פרשת כי תצא – שלום הבית = היסוד של הבית
פרשת כי תצא היא אחת מהפרשיות העשירות ביותר במצוות. כבר בתחילתה התורה מלמדת אותנו: אדם היוצא למלחמה הוא עלול להימשך אחר "אשת יפת תואר". התורה מתירה לו לקחתה, אך מיד מזהירה: בסופו של דבר – היא תביא צרות לביתו.
רש"י מסביר: אם תכניס אויבת לביתך, בסוף תקבל בן סורר ומורה. מכאן נלמד את היסוד הראשון – זהירות בבחירת השידוך. נישואין שנעשים ממניעים פסולים – כסף, יופי חיצוני, או חוסר שיקול דעת – עלולים להפוך לאויב בתוך הבית.
ולכן היסוד המרכזי בחיי האדם הוא שלום בית. כפי שאמר אחד מראשי הישיבות: אם אין שלום בית – אין בית. הבית בנוי על שלום, אחרת הוא מקום של מחלוקת וריב בלבד. התורה מלמדת אותנו להתפלל תמיד שיהיה שלום בביתנו, כי בלי זה – אין קיום אמיתי למשפחה.
חמלה גם כלפי מי שחוטא
בהמשך הפרשה נאמר: "כי תראה חמור שונאך…" – התורה מצווה לעזור אפילו לשונא. וכי יש "שונא" בעם ישראל? הגמרא מסבירה: מדובר באדם החוטא תדיר. שמותר לשנוא את מעשיו, אך מצווים אנו לעזור לו.
רבי נתן מבאר: הסיוע אינו רק לפרוק את המשא של חמורו, אלא גם לעזור לו לפרוק את משא חטאיו. ללמד אותו דרך טובה, לעזור לו למצוא את הצד החיובי. אבל – אם הוא עצמו אינו מוכן ללמוד או להשתנות, אינך מחויב. עליו לרצות בעצמו את הטוב.
להשתדל להיות בצד של הנותנים
עוד מלמדת אותנו התורה: "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'. מדוע? כי הם סירבו לסייע לעם ישראל בדרכם. מי שאינו מוכן לתת, מי שאין בו חמלה – אינו ראוי להיות חלק מעם ה'. יהודי אמיתי הוא אדם שנותן: הוא מעניק צדקה, מסייע לנזקקים, מקדיש מזמנו ומרצו לטובת הזולת.
העולם מחולק לנותנים והמקבלים. יהודי צריך להשתדל להיות בצד של הנותנים. אמנם, יש מי שנזקק באמת – ואם הוא מסרב לקחת צדקה, הוא טועה. אך אנו צריכים לשאוף ולהשתדל להרבות בנתינה ולא בלקיחה.
ביומו תתן שכרו
הפרשה ממשיכה בדיני שכיר – "ביומו תיתן שכרו". אך לא די לשלם שכר בזמן. התורה מחייבת גם רגישות – לאפשר לפועל לאכול מן הפירות שבשדה, ולדאוג לו להטבות מעבר לשכרו הרגיל. התורה היא תורת חסד, והיא מבקשת מאיתנו להיות רגישים גם לפרט הקטן ביותר.
רגישות כלפי הזולת
עוד רואים בעניין הרגישות כלפי השני, כתוב שהיוצא למלחמה פטור אם הוא נישא זה עתה, והוא עוד בתוך השנה הראשונה, התורה דואגת שיבנה את ביתו תחילה. שוב אנו רואים את עקרון הרגישות והחמלה כלפי הזולת.
מצוות מחיית עמלק
בסיום הפרשה, מופיעה מצוות מחיית עמלק. רבים שואלים: מדוע צריך להשמידם כליל? התורה משיבה: יש בעולם רוע מוחלט. אם לא תבער אותו – הוא יכה שוב ושוב.
בדורנו אנו מכירים אותו: חמאס. אנשים שבחרו ברשע, שהפכו אותו לדרך חיים. מי שבחר ברוע – נעשה לחלק ממנו. התורה אינה אומרת להשמיד אומות שלמות או לעשות רצח עם, חלילה – אלא רק את מה שמייצג רוע טהור.
פרשת כי תצא מלמדת אותנו כיצד לבנות בית שמושתת על שלום, כיצד להיות רחמנים ונותנים, כיצד להיות רגישים לזולת, וכיצד להילחם ברוע שאינו משאיר מקום לטוב. אם נעשה כך – נזכור שיש ה' המנהיג את העולם, ובזכות זאת נזכה במהרה לביאת המשיח, לבניין בית המקדש, ולביאת אליהו הנביא. אמן.
- 0 תגובות
