הייתה במצרים בחג השבועות, במקום זר לו במנהגים בשפה ובנוסח התפילה.

בימינו משנתו של רבי נחמן כבר מפורסמת בכל העולם, אולם בתחילת המאה ה-19 תחום ההשפעה שלו היה מוגבל למזרח אירופה. רבי נתן, תלמידו המובהק, החל להפיץ את ספרי רבי נחמן ליהודים בארצות אחרות תוך כדי המסע המפורסם שלו לארץ ישראל בשנת 1822.

וכך מספר רבי נתן על חלק מהמסע שלו לארץ ישראל בזמן חג שבועות שעשה במצרים, מקום זר לו במנהגים, בשפה ואפילו בנוסח התפילה:

באלכסנדריה רבי נתן הופנה לביתו של חזן בית הכנסת, שם פגש את רבי אהרן, מבקר מסלוניקי, ששאל אותו אם יש לו ספרים חדשים. “ובזה החיה אותי” מספר רבי נתן בסיפוק, “ותיכף השבתי לו שיש איתי ספר חדש שלא ראיתם אותו עדיין במדינה זו, ושם הספר “ליקוטי מוהר”ן”, ואמרתי בליבי שבשביל זה לבד כדאי כל הייסורים והטלטולים שיש לי (מהמסע לארץ ישראל), שאני עכשיו כמו בגלות מצרים, שאני נע ונד ומטולטל ומבולבל באלכסנדריה של מצרים, אשר מעולם לא עלה בדעתי להיות כאן. אבל כשאני זוכה להזכיר באלכסנדריה בשוק שם הספר של רבינו הנורא ז”ל – בשבילי זה הכל כדאי! כפי מה שאני מאמין ויודע קצת גדולות קדושת נוראות זה הספר, וגודל הפעולות טובות ונוראות שעושה בעולם. ואם לא הייתי כאן, מי יודע מתי היה נזכר זה הספר כאן, ואם לא באתי כי אם בשביל זה – די! בפרט שהבנתי תיכף שעל ידי שאלה הזאת בוודאי אזכה למכור כאן איזה ספר…” וכך היה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

המסע אל היום החמישים

שבועות – להתחיל מחדש

שבעות – קבלת התורה הפרטית שלי

שבועות – תורתו היא אהבתו

באלכסנדריה רבי נתן התוודע למנהגים הייחודיים של הספרדים. הוא ישב על מחצלות קש עם מארחיו, אכל אטריות וגבינה באצבעותיו כפי שעשו מארחיו. הוא נתן דעתו למנהג של בני הנעורים שהגיעו לבית בו התארח והחלו לקרוא בניגון את פרשת “במדבר” כמנהגם.

“התפללתי מעריב וספרתי ספירת העומר” מתאר רבי נתן את שחווה, “וקודם שגמרתי, בא בעל הבית, ר’ משה, וקיבל אותי בסבר פנים יפות… אחר כך באו לשם בני הנערים כמו בני ט”ו או ט”ז שנה ויותר, וישבו לפני בעל הבית וקראו לפניו הפרשה ‘במדבר’ בניגון ונקודות שלהם… ואחר כך אכלנו סעודת הלילה, ואכלנו עיסה שקורין “לאקשין” (אטריות) עם גבינה, בידיים, ועם לחם כדרכם, והכל היה חביב בעיני מאחר שזכיתי על כל פנים שיהיה לי מקום מנוחה ללון במקום רחוק, וגם נותנים לי לאכול ב”ה… וגם ישנתי על הקרקע… ונתנו לי איזה יריעה וכר של קש כדרכם, וישנתי שם, והכל היה יקר בעיני…”

“כמו בגלות מצרים, אני נע ונד ומטולטל ומבולבל באלכסנדריה של מצרים אשר מעולם לא עלה בדעתי להיות כאן. אבל כשאני זוכה להזכיר באלכסנדריה בשוק שם הספר של רבינו הנורא ז”ל – בשבילי זה הכל כדאי!”

בחג השבועות רבי נתן וחברו למסע, ר’ יהודה אליעזר היו ערים כל הלילה, שהיה ארוך כמעט פי שניים מליל קיץ אוקראיני. הם התפללו את תיקון ליל שבועות והצטרפו לספרדים בשירים ובשבחים לבורא עולם. “ושמחתי ששמעתי שבכל מקום מזמרים ומשבחים לשמו הגדול יתברך ויתעלה…” חשב רבי נתן בינו לבין עצמו. אחת השמחות הגדולות ביותר שלו הייתה שהוא זכה לחידוש תורה בעניין מתן תורה.

ברגע שהחג הסתיים, רבי נתן ביקש מהרב של אלכסנדריה, לעורר את בני הקהילה שיעזרו לו בממון, כדי שיוכל לבצע את משאלתו הקדושה ולהגיע לארץ ישראל. לאחר הפצרות רבות, הרב הסכים. בהמשך רבי נתן הצליח למכור חלק מהספרים שהביא איתו מאוקראינה, כולל הספר ליקוטי מוהר”ן וספר המידות של רבי נחמן. גם רבי אהרן, שהגיע מסלוניקי, קנה ספרים כדי להפיץ אותם.

באלכסנדריה רבי נתן התוודע למנהגים הייחודיים של הספרדים

באלכסנדריה (בתמונה מעל) רבי נתן התוודע למנהגים הייחודיים של הספרדים…

כמובן שהדבר גרם לרבי נתן שמחה עצומה, מכיוון שתורתו ומשנתו של רבו – רבי נחמן, החלה להתפשט הרבה מעבר לאוקראינה אל העולם היהודי כולו.

ועל הכל, למרות כל מפחי הנפש והטלטולים הרבים והקשים, אומר רבי נתן: “היה יקר בעיני מאוד שזכיתי להשאיר ספרי רבינו ז”ל במדינה רחוקה כזאת. גם ר’ אהרן קנה ממני שני ספרי ליקוטי מוהר”ן ושני ספרי אלף-בית (ספר המידות) להוליכם לסלוניקי, שהיא עיר גדולה לאלוקים במדינת ישמעאל, וישראלים דרים שם הרבה…”

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספר באש ובמים – קורות חיי רבי נתן מברסלב. אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מוצרים בחנות האתר שלנו).

מאמרים מרתקים וסוחפים על חג השבועות ומתן תורה תוכלו למצוא כאן! אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.