הניגון שיעשה לכם קל בלב – פרשת השבוע בא

יש ניגון שיעשה לכם קל על הלב. אבל מי מנגן אותו? איזה זמר מפורסם שר אותו? התשובות לשאלות נמצאות במקום שנראה פנוי אבל הוא ממש לא!…

היי, מה העניינים? נו, איך הולך? כבר יש לנו את ה”שו”ב” מה”שובבי”ם” – שמות, וארא, בא. בפרשת בא נשארו עוד שלוש מכות להביא על ראשו של פרעה ועמו הרשעים, וזה נרמז במליה “בא” שזה בגימטרייה 3.

אבל למה במכות? מה, אי אפשר להסביר יפה?

כנראה שלא.

אחרי הכל משה ביקש יפה בהתחלה, לא?

זה מזכיר לי סיפור שקרה בחו”ל עם אחד לא לגמרי נורמלי שנכנס לבנק להפקיד צ’ק. הוא עמד בתור כמו ילד טוב, וכשהגיע תורו ניגש לפקיד ובנימוס רב ביקש להפקיד את הצ’ק. פקיד הבנק ביקש ממנו לחתום על גב הצ’ק, אבל האיש סירב – “מה פתאום לחתום? אני לא מוכן לחתום!” – אמר. פקיד הבנק היה נבוך. הוא אמר ללקוח שכך הוא הנוהל ושאם הוא לא יחתום הוא לא יוכל להפקיד את הצ’ק. האיש התחיל להתחמם – “אני לא חותם!” – החל לצעוק – “מה, השתגעתם על כל הראש! איזה מן בנק זה!”… וכך המשיך לעורר מהומה עד שמנהל הבנק שם לב מבעד לזגוגית המשרד שיש התקהלות וצעקות למטה ומיד שלח לשאול מה קרה. הפקיד עלה אל מנהל הבנק וסיפר לו על האיש המוזר שלא מוכן לחתום על הצ’ק. מנהל הבנק הבין עם מי יש לו עסק, ירד למטה, ניגש אל האיש וביקש ממנו לסור עמו הצידה לרגע, נתן לו סטירה מצלצלת ופקד עליו:

“תחתום!”. האיש מיד נכנע וניגש לאשנב, חתם על הצ’ק והגיש לפקיד בחיוך.

הפקיד לא הבין. “כל כך הרבה ניסיתי בדרכי נועם לבקש ממך לחתום, מה קרה שלמנהל כל כך מהר הסכמת?” שאל הפקיד את האיש, והשני השיב: “אתה ביקשת – הוא הסביר לי…”

אולי גם זה יעניין אתכם:

מי חייב לך? – פרשת השבוע בא

האם אנחנו עדיין משועבדים?

למה אנחנו מחכים?

מעבר לעננים

תמצאו את הרווח

משימה בלתי אפשרית

לעשות את הבלתי אפשרי

נלחמים עד הסוף

דפוסי חיים

גם אתם גיבורים

רק האמת מנצחת

יש תופעה כזו של כובד לב, שעד שלא “מסבירים” לאדם שזה אך ורק לטובתו לשמוע בקול השם, הוא לא רוצה להבין…

מאיפה מגיע הכובד הזה בלב שגורם לנו למן קושי עורף כזה, שבמקום לעשות את רצון הבורא “בכיף” אנחנו צריכים “שישכנעו” אותנו?

על זה עונה רבי נחמן מברסלב (תורה ס”ד) שיש לאדם שאלות וקושיות על הקב”ה, וזה מה שמקשה את ליבו מלקבל את דבר השם! יש כאן השוואה בין ה”קושיה” לבין ה”קושי” של הלב!

מאיפה מגיע הכובד הזה בלב שגורם לנו למן קושי עורף כזה, שבמקום לעשות את רצון הבורא “בכיף” אנחנו צריכים “שישכנעו” אותנו?…

אז איך נפטרים מהקושיות הללו שמכבידות את ליבנו?

אז ככה, יש קושיות שאפשר ליישב אותן בשכל, כלומר על ידי לימוד התורה, שכך מתברר חלק הטוב והאלוקות מהרע והקליפות, שמאז חטא האדם הראשון ובתוספת חטאי הדורות התערבבו יחד. ברגע שמבררים את הטוב והרע נופל, הלב נעשה קל יותר ומחובר יותר – נפלא מאוד. הבעיה הגדולה יותר היא לא הקושיות הללו, אלא קושיות מסוג אחר. קושיות שמקורן בשורש הבריאה והן נקראות (אולי שמעתם מושג זה) קושיות הבאות מהחלל הפנוי.

נשמע כמו סינית? זה לא כל כך מסובך. הרבי מלמד אותנו בתורה זו, שבאמת, שורש הבריאה הוא הרחמנות של הבורא. השם רצה לגלות את רחמנותו וכדי שיהיה לו על מי ולמי לגלות את רחמנותו הוא ברא את העולם.

אולם בשביל שיהיה “מקום” לבריאת העולם, הוא היה כביכול מוכרח לצמצם את אורו האין סופי לצדדים וליצור “חלל פנוי” ששם תתהווה הבריאה. זה לא המקום להכביר במושגים של קבלה לכן אקצר ואסביר רק שעצם המושג הזה של “חלל פנוי” זה אומר שבחלל הזה אין כביכול אלוקות! אבל זה לא יתכן! כי אם כן איך יכול איזה דבר להתקיים בלא אלוקותו המחיה את הכל? כלומר, יש כאן פרדוקס – מצד אחד החלל מוכרח להיות פנוי מאלוקות כדי שיהיה מקום לאיזה דבר להתקיים כנפרד מהאין סוף, אבל מצד שני לא יתכן לומר שהחלל באמת פנוי כי מהיכן יתקיימו כל הדברים ה”נפרדים” כביכול? הלא רק אלוקותו היא המחיה את הכל?

זו דוגמה לשאלה הבאה מהחלל הפנוי – שאלה שאין עליה תשובה, ושאלה שאין עליה תשובה יכולה להיות “קושיה” או שיכולה להיות “אמונה”. כלומר, על ידי אמונה אפשר לעבור על הקושיה ולדעת שאף על פי שהקב”ה פינה את אלוקותו, בכל זאת, אלוקותו היא המחיה את העולמות. איך? השכל לא משיג, אבל אנו מאמינים שכן הוא.

מרגיש לכם כמו סינית? זה ממש לא מסובך! שורש הבריאה הוא הרחמנות של הבורא. נקודה!…

נו, אז קדימה, בואו נאמין בזה ולא יהיו לנו קושיות? באמת, עם ישראל מאמינים בני מאמינים יש להם את הכוח הזה – פשוט להאמין ולעבור כך על כל הקושיות. אבל בדורות שלנו יש נשמות כאלה ששקעו בחלל הפנוי על ידי חקירות וממילא הן כל הזמן “נתקעות” בקושיות הבאות משם, ומזה בא מה שאנחנו פעמים רבות, בלי משים, מנסים להבין בשכלנו דברים שהשכל לא יכול בשום אופן להשיג, וכך אנחנו מסתבכים ומתבלבלים בצורה נוראית והלב שלנו נעשה כבד כבד…

בשביל הנשמות של הדור האחרון ירדה נשמת הצדיק לעולם, והוא מוציא את הנשמות שנפלו לקושיות וכפירות הבאות מהחלל הפנוי על ידי ניגון. כן, יש לצדיק ניגון מיוחד ששורשו באמונה הכי עליונה שיש, והניגון הזה יש בכוחו לגלות את האמונה אפילו למי ששקע בקושיות הכי מסובכות – קושיות הבאות מהחלל הפנוי.

אתם בטח שואלים: מה זה הניגון הזה? איפה אפשר לשמוע אותו? איזה זמר מבצע אותו? איזה  סגנון זה?

ובכן, מסתבר שהניגון הזה הוא רוחני, ולא נראה שיש היום איזה זמר או כלי נגינה שיכול לנגן אותו, אלא הוא מתגלה באופן פנימי למי שמתקרב לצדיק ועוסק בתורתו ובעצותיו, שאז נשמתו שומעת את הניגון של הצדיק ונמשכת אחריו ויוצאת מהחלל הפנוי אל אור האמונה העליונה.

איך נדע אם נשמתנו שומעת את הניגון הזה? אם הלב נעשה פחות כבד, אם אנחנו יותר נמשכים לעבוד את ה’, אם כבר לא צריכים “לשכנע” אותנו, אז סימן שאנחנו כבר שומעים את השיר של הגאולה!

רוצים להבין נושא זה יותר בעומק? רוצים להמשיך על עצמכם את התיקון והניגון הנפלא של האמונה? תפתחו ליקוטי מוהר”ן תורה ס”ד, ותלמדו אותה היטב היטב. אחר כך תגידו את התפילה שעליה בספר ליקוטי תפילות, תתבודדו על זה, תפתחו “פרפראות לחכמה” על תורה זו, תחפשו את ההלכות בליקוטי הלכות המבוססות על תורה זו ותראו נפלאות! כי כל תורה ותורה שגילה רבי נחמן מברסלב היא רפואה גדולה לנפש ויש בה די להחיות נפש כל חי, אם רק יקבל את הדברים בתמימות.