דף הבית פרשת השבוע פרשת צו שבת הגדול – אנו מוקפים בניסים, צריך רק להכיר בהם

פרשת צו שבת הגדול – אנו מוקפים בניסים, צריך רק להכיר בהם

מאת: חיים קרמר
image_print

השבת הקרובה היא שבת מיוחדת – שבת הגדול, השבת שלפני פסח. והשנה תשפ״ה – שבת זו חלה ממש בערב פסח, דבר נדיר שפעם הבאה יקרה רק בעוד עשרים שנה בלבד.

פרשת צו ממשיכה לעסוק בענייני הקרבנות:
היא פותחת בציווי על פינוי המזבח בבוקר, כהכנה לקרבנות של אותו יום.
היא עוסקת בקרבן המנחה של הכהן, בקרבן האשם – שהוא קרבן על חטא מסוג מסוים, שונה מקרבן חטאת.
בהמשך מופיעים דיני טהרה וטומאה, ובפרק האחרון מתוארת הקדשת המשכן והכהנים – אהרון ובניו – לכהונתם.

נס שבת הגדול

למה נקראת שבת זו “שבת הגדול”?
המדרש מספר שבשבת זו, בזמן שהיו ישראל עדיין עבדים במצרים, הם קיבלו ציווי לקחת שה – שהיה אליל מצרי – ולהכינו לקרבן פסח.
המצרים, שראו בעיניים כיצד בני ישראל שוחטים את האלילים שלהם – ולא יכלו לעשות דבר – עמדו המומים. זהו נס גלוי.
כך נולד שמה של שבת זו – “הגדול” – שבת של נס “גדול”.

השנה פסח חל במוצאי שבת – וזה משנה את כל הסדר הרגיל:

  • בדיקת חמץ תתקיים בליל חמישי (י״ג בניסן), מוקדם מהרגיל.
  • ביעור חמץ ייערך ביום שישי בבוקר.
  • ובשבת בבוקר, עלינו לסיים את אכילת החמץ עד סוף שעה שלישית, מוקדם מהרגיל.

כל זה דורש הכנה מראש ודיוק בזמנים – אבל יש בכך גם התעוררות רוחנית מיוחדת.

אולי גם זה יעניין אתכם:

פרשת צו – לקום ולעשות

הפסח שיוציא אותך לחירות – פרשת השבוע צו

שבת הגדול – ניסים, רחמנות והנוסחה הגדולה!

הלכות שבת הגדול, חג פסח, שביעי של פסח וספירת העומר

תפילה לפסח מרבי נתן

הדור שלנו – כמו הדור של אבותינו במצרים

הדור שלנו אינו שונה בהרבה.
המאבק שקיים כיום – עם אויבים המבקשים להשמיד את עם ישראל – הוא המשך של אותו סיפור.
חמאס, כמו המצרים אז, שואפים רק להרס.
אין בהיסטוריה שלהם דבר בונה – רק רצון להשמיד.
ובכל זאת – עם ישראל שורד.
זהו הנס של שבת הגדול – נס הישרדותו של עם הנצח, בכל דור ודור.

ההכרה בנס

אבל נס שלא מבחינים בו – מה תכליתו?
רבים רואים את ההצלה כ”טבע” – אבל האמת היא שאין דבר כזה “טבע” באמת.
כל יום הוא מלא ניסים: לקום בבוקר, לצאת לעבודה, לחצות את הכביש, לנשום, לחיות.
הכול ניסים.
ושבת הגדול נועדה לעורר אותנו להכיר בנס.
אם לא נכיר – נפספס את ההזדמנות להתקרב לה’.

המסר מהקרבנות

פרשת צו מלמדת אותנו לא רק על הקרבנות, אלא על משמעות ההקרבה:

  • להבחין מה טהור ומה טמא.
  • להבין מה נכון ומה לא.
  • ללמוד על מסירות הנפש של אהרון ובניו, שהוקדשו לעבודת המקדש.

המסר כאן עמוק: לעיתים אדם מקריב – ואינו רואה תוצאה מיידית.
הפירות של אותה הקרבה – עשויים לבוא בדור הבא, אולי בעוד עשרה דורות.
אבל כל הקרבה – מולידה ישועה.

שבת הגדול – ההקדמה לגאולה

לכן, כאשר נגיע לליל הסדר, כשנקרא את ההגדה, נזכור:
הניסים לא שייכים רק לעבר. הם קורים גם עכשיו.
ההישרדות שלנו – היא נס.
החיים שלנו – הם נס.
ובזכות ההכרה הזאת, ובזכות הקרבנות – הקרבת הרצון, הזמן, הכוחות –
נזכה גם אנחנו לראות את הגאולה.

שנזכה כולנו לשבת של ניסים, לחג של חרות אמיתית,
ולראות בביאת משיח צדקנו ובניין בית המקדש במהרה בימינו.
אמן.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה